۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸

ایران همواره آمادگی مذاکرات با۱+۵ رادارد

سخنگوی وزار ت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی مذاکرات منطقی با گروه ۱+۵ را دارد.
کد خبر : ۱۱۵۹۹۹
صراط:،‌سید عباس عراقچی در ادامه جلسه سخنگویی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از گروه‌ها در مصر خواستار برکناری مرسی رئیس جمهور کشور شده اند افزود: جمهوری اسلامی ایران دخالتی در امور داخلی مصر نمی‌کند جامعه مصر بعد از سالها دیکتاتوری مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی آزاد شده است  و باید گروه‌های مصری از تجربیات ایران در این مورد استفاده کنند و وحدت ملی مصر مورد خاص ایران بوده و ما همواره آمادگی استفاده از تجربیات خود را برای مصری ها داریم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نماینده مذاکره کننده آمریکا در 1+5 اظهار داشته است که ایران می‌تواند اقدامی کند تا تحریم‌ها برداشته شود گفت: ایران همواره آماده مذاکرات سازنده، متعادل و بدون پیش شرط بوده و هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده است. 

وی ادامه داد: برای رفع سوءتفاهمات و رسیدن به حل مسائل هسته ای ایران باید مذاکره وجود داشته باشد و مذاکره باید در چارچوب منطقی حرکت کند.

عراقچی اظهار داشت: بنده فکر میکنم وصول به توافق در مذاکرات دور از دسترس نبوده و ایران همواره جزو ان . پی . تی است و چیزی فراتر از حقوق واقعی خود نمی‌خواهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: راه حل بسیار نزدیک و در دسترس است .

وی در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهادات جدید 1+5 به ایران گفت: این مطالب جدیدی نیست و ما فکر می‌کنیم برای رسیدن به مذاکرات هسته ای باید نگاه جدی و منطقی در مذاکرات داشته باشیم.

* دولت آذربایجان خود را از انجام هر گونه تحرکات ضد ایرانی جدا کرده است 

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی کمیته امداد ایران در باکو اظهار داشت: در خصوص تحرکات قوم گرایانه‌ای که در آذربایجان توسط کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد  شنیده ایم و مقامات آذربایجانی همواره آن را رد می کنند چرا که دولت آذربایجان خود را جدا از این تحرکات کرده است و اگر  اعتقاد دارد این تحرکات به ضرر ثبات منطقه و روابط میان دو کشور است باید جلوی این گونه اقدامات را بگیرد.

وی ادامه داد: دفتر کمیته امداد در آذربایجان تعطیل شده است و مقامات آذربایجان مدعی هستند به دلیل رشد وپیشرفتی که در مسائل رفاهی در میان مردم این کشور رخ داده است دیگر نیازی به فعالیت‌های دیگر کشورها نیست. 

* سفر امیر عبداللهیان به مسکو در راستای حل بحران سوریه 

عراقچی در مورد سفر امیر عبداللهیان به مسکو افزود: آقای امیر عبداللهیان  در ادامه رایزنی های که در خصوص سوریه داشتیم به مسکو سفر کرده است که مشورت‌های فشرده ای بین ایران و روسیه در خصوص بحران سوریه امری جاری و مستمر است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر هیئتی از طالبان به تهران افزود: برخی علمای افغانستان در اجلاس بیداری اسلامی در تهران و در جریان مراسم سالگرد امام خمینی (ره) سفری به ایران داشتند که برخی از آنها فارغ از وابستگی‌های جناحی و فکری بودند و اگر بعضی از آنها به طالبان و گروه‌های نزدیک به آنها دخالت داشته ملاک دعوت نبوده چرا که ما مذاکره با گروه‌های مخالف را صحیح نمی‌دانیم.

وی همچنین در خصوص پرونده آمیا افزود: ما برای اظهارات دادستان سابق ارژانتین ارزش چندانی قائل نیستیم چرا که ایشان با قاضی فاسد این پرونده در ارتباط بوده است و مراحل این پرونده در حال طی شدند است و ما به اظهارات این افراد اهمیتی نمی‌دهیم.

* کارمندان وزارت خارجه حق فعالیت‌های سیاسی ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از سُفرا و کارمندان وزارت خارجه بیانیه  حمایتی را برای یکی از نامزدهای انتخاباتی داده اند افزود: در خصوص خبری که منتشر شده که امضای صورت گرفته است ما آن را از طریق سایت ها و رسانه ها مطلع شده ایم و اینکه دقیقا چه کسانی این بیانیه را امضا کرده اند را در دست بررسی داریم.

وی ادامه داد: فعالیت های سیاسی کارمندان وزارت خارجه براساس اساسنامه این وزارت خانه ممنوع است و از تمام همکاران خود خواسته‌ایم که از حضور در ستادهای تبلیغاتی خودداری کنند و اگر همکاری در این زمینه تخلفی کرده باشد آن را پیگیری می‌کنیم.

عراقچی همچنین در مورد بیانیه جدید 1+5 افزود: این بیانیه در ادامه مواضع قبلی خودشان است و هنوز به توافقی با آنها نرسیده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد روابط ایران و چین ادامه داد: چین قدرت بزرگ جهانی است که روابط گسترده ای را با کشورهای دنیا دارد و همکاری وسیع در عرصه های مختلف اقتصادی و سیاسی در جهان دارد و امری طبیعی است که ما روابط با کشور چین داشته باشیم و دولتمردان این کشور با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

عراقچی در مورد نشست اخیر آژانس و اتهامات علیه راکتور اراک افزود: موضوع راکتور تحقیقاتی اراک موضوعی مخفی نبوده و در مرحله نهایی خودش قرار دارد که قرار است جایگزین راکتور 5 مگابایتی تهران شود و با توجه به اینکه این راکتور داروهای مورد نیاز سرطان را تامین می‌کند ما نیاز به این جایگزینی هستیم.

وی تاکید کرد: اطلاعات کافی و لازم در زمان خودش ارائه خواهد شد و ایران به طور کامل به تمام تعهدات خود پایبند است و حتی بیشتر از آن را انجام نخواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: راکتور تحقیقات سنگین اراک وجود دارد و هیچ نکته نگرانی در آن نیست  وما هنوز این که 1+5 بخواهد این مسئله را در دستور کار خود قرار دهد اطلاعاتی دریافت نکرده‌ایم.

منبع: تسنیم