۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴

برنامه‌های فرهنگی سعیدجلیلی چیست؟

در نشست تشریح برنامه‌های فرهنگی سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، بر وجود اعمال سلیقه در ممیزی تأکید شد.
کد خبر : ۱۱۶۰۲۰
صراط:مسؤولان کمیته فرهنگی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی امروز (سه‌شنبه، 21 خردادماه) به تشریح برنامه‌های این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پرداختند و در پاسخ به سؤالی درباره برخورد سلیقه‌یی دولت‌ها با مسأله ممیزی کتاب، محمدهادی همایون، عضو کمیته فرهنگی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، از کتاب به عنوان یکی از مسائل مهم در دولت جلیلی یاد کرد و گفت: از نظر ما کتاب به عنوان رسانه مادر است و باید تقویت شود تا بتوانیم آثار خلاقانه خوبی در حوز‌ه‌های دیگر اعم از سینما‌، تئاتر‌ و تلویزیون داشته باشیم.

او همچنین متذکر شد: عمده ایراد در حوزه ممیزی کتاب، اعمال سلیقه است و ضرورت دارد این موضوع شفاف تبیین شود و چارچوب‌های عام و کلی برای ممیزی تبیین شود. همچنین ما معتقدیم موضوع ممیزی باید به اصناف در حوزه‌ی چاپ و نشر واگذار شود و ضرورت دارد از نظرات کارشناسی استادان دانشگاه بهره گرفته شود و لازم است پای دانشگاه‌ها در این حوزه باز شود و در بررسی کتاب‌های علمی استادان دانشگاه نظر بدهند؛ نه ممیزی که نویسنده حتا او را نمی‌بیند. به اعتقاد ما در مسأله ممیزی گفت‌وگو بسیار مهم است. همچنین باید سازوکاری اتخاذ شود تا ناشرانی که درست عمل می‌کنند و خودشان مسائل ممیزی را مدنظر قرار می‌دهند، کاری به کار آن‌ها نداشته باشند؛ مگر این‌که خلافش ثابت شود.

همچنین علی‌محمد مؤدب متذکر شد: بخش مهمی از بحث‌هایی که درباره ممیزی صورت می‌گیرد، ناشی از مسأله دیگری است. ما باید ببینیم تولید‌های ادبی در چه مجاری‌ای صورت می‌گیرد؛ آن‌جایی که مردم در پیوند طبیعی با دین فعالیت می‌کنند و نوحه‌های بسیاری گفته می‌شود، می‌بینیم مشکلی به وجود نمی‌آید، اما در برخی تولید‌ها و فعالیت‌های دیگر می‌بینیم که خلأهایی هست. اگر ما در مسأله پرورش استعدادها و تربیت آن‌ها خوب عمل کنیم، در مسأله ممیزی به مشکل برنمی‌خوریم. ما از طرف قشر خاصی در حوزه ممیزی با مشکل روبه‌رو هستیم. با این‌حال قطعا شمار آثار غیرقابل چاپ کاهش خواهد یافت و ما معتقدیم بخشی از تعلل و تأخیرها در صدور مجوز ناشی از این است که پول به اندازه کافی نیست تا ممیز کتاب را بخواند و نظرش را اعلام کند.

محمدهادی همایون و علی‌محمد مؤدب در این نشست در سخنانی کلی بر ضرورت توجه ویژه به فرهنگ تأکید کردند‌.

همچنین همایون در پاسخ به سؤالی درباره تحقق منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره‌ی شکل‌گیری دولت اسلامی عنوان کرد: قطعا در دولت آقای جلیلی بر مسأله شکل‌گیری دولت اسلامی تمرکز خواهد شد. برای تحقق این موضوع فرهنگ در اولویت ویژه قرار دارد، همچنین همان‌طور که جناب آقای جلیلی گفته‌اند، ضرورت دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی مهم‌تر از شورای عالی امنیت ملی باشد.

او در پاسخ به سؤالی درباره‌ی این‌که با توجه به مناظره‌های تلویزیونی و سخنان جلیلی، همچنین تحصیلش در دانشگاه امام صادق (ع)، آیا دولت وی به سمت برخورد حذفی و تفتیش عقاید در حوزه فرهنگ گام برخواهد داشت یا خیر؟ تصریح کرد: این موضوعی که مطرح می‌شود، ظلم است و این‌گونه نخواهد بود. گفته می‌شود که آقای جلیلی از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق (ص) هستند، در حالی‌که برخی دیگر از فعالین نامزدهای انتخاباتی هم از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق (ص) هستند و هر دولتی سر کار بیاید، به نوعی وام‌دار دانشگاه امام صادق (ص) است. 30 ‌سال پیش نیروهایی انقلابی بنیان دانشگاه امام صادق (ص) را گذاشتند تا در حوزه تولید علوم اسلامی - انسانی فعالیت کنند. این چه ایرادی دارد؟! سرشان به کار خودشان بود و علی‌رغم این‌که بسیاری از آن‌ها دانش‌آموخته‌ی علوم سیاسی بودند، اما دانشگاه را درگیر مسائل سیاسی نکردند و نه تنها در این دانشگاه تفتیش عقاید وجود نداشته، بلکه فکرهای مختلف با یکدیگر در این دانشگاه تعامل داشتند. من به عنوان کسی که در دانشگاه امام صادق (ص) هستم، می‌بینم که اتفاقا آدم‌های تربیت‌شده در این دانشگاه از سعه ‌صدر بالایی برخوردارند و چه خوب است که دولت آینده دولت امام صادقی باشد.

در این نشست همچنین درباره‌ی وضعیت سازمان سینمایی و نهادهای فرهنگی پرسش شد که محمدهادی همایون گفت: ساختار وزارت ارشاد و دیگر نهادهای فرهنگی نیاز به بازطراحی و اصلاح دارد. متأسفانه وزارت ارشاد و نهادهای فرهنگی به جای انجام فعالیت‌های ستادی اعم از نظارت‌، ارزشیابی‌، حمایت و ترویج به فعالیت‌های تصدی‌گری روی آوردند که از آن جمله برپایی نمایشگاه کتاب و نمایشگاه قرآن است، در حالی که این فعالیت‌ها باید از طرف مردم و اصناف صورت بگیرد و دولت حمایت و نظارت کند. ضرورت دارد معاونت اقتصادی برای توجه به اقتصاد هنر شکل بگیرد، همچنین در حوزه مسائل حقوقی و سیاسی موضوعات متعددی هست که باید وزارت ارشاد با بازطراحی و نوسازی فعالیت‌های مناسبی را انجام دهد.

در این نشست درباره‌ی روابط فرهنگی ایران نیز پرسش شد. علیرضا قزوه که با تأخیر یک‌ساعته به نشست رسید، با توجه به تجربه‌هایش به عنوان نمایندگی فرهنگی ایران گفت: تلقی اشتباهی در بین رایزن‌های فرهنگی ما وجود دارد. ما فکر می‌کنیم لزوما این ما هستیم که باید آموزه‌های‌مان را صادر کنیم، در حالی که در کشورهای مختلف نکته‌های ظریفی در پیوند با باورهای دینی ما وجود دارد و باید سعی کنیم آن‌ها را احیا و تقویت کنیم.

او در ادامه به ارائه مثال‌هایی برگرفته از تجربه‌هایش پرداخت.

در نشست اعلام برنامه‌های فرهنگی سعید جلیلی همچنین پرسیده شد آیا از نیروهای اصلاح‌طلب در بخش فرهنگی دولت احتمالی جلیلی استفاده خواهد شد‌ یا خیر، که محمدهادی همایون گفت: به نظر ما در بحث فعالیت فرهنگی باید جناح‌بندی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را کنار گذاشت. در واقع در فرهنگ، اصول‌گراها، اصلاح‌طلب هستند و اصلاح‌طلبان هم اصول‌گرا. این‌گونه نیست که اصول‌گراها رفتاری محافظه‌کار پیش بگیرند و قائل به اصلاح و بهبود شرایط نباشند و نیروهای اصلاح‌طلب هم به اصول و ارزش‌های انقلاب پایبند هستند.

او افزود: ما باید از تمام امکان‌ها در عرصه فرهنگ استفاده کنیم که این همان آزادسازی ظرفیت‌هاست که دکتر جلیلی در برنامه‌های انتخاباتی‌اش مطرح کرده است. در واقع تقسیم‌بندی دوگانه ما با دشمن براین اساس است که نیرویی را دشمن می‌دانیم و در مقابل، نیروهای دیگر هستند که در کشور براساس قوانین و ضوابط عمل می‌کنند.

همچنین علی‌محمد مؤدب در پاسخ به این سؤال به تجربه همکاری‌اش با محمدحسن شهسواری در مؤسسه شهرستان ادب اشاره کرد و گفت: ما یک همکاری با آقای محمدحسن شهسواری داشتیم که ایشان آن طرف هستند و من این طرف و بسیاری از دوستان و آشنایان آقای شهسواری بر او خرده گرفتند که چرا با ما کار کرده است و بسیاری از دوستان و همکاران من نیز ایراد گرفتند که چرا با ایشان کار کرده‌ایم؛ در حالی که ما دو نفر خوشحال بودیم، زیرا برای اهل‌ بیت (ع) کار کردیم.

او افزود: در شرایطی که یکصد شبکه ماهواره‌یی فارسی‌زبان فعالیت می‌کنند، در عرصه تولید آثار ادبی فاخر باید جناح‌بندی‌ها را کنار بگذاریم و از همه‌ی توان‌ها استفاده کنیم.

منبع: ایسنا