۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲

رهبر عالی ایران پیروز انتخابات است

نتیجه هرچه باشد، پیروز حقیقی این انتخابات رهبر عالی ایران، سیدعلی خامنه ای، است که می تواند شاهد ۸ سال توأم با آرامش و دور از هرگونه اختلاف میان سه قوه باشد.
کد خبر : ۱۱۶۲۱۱
صراط:روزنامه لبنانی "السفیر" (assafir) مقاله ای را به قلم "فهمی هویدی" نویسنده و تحلیلگر برجسته مصر و جهان عرب، با عنوان "پرسش هایی راجع به انتخابات ریاست جمهوری ایران" منتشر نموده است که در آن می خوانیم:

«انتخابات ریاست جمهوری که روز جمعه آینده قرار است برگزار شود، پیچیده ترین و دشوارترین انتخابات در دوران انقلاب اسلامی است. همین امر باعث می شود تا منشأ ابهام و در عین حال حیرت و شگفتی باشد. در سایه این ابهام است که پیش بینی ها -به خصوص در این زمینه که نتیجه آن قدمی رو به جلو است یا به عقب؟- ناکام مانده است.

طی ربع قرن گذشته که "سیدعلی خامنه ای" رهبری ایران را عهده دار شده است، فرصت یافتم تا انتخابات ریاست جمهوری که در هرکدام به ترتیب هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد پیروز آن ها بودند و ۸ سال در این منصب باقی ماندند، پیگیری کنم.

در این دوره ها ناظران -که من نیز جزو آنان بودم- به نحوی توانستند نامزدی را که بیش از همه شانس موفقیت داشت پیش بینی کنند؛ در دوره هاشمی و خاتمی ساده تر و در دوره احمدی نژاد کمی پیچیده تر بود، چرا که کمتر کسی او را می شناخت و تنها همین قدر می دانستند که او شهرداری موفق برای تهران بوده است.

اما همه ناظران در این دوره از انتخابات حیرت زده مانده اند. نامزدهای کنونی همگی از نسل اول انقلاب نیستند و برخی از آن ها از نسل های دوم و سوم و حتی چهارم انقلابند.(جلیلی وقتی که انقلاب پیروز شد ۱۴ سال داشت)

عامل دیگری هم وجود دارد که نمی توان آن را کم اهمیت شمرد؛ من در دوره های پیشین در خیابان های تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران قدم می زدم تا بتوانم از آنچه در جامعه می گذرد آگاه شوم، اما این بار غافلگیر شدم چون لااقل در تهران دیگر خیابان ها مثل گذشته نبودند.

شهردار تهران که خود یکی از نامزدهای این دوره از انتخابات است، تبلیغات خیابانی در تهران را منع کرد و از دیگر نامزدها هم تعهد گرفت که تبلیغات دیواری در پایتخت را به ستادهای انتخاباتی و قسمت های کوچکی که برای این کار در نظر گرفته شده منحصر کنند و این کار از اهمیت خاصی برخوردار است.

از وضعیت فعلی می توان چند نتیجه گرفت:

- نظام و رهبری به ویژه تأکید دارند که حوادث سال ۲۰۰۹ تکرار نشود و اعتراضات خیابانی که غربی ها را خوشحال کرد و به جنبش سبز موسوم شد -امروز از آن به فتنه سبز یاد می شود- دوباره به وقوع نپیوندد.

- پیش از انتخابات، به گونه مشهودی کفه ترازوی اصولگرایان از اصلاح طلبان سنگین تر است، اما در ایران درب غافلگیری همواره باز است و با اعلام حمایت هاشمی و خاتمی از حسن روحانی، شانس پیروزی این نامزد نیز افزایش می یابد.

- نتیجه هرچه باشد، پیروز حقیقی این انتخابات رهبر عالی ایران، سیدعلی خامنه ای، است که می تواند شاهد ۸ سال توأم با آرامش و دور از هرگونه اختلاف میان سه قوه باشد.

اینها همه نتیجه بررسی هفته آخر رقابت های انتخاباتی در ایران و در حد پیش بینی صرف است که امکان دارد صحیح یا غلط از آب درآید.