۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹

چرا باید در انتخابات حضور یافت؟

وظیفه نظام سیاسی دعوت مردم به پای صندوق‌های رای است و انتخاب کاندیدای برتر در فرایند یک انتخابات وظیفه مردم و رسانه‌ها و نخبگان است.
کد خبر : ۱۱۶۴۴۰
صراط:شکی نیست که میزان مشارکت مردم در انتخابات هر کشوری بسیار موثر است و در آینده آن اثرگذاری بالایی خواهد داشت. این مساله مربوط به همه کشورهاست و در سرتاسر دنیا این اثرگذاری وجود دارد. از سه منظر می‌توان این اثرگذاری را مشاهده کرد: اول اینکه هرچه میزان مشارکت در یک کشور بالا باشد، انسجام داخلی در آن کشور بیشتر است.

به این معنا که انسجام و ارتباط بیشتری بین مردم و نظام سیاسی وجود دارد. تاثیر دومی که حضور گسترده مردم پای صندوق رای رقم می‌زند، بالا رفتن اعتبار سیاسی آن نظام در جامعه جهانی خواهد بود، یعنی با یک حضور گسترده، اعتباری که مسئولان نظام در مذاکره‌ها و چانه‌زنی‌های بین‌المللی خواهند داشت، افزایش می‌یابد. نکته سوم هم اینکه دولتی که در نتیجه یک انتخابات پرشور برگزیده شده باشد، با اقتدار بیشتری مستقر می‌شود و در مسائل داخلی با قدرت بیشتری به انجام برنامه‌های خود می‌پردازد.

هر سه این نکته‌ها برای هر نظام سیاسی موثر است تا تلاش کنند یک انتخابات پرشور داشته باشند و طبیعی است که تمامی نظام‌های سیاسی دنیا تاکید خود و توان تبلیغی خود را صرف حضور مردم پای صندوق‌های رای کنند. اما سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که چرا مشارکت سیاسی تا این حد در نظام جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد و همه دست‌اندرکاران انتخابات و مقامات و مسئولان مربوط و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی به آن بیش از سایر کشورها اهمیت می‌دهند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اولا نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام نوپاست که تنها 35‌سال از تشکیل آن گذشته و برای تحکیم پایه‌های آن همچنان باید تلاش‌هایی صورت بگیرد. مساله بعدی اینکه نظام جمهوری اسلامی با تهدیدات خارجی مستمر روبه‌رو شده که علت آن هم ذات انقلاب اسلامی است. بنابراین هر انتخاباتی که در ایران برگزار می‌شود، تبدیل به رفراندومی برای رای اعتماد به جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و میزان مشارکت اهمیت زیادی دارد بنابراین باید همه مردم را به مشارکت حداکثری در انتخابات دعوت کنیم.

البته نکته مهم در این میان، انتخاب کاندیدای اصلح است. وظیفه نظام سیاسی دعوت مردم به پای صندوق‌های رای است و انتخاب کاندیدای برتر در فرایند یک انتخابات وظیفه مردم و رسانه‌ها و نخبگان است. با هدایت صحیح اگر در طول گذر زمان مردم به بلوغ سیاسی رسیده باشند در انتخابات ریاست‌جمهوری هم انتخاب درست را انجام می‌دهند. اتفاق دیگری که در این دوره رخ داده، همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستاست. مسلما برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا کمک‌هایی به هم می‌کند.

مثلاً فردی که در انتخابات شوراها به خاطر مسائل قومیتی و محلی و خانوادگی از یک کاندیدای محلی حمایت و به او رای می‌دهد، طبیعتا در انتخابات ریاست‌جمهوری هم شرکت کرده و به این ترتیب آمار مشارکت بالا می‌رود. طبیعی است که عکس این اتفاق هم صورت می‌گیرد یعنی در شهرهای بزرگ‌تر که مسائل قومیتی چندان مطرح نیست، وقتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری پای صندوق رای می‌روند، به کاندیدای شورای شهر هم رای می‌دهند. البته همزمان شدن برگزاری انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری مشکلاتی را مانند برخی ناپختگی و ناهماهنگی‌ها بعضا به‌وجود آورده که چون اولین دوره آن است، ناگزیر است ولی حسن این کار این است که مشارکت مردم در انتخابات افزایش خواهد یافت.

منبع: آرمان
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم