۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷

توصیه‌ رهبری به کاندیداهاوشوراهای شهر

درباره‌ انتخاب مدیریت‌هاى شهر و روستا توصیه مى‌کنم امانت و دیانت و کفایت اشخاص را ملاک گزینش قرار دهید. رفاقت هاى شخصى و حزبى و ملاحظات سیاسى به هیچ رو، نباید مجوز گزینش مدیران فاقد ملاکهاى اصلى شمرده شود.
کد خبر : ۱۱۶۴۸۴
صراط:، مقام معظم رهبری در مناسبت‌ها و موقعیت‌های مختلف در خصوص اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا و توجه اعضای این شوراها به رفع دغدغه و مشکلات مردم، توصیه‌های فراوانی داشته‌اند که با توجه به برگزاری انتخابات چهارمین دوره شوراهای شهروروستا در روز جمعه 24 خرداد، مروری بر فرمایشات ایشان می‌کنیم.

شوراها را محل تسویه حساب حزبی و باندی نکنید

به روزهاى انتخابات شوراهاى شهر و روستا نزدیک هستیم. بنده در دوره‌ى قبل که انتخابات شوراها انجام گرفت، صحبتها و توصیه‌هاى بسیار کردم که شاید به اندازه یک کتاب شود. این صحبتها شامل تشویق مردم به شرکت در انتخابات شوراها، توصیه به مسؤولان نسبت به شوراها و توصیه به منتخبان شوراها مى‌شود. یکى از مسائلى که من در آن زمان تأکید کردم، این بود که شوراها را محل تسویه حساب حزبى و جناحى و باندى قرار ندهید؛ بگذارید شوراها براى مردم کار کنند. شوراها در برخى از شهرها کارهاى مفیدى انجام دادند و افراد خوبى در آن شهرها انتخاب شدند. در یک منطقه پدر سه شهید منتخب شد که مرد مؤمن و کارآمد و لایقى است. این عدّه در شوراها و براى مردم کار مى‌کردند. اما در بعضى جاها هم خوب عمل نکردند. عدّه‌اى از اعضا مرتکب اعمالى شدند که براى آن شهر مشکلاتى را به‌وجود آورد. من اسم این شهرها را نمى‌آورم. اعضاى شوراى این شهرها امتحان خود را به‌خوبى پس ندادند.

شرایط کاندیداهای شورای شهر/این مسئولیت، امانتی به دست شماست

اکنون عرض مى‌کنم: اعضایى را انتخاب کنید که در درجه‌ى اوّل با ایمان، کاردان، لایق، باعرضه و امانت‌دار باشند. این مسئولیت امانتى است که به دست آنها سپرده مى‌شود؛ امانتِ رأى شماست. قوام نظام جمهورى اسلامى به اعتمادهاى مردم نسبت به کسانى است که براى تصدّى مراکز قدرت انتخاب مى‌کنند. باید به خواسته‌هاى مردم عمل و به اعتماد آنها پاسخ داده شود. آن طرف قضیه باید امانت شما را رعایت کند و به اعتماد شما پاسخ دهد؛ این طرف قضیه هم - که شما هستید - باید چشم خود را باز کنید و متوجّه باشید که به چه کسى رأى مى‌دهید و چه کسى را انتخاب مى‌کنید. بعضى از جناح‌ها و گروه‌ها و باندها طورى عمل کردند که مردم دیگر به معرفى آنها اعتماد نمى‌کنند. این‌که مردم به معرفى افراد و جناح‌ها و گروه‌ها اعتماد نکنند، ضایعه است.

در این انتخابات سعى کنید در درجه‌ى اوّل انسان‌هاى مؤمن و با ایمان را انتخاب کنید. تبلیغات دشمنان و پیروان آنها در راستاى کمرنگ کردن ایمان در جامعه است. مى‌گویند ایمان چیست؟! پاسخ این است که اگر ایمان نباشد، لیاقت و کارآیى هم به‌کار نخواهد آمد. فردى که لایقتر است اگر ایمان نداشت، بیشتر دزدى مى‌کند و لطمه مى‌زند. اگر ایمان داشت، لیاقت و عرضه و کاردانى‌اش براى مردم مفید خواهد بود. بنابراین مردمان باایمان، بالیاقت، کاردان و امین را انتخاب کنید و مراقب عملکرد آنها باشید. 1381/12/06

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، امروز در دیدار اعضای‌ شورای‌ اسلامی‌ شهر تهران‌، با اشاره‌ به‌ مسئولیت‌ سنگین‌ شوراهای‌ اسلامی‌، تأکید کردند: وظیفه‌ اصلی‌ همه‌ مسئولان‌، سازمان‌ها و دستگاه‌های‌ نظام‌ اسلامی‌، خدمت‌ به‌ دین‌ و تقویت‌ تدین‌ و معنویت‌ جامعه‌ است‌; چرا که‌ تنها در این‌ صورت‌، خدمت‌ واقعی‌ به‌ مردم‌ و تأمین‌ نیازهای‌ مردمی‌ و اجتماعی‌ آنها امکان‌پذیر خواهد شد.

ناکامی شوراها، جامعه و کشور را متحمل ضرر بسیار بزرگ می‌کند

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضمن‌ حمایت‌ از شوراها به‌ عنوان‌ یکی‌ از ارکان‌ قانون‌ اساسی‌، تشکیل‌ شوراها در کشور را تجربه‌ای‌ نو ارزیابی‌ کردند و افزودند: اعضای‌ شوراها باید با هوشیاری‌ و دقت‌، وظایف‌ و مسئولیت‌های‌ قانونی‌ خود را به‌ طور کامل‌ به‌ انجام‌ برسانند، تا این‌ تجربه‌ نو به‌ دلایلی‌ همچون‌ سرگرم‌ شدن‌ به‌ مسایل‌ غیر لازم‌، برخورد سیاسی‌ با موضوعات‌ و یا اختلافات‌ داخلی‌ شوراها، به‌ شکست‌ کشیده‌ نشود; زیرا اگر تجربه‌ شوراها با ناکامی‌ مواجه‌ شود، جامعه‌ و کشور، ضرر بسیار بزرگی‌ متحمل‌ خواهد شد.

آسایش عامه مردم از جمله محرومان مدنظر قرار دهید

ایشان‌ ضمن‌ تأکید بر لزوم‌ توجه‌ به‌ معماری‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از نمودهای‌ ضروری‌ هویت‌ بخشیدن‌ به‌ شهر تهران‌، پرداختن‌ به‌ مشکلات‌ عینی‌ و ملموس‌ مردم‌ را از جمله‌ وظایف‌ شوراها دانستند و خاطرنشان‌ کردند: در برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها، باید آسایش‌ عامه‌ مردم‌، از جمله‌ محرومان‌، مد نظر شوراها باشد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر لزوم‌ مقابله‌ قاطع‌، دقیق‌ و کامل‌ با فساد سوء استفاده‌ مالی‌ در دستگاه‌های‌ اداره‌ شهرها افزودند: رشوه‌ از بزرگترین‌ گناهان‌ و از عمده‌ترین‌ عوامل‌ تخریب‌ نظامهای‌ سیاسی‌ ـ اجتماعی‌ است‌ و شوراهای‌ اسلامی‌ باید بدون‌ ملاحظه‌، با هرگونه‌ سوء استفاده‌ و فساد مالی‌ در هر شکل‌ و تحت‌ هر عنوان‌ مقابله‌ کنند.

ضرورت کوتاه شدن روند رسیدگی به مسائل مردم در شهرداری‌ها

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ ضرورت‌ کوتاه‌ شدن‌ روند رسیدگی‌ به‌ مسایل‌ مردم‌ در شهرداری‌ها، افزودند: نباید برای‌ افزایش‌ درآمد شهرداری‌ها، از روشهای‌ غیر معقول‌ و مشکل‌آفرین‌ نظیر تبلیغات‌ شبه‌ غربی‌ و یا برج‌سازی‌های‌ بی‌رویه‌ و بی‌منطق‌ استفاده‌ شود، چرا که‌ اینگونه‌ روش‌ها، آثار منفی‌ فرهنگی‌ ـ اجتماعی‌ به‌ دنبال‌ می‌آورد.

وظایف فرهنگی شوراهای شهر در رسیدگی به فرهنگسراها خلاصه نمی‌شود

ایشان‌ مسایل‌ فرهنگی‌ شهر تهران‌ را بسیار مهم‌ برشمردند و خاطرنشان‌ کردند وظایف‌ فرهنگی‌ شورای‌ اسلامی‌ شهر تهران‌، در رسیدگی‌ به‌ فرهنگسراها خلاصه‌ نمی‌شود، بلکه‌ باید ضمن‌ برنامه‌ریزی‌ برای‌ ارتقاء فرهنگ‌ اسلامی‌ و عمومی‌ مردم‌، در مورد مسایلی‌ همچون‌ اعتیاد، تکدی‌ و بی‌خانمانهای‌ شهری‌ نیز فکر مؤثری‌ کرد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر لزوم‌ همگرایی‌ و همکاری‌ شوراهای‌ اسلامی‌ با شهرداری‌ها افزودند: اگر در تعاملات‌ و برنامه‌ریزیها، گرایش‌های‌ گروهی‌ و جناحی‌ دخیل‌ شود و یا ملاحظات‌ فردی‌ مورد توجه‌ قرار گیرد، کارها به‌ پیش‌ نخواهد رفت‌ و مشکلات‌ مردم‌ حل‌ نخواهد شد.

ایشان‌ تحزب‌ به‌ معنای‌ غربی‌ را کاملا غلط، غیرانسانی‌ و غیر اسلامی‌ دانستند و افزودند: ولایت‌ حزبی‌ و گروهی‌ رایج‌ در غرب‌ و تسلیم‌ بودن‌ بی‌چون‌ و چرا در برابر مواضع‌ حزبی‌ و جناحی‌، هیچ‌ نشانی‌ از مردم‌سالاری‌ واقعی‌ ندارد و در عمل‌ تحقق‌ منافع‌ ملی‌ و مصالح‌ عمومی‌ جامعه‌ و کشور را ناممکن‌ می‌سازد. 1379/04/27

خدمت خالصانه به مردم با توکل بر خدا، جدیت و پیگیری و بهره‌گیری از علم‌ودانش

رهبر معظم انقلاب اسلامى با ابراز خرسندى از تلاش هماهنگ شهردار و شوراى اسلامى شهر تهران براى خدمت به مردم، به مجموعه مدیریتى تهران توصیه کردند: خدمت خالصانه به مردم را با توکل به خدا، «جدیت و پیگیرى» و بهره‌گیرى از علم و هوشمندى ادامه دهید تا پروردگار متعال علاوه بر اجر اخروى، رضایت و خرسندى مردم را بعنوان پاداش فورى خود نصیب شما کند.

حضرت آیت الله خامنه اى در دیدار اعضاى شوراى اسلامى - شهردار و مدیران شهرى تهران در سال 82، محور قرار گرفتن خدمت به مردم را در مجموعه مدیریتى تهران، عنایت و لطف پروردگار برشمردند و با تشکر صمیمانه از شوراى شهر و شهردار تهران افزودند: هیچ چیز بیشتر از خدمت صادقانه، پیگیر و عالمانه مسؤولان، مردم را خوشحال نمى‌کند و فضاى زندگى عمومى را شاد و پرنشاط نمى‌سازد.

رهبر معظم انقلاب اسلامى، اقدامات انجام شده براى حل مشکلات شهرى تهران را بسیار مفید ولى ناکافى برشمردند و افزودند: رایحه طیبه تلاش براى خدمت مخلصانه به مردم، در فعالیت‌هاى انجام شده، بخوبى استشمام مى‌شود و همه سازمان‌هایى که همچون شهردارى با مردم تماس دارند باید خدمتگزارى صادقانه به مردم را هدف اصلى طرحها و اقدامات خود قرار دهند.

ایشان ثابت قدمى و استقامت در راه خدمت‌رسانى به مردم، تکیه بر پروردگار و نهراسیدن از مشکلات را موجب کمک و عنایت بیشتر پروردگار و حل مشکلات مردم برشمردند و افزودند: البته اژدهاى هفت سر فساد به این آسانى ریشه‌کن نمى شود و کسانى که با مصادره زمین‌هاى ملى و قانون‌شکنى‌هاى مختلف، جیبهاى خود را پر مى کردند دست از کارهاى خود بر نخواهند داشت اما مى توان با توکل بر خدا و استفاده صحیح از قدرت و علم و عقل و هوشمندى این توطئه ها را خنثى کرد و کارهاى مردم را پیش برد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى همکارى متقابل شوراى اسلامى و شهردار تهران را بسیار با ارزش خواندند و با اشاره به لزوم ادامه و تعمیق این هماهنگى و همکارى خاطرنشان کردند: شهردارى و شوراى شهر تهران بعنوان مجموعه واحد مدیریت شهرى، در انجام دادن وظایف خود هیچ قیمى ندارند.

ایشان استفاده از شیوه‌هاى علمى و متخصصان واندیشمندان را در اداره امور شهر تهران بسیار ضرورى برشمردند و با اشاره به مشکلات فراوان این شهر افزودند: حل کامل این مشکلات زمان مى برد اما باید مسائل و مشکلات تهران را دقیقاً شناسایى کنید و براى حل تمامى آنها برنامه ریزى و اقدام نمایید.

روح دیانت و اخلاق اسلامی در مکان ها و مراکز فرهنگی و در همه محیط شهر تهران جاری شود

رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به اهمیت فراوان مسائل فرهنگى و اجتماعى شهر تهران افزودند: در همه برنامه‌ریزی‌هاى فرهنگى و اجتماعى بگونه‌اى عمل کنید که روح دیانت و اخلاق اسلامى در مکانها و مراکز فرهنگى و در همه محیط شهر تهران جارى شود که این مسئله گره گشاى بسیارى از مشکلات خواهد بود چرا که عمده مشکلات کشور، ناشى از دور شدن از فضایل اخلاقى است.

ایشان برخورد جدى و بدون مماشات را با هرگونه فساد مورد تأکید قرار دادند و افزودند: مقابله با فساد بویژه در شهردارى بسیار دشوار است اما قاطع و مطمئن با رخنه فساد در درون شهردارى و با کسانى که مى خواهند از شهردارى سوءاستفاده کنند، به مبارزه برخیزید و اجازه هیچگونه سوءاستفاده اى را به هیچ کس ندهید.

رهبر معظم انقلاب اسلامى، دیدار مستقیم شهردار و مسؤولان شهرى تهران با مردم را بسیار با ارزش و مفید دانستند و افزودند: اینگونه کارها معمولاً زحمت دارد اما زحمت آن را بجان بخرید تا آثار نیک آن یعنى حل مشکلات مردم و رضایت آنان، پروردگار را خرسند سازد و پروردگار نیز بهترین پاداشهاى خود را به شما عنایت فرماید. 1382/09/17

بدون هدر دادن حتی یک روز، مسابقه خدمت‌رسانی را آغاز کنید

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى روز 6 اردیبهشت‌ماه سال 82 در پیامى به نشست منتخبان دومین دوره شوراهاى اسلامى شهر و روستا با تأکید بر اینکه مردم سالارى دینى، نظام خدمت رسانى خالصانه و بى‌منت است، تصریح کردند: اعضاى شوراهاى اسلامى شهر و روستا باید از اولین روز آغاز به کار و بدون هدر دادن حتى یک روز، مسابقه در خدمت رسانى را آغاز کنند.

متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌اى که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدى گلپایگانى رئیس دفتر مقام معظم رهبرى آنرا قرائت کرد به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تفضلات الهى و توجهات حضرت بقیةالله روحى فداه شوراهاى اسلامى شهر و روستا بار دیگر با انتخاب مردم، وارد میدان خدمت‌رسانى به کشور و ملت شد و عرصه‌ آزمایشى بزرگ براى منتخبان فراهم گشت. اکنون شما در معرض امتحان الهى و در مرکز توقعات و انتظارهاى بحق مردمى قرار گرفته‌اید، که صاحبان حقیقى کشور و چشم به راه خدمات این نهاد قانونى و مردمى‌اند. در فرهنگ اسلام، بهترین انسانها کسانى‌اند که براى مردم سودمندتر باشند. مردمسالارى دینى برخلاف دموکراسی‌هاى ریاکار و عوامفریب، نظام خدمت‌رسانى خالصانه و بى‌منّت است، خدمت از سرِ اداى وظیفه و همراه با پاکدستى و پاکدامنى.

نخست باید بخاطر اعتمادى که مردم به شما نشان داده‌اند، شکرگزار خداوند و قدردان مردم باشید. و آنگاه از اولین روز آغاز به کار و بدون هدر دادن حتى یکروز، شانه به زیربار سنگینى که بر عهده‌ى شما نهاده شده بدهید و مسابقه در خدمت‌رسانى را آغاز کنید.

مهم‌ترین توصیه‌ اینجانب اولاً مربوط به سیاست‌ها و برنامه‌هاى کارى شما و سپس درباره‌ گزینش مدیریت شهر و روستا است. تسهیل زندگى مردم در کارهایى که به شهرداری‌ها مربوط است، برطرف کردن معضلات شهر و روستا، سالم‌سازى محیط زیست، حفظ اصالت اسلامى و ملى در ساخت‌وسازها، استقرار بخشیدن به جو اسلامى و فرهنگىِ سالم، پرداختن به نیازهاى فورى‌تر در عین اهتمام به کارهاى زیربنایى، اولویت دادن به مناطق مستضعف‌نشین، تأثیرناپذیرى از نفوذ ثروتمندان و جاذبه‌ ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطى از آن با حیله‌هاى شبه قانونى، رعایت ویژه‌ محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت‌المال با تجملات زائد و سفرها و مراسم غیرلازم، و در یک کلمه رعایت تقوا و تدبیر و پشتکار، و بهره‌گیرى از دانش و تجربه، مواد عمده‌ى توصیه‌ى نخست اینجانب است.

درباره‌ انتخاب مدیریت‌هاى شهر و روستا توصیه مى‌کنم امانت و دیانت و کفایت اشخاص را ملاک گزینش قرار دهید. رفاقتهاى شخصى و حزبى و ملاحظات سیاسى به هیچ رو، نباید مجوز گزینش مدیران فاقد ملاکهاى اصلى شمرده شود. به شهردار برگزیده‌ى خود کمک و فرصت دهید و از او مسؤولیت و پاسخ بخواهید و در برابر کوتاهیها یا کجرفتاریها بى‌تفاوت نمانید و به وظیفه‌ى قانونى خود عمل کنید. و این همه را از جنجال و غوغاگرى که امروز متأسفانه بعضى بجدّ، طالب آنند، دور نگهدارید.

برادران و خواهران گرامى، بدانند که وعده و ادعا براى قانع کردن مردم کافى و کارآمد نیست. مردم وفادار ما، تشنه‌ى عمل و صداقت‌اند و هرجا از آن نشانى ببینند همدلى و همکارى و وفادارى خود را نثار مى‌کنند. دوران چهارساله دوران آزمایش شما در چشم مردم نیز هست. کار امروز شما، داورى فرداى مردم و حکم عادلانه‌ى ذات اقدس الهى در یوم‌الحساب را تعیین خواهد کرد. توفیق همه‌ى شما عزیزان را از خداوند متعال مسئلت مى‌کنم. 6 اردیبهشت 1382

والسلام علیکم و رحمةالله
  سیدعلى خامنه‌اى

منبع: تسنیم