۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷

تلفات اعتراضات ضد دولتی در ترکیه

مقامات بیمارستانی ترکیه اعلام کردند یکی از معترضین ضددولتی در ترکیه بر اثر اصابت کپسول گاز اشک‌آور به سرش جان خود را از دست داد.
کد خبر : ۱۱۶۴۹۲
صراط:آسوشیتدپرس اظهار کرد: یک وکیل ترک اعلام کرد یک معترض که در جریان درگیری با پلیس ضدشورش ترکیه زخمی شده بود، جان خود را از دست داد و بدین ترتیب تلفات درگیری‌های دو هفته اخیر بین نیروهای پلیس و معترضین ضد دولتی که خواهان کناره‌گیری رجب طیب اردوغان هستند به پنج کشته افزایش یافت.

اعتراضاتی که در میدان تقسیم استانبول برگزار می‌شوند ظاهرا علی‌رغم پیشنهاد حزب حاکم عدالت و توسعه در مورد برگزاری رفراندوم برای تعیین سرنوشت پروژه پارک گزی، ادامه خواهند داشت.

سماء آکسوی، وکیل خانواده قربانی، اعلام کرد اطهر ساری‌سولوک که چندین روز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تحت نظر بود، امروز (پنج‌شنبه) تسلیم مرگ شد. بنا بر گزارش‌ها وی در ۱ ژوئن و در جریان درگیری‌های آنکارا از ناحیه سر مورد اصابت کپسول گاز اشک‌آور قرار گرفته و مجروح شد.

یک گروه حقوق بشری اعلام کرده است که هزاران نفر در تظاهرات دو هفته گذشته ترکیه زخمی شده‌اند.

سازمان‌های عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نیز استفاده بیش از اندازه پلیس ترکیه از زور برای سرکوب معترضین ضد دولتی ترکیه را محکوم کرده و خواهان توقف فوری خشونت‌ها شدند.

ناآرامی‌های ۱۳ روز اخیر ترکیه پس از آن آغاز شدند که پلیس به معترضینی که روز ۲۱ می [۳۱ اردیبهشت ماه] در میدان تقسیم در اعتراض به قطع درختان تحصن کرده بودند، حمله کرد.

معترضین می‌گویند پارک گزی، که محل سنتی تجمعات، راهپیمایی‌ها و تظاهرات و همچنین یک مکان توریستی است، آخرین منطقه سبز در استانبول محسوب می‌شود.

از زمان آغاز تظاهرات ضددولتی در ترکیه حداقل ۳ نفر کشته و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. مقامات اعلام کرده‌اند که بیش از ۲۰۰۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند.
منبع: تسنیم