۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۳:۳۰

اتیوپی مصر را از آب رود نیل محروم کرد

نمایندگان پارلمان اتیوپی تصمیم گرفتند علاوه بر احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل درمسیر انتقال به مصر این کشور را از سهم آب این رودخانه هم محروم کنند.
کد خبر : ۱۱۶۵۸۴
صراط:نمایندگان پارلمان اتیوپی با اکثریت آرا معاهده‌ای را در پارلمان تصویب کردند که براساس آن مصر را از سهم سابق و قبلی خود که مقرر بود از رودخانه نیل به دست آورد محروم می‌سازد.

رای پارلمان اتیوپی به این معاهده داخلی درشرایطی حاصل می‌شود که اوضاع بین مصر و اتیوپی بر سر سهم آب عایدی مصر از رودخانه نیل که به‌دلیل احداث سد برق‌آبی موسوم به " النهضه " اتیوپی درمسیر منتهی به جریان آب این رودخانه به سمت مصر به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می‌یابد واین مساله برای کشور مصر با بیش از 84 میلیون جمعیت مساله ای بسیار نگران کننده توصیف شده است.

پیش تر محمد مرسی رئیس جمهوری مصر در واکنش به تصمیم دولت اتیوپی برای احداث سد " النهضه " در نزدیک مرز با سودان گفته بود ؛ مصر به دنبال جنگ با اتیوپی نیست اما با این وجود تمام گزینه‌ ها را برای برخورد مقتضی با این مساله برای خود بر روی میز قرار داده است.

دولت اتیوپی هم در واکنش به این سخنان مرسی اعلام کرده بود ؛ اتیوپی به هر قیمتی از سد جدید الاحداث " النهضه " حمایت و دفاع خواهد کرد ولو این که برای آن بهای سنگینی را ناگزیر شود بپردازد.

گفتنی است رودخانه نیل که پرآب ترین و بزرگ ترین رود قاره آفریقاست تنها رود جهان است که برعکس سایر رودها از جنوب به شمال جریان دارد.
منبع: تسنیم