۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱

تبلیغات انتخاباتی یاصدمه به اموال عمومی؟!

باز هم همچون روال هر دوره انتخاباتی ستاد انتخابات کردستان نیز در آغاز کار در جلسات توجیهی به تمامی نامزدهای انتخاباتی شورای شهر تأکید کرد که از نصب عکس، پوستر و هرگونه اقدامات تبلیغاتی در محل‌های غیرمجاز که باعث صدمه به اموال عمومی و عامل نارضایتی مردم می‌شود، اکیداً اجتناب کنند، اما...
کد خبر : ۱۱۶۸۵۵
صراط:، با شروع فرصت تبلیغات انتخاباتی شوراهای شهر، انتظار می‌رفت با توجه به جلسات توجیهی، مفاد قانونی و تذکرات داده شده، افرادی که خود را به عنوان نامزد انتخاباتی شورای شهر داوطلب کردند از فرصت مذکور برای معرفی خود و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بهره گرفته و در راستای حفظ زیبایی و پاکیزگی شهر و رعایت قانون کوشا باشند.

با گذشت تنها چند روز از آغاز مهلت قانونی تبلیغات نامزدهای شوراهای اسلامی شهر رقابت نامزدهای این دوره از شوراها به اوج خود رسیده و خیابان‌های استان کردستان مملو از پوستر، عکس و سایر اقلام تبلیغاتی شده است.

مردم از افرادی که قرار است برای آبادانی و زیبایی شهر فعالیت کنند انتظار دارند که در گام اول پاکیزگی شهر را در اولویت قرار دهند، اما متأسفانه دیده شده برخی نامزدهای انتخاباتی با نصب عکس و پوستر در محل‌های غیرمجاز علاوه بر صدمه به اموال عمومی نارضایتی شدید مردم را موجب شده و چهره شهر را زشت کرده‌اند.

شورای اسلامی شهر محل خدمت به مردم بوده و یکی از وظایف شوراها تلاش برای آبادانی و زیبای شهر است و نباید خود آنان برای رسیدن به مقصود خود چهره شهر را با چسباندن پوسترهای تبلیغاتی زشت کنند.

شورایی که قرار است زمینه‌های ایجاد زیبایی برای شهر، توسعه فضای بهداشتی و همچنین الگو کردن و معرفی فرهنگ شهر، تلاش کند، قدم اول خود را با افرادی بر می‌دارد که با ایجاد آلودگی‌های صوتی، نصب پوستر، بنر، تراکت و شیوه‌های تبلیغاتی که مرسوم بوده، به نازیبایی شهر در کمترین زمان ممکن دامن زده‌اند.

در روزهای گذشته هر یک از نامزدهای انتخاباتی با شیوه‌های مختلف تبلیغاتی در استان کردستان تبلیغات رسمی خود را آغاز کردند، هر چند جایگا‌ه‌های متعددی از سوی شهرداری‌ها برای نامزدها در نقاط مختلف شهرها تعبیه شد، ولی این جایگاه‌ها به جای اینکه با نصب پوستر‌های نامزدها به عرصه رقابت تبدیل شود، به محلی برای تخریب نامزدها از سوی هواداران تبدیل شده است.

چگونه ممکن است کاندیداهایی که در پوستر و بنرهای خود ادعا کردند که برای توسعه و عمران و آبادانی شهر تلاش خواهند کرد، به هواداران خود این اجازه را می‌دهند که عکس‌های آنها را بر روی دیوار بچسبانند.

توزیع خیل عظیمی از عکس و پوستر به همراه سایر اقلام تبلیغاتی توسط هواداران و عوامل تبلیغاتی نامزدها با وجود اینکه شهرداری جایگاه و مکان‌های خاصی را برای تبلیغات نامزدهای شوراهای اسلامی، تعیین و تعبیه کرده نشان از بی‌توجهی نامزدها و بی‌تدبیری در احداث این جایگاه به همراه هدر رفت هزینه‌های نصب آنهاست.

در حال حاضر در اکثر نقاط استان انواع بنر‌ها و تصاویر بزرگ از نامزدها به چشم می‌خورد، بر روی دکل‌های برق، ایستگاه‌های اتوبوس و حتی بر روی سنگ‌های گران‌ قیمت خانه‌ها این عکس و پوسترها چسبانده شده است، تعدادی از نامزدهای شورا نیز با اجاره بهترین مکان‌های شهر اقدام به جمع آوری هوادار کرده‌اند، برخی هم برغم تبلیغ در محل‌های غیر مجاز، با دیوارنویسی چهره شهر را به بهترین نحو ممکن خط خطی کرده اند.

در این بین خودروهایی که اقدام به کارناوال خیابانی می کردند نیز در این ایام وارد کارزار تبلیغاتی شده‌اند و هرکدام عکس کاندیدای مورد نظر خود را بر روی خودرو نصب کرده و تبلیغ می‌کنند.

تصاویر امروزی که در شهر دیده می شود چنین به ذهن متبادر می شود که برخی می خواهند با کمترین هزینه (وقت، اعصاب، پول، انرژی و هر چیزی از این دست)، منافع خود را کسب کنند و حتی بسیاری حاضرند با آسیب به دیگران منفعت خود را بیشتر کنند و چنین می شود که وسیله هدف را توجیه خواهد کرد.

قرار است این نامزدها با رفتار و ورودشان به شورا، شهر را بهتر مدیریت کنند؟ آنها می خواهند از نمای شهری که حق و مایملک مردم است حفاظت کنند؟ می خواهند برای مدیریت و زیباسازی شهری که تاثیر مستقیم روحی و روانی بر شهروندان دارد برنامه ریزی و مقررات وضع کنند و بر اعمال شهرداری ناظر باشند؟

اما چگونه این افراد با رفتاری که پیش از ورود به شورا از خود نشان می دهند می خواهند مجموعه عظیم، پیچیده و ظریف شهرداری را نظارت کنند؟

از طرفی دیگر نهادهای مسئول برغم اینکه در هر دوره بر این مقررات پا فشاری می کردند، اما هیچ وقت این دستورالعمل‌ها حالت عینی پیدا نکرد؛ به نظر می رسد همین عاملی است برای تکرار این رفتارهای نابه هنجار.

در حال حاضر پوسترها و بنرهای مختلفی بر در و دیوار شهر نصب شده که سیما و چهره شهر را بسیار زشت و به دور از فرهنگ غنی استان تبدیل کرده است و سنگینی این اشتباهات و خطاها که از سوی نامزد انتخابات سر زنده را کارگران زحمتکش شهرداری و دیگر کارکنان این نهاد به دوش می کشند.

منبع: ایسنا