۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴

رئیس‌جمهورمنتخب پاسخ سلامت رامی‌دهد؟

ایرانیان بیشترین هزینه درمان در خاورمیانه را می‌پردازند؛ ‌این حقیقتی است که مسئولیت رئیس‌جمهور منتخب را برای بهبود اوضاع نظام سلامت بیش از پیش به ت صویر می‌کشد.
کد خبر : ۱۱۷۳۰۵
صراط:نگرانی از شاخص هزینه‌های سلامت موضوعی است که اغلب کارشناسان سلامت مطرح می‌کنند در حالی که مطابق قوانین پنج ساله توسعه باید پرداخت از جیب مردم به کمتر از 30 درصد می‌رسید، اما در شرایط کنونی به گفته رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی بعد از پاکستان، بیشترین هزینه درمان از جیب مردم در خاورمیانه را ایرانیان می‌پردازند و این مهم نشان می‌دهد رئیس‌جمهور منتخب مردم کشورمان در برابر بیش از 18 میلیون رأیی که آورده است، در بحث ارتقای شاخص‌های سلامت و افزایش دسترسی مردم به دوا و درمان مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و مردم اجرای قوانین را از وی چشم انتظارند.

*سلامت اولویت دولت نبوده است

اوضاع سلامت، ‌سلامت نیست و این موضوع با قانون و مطالبات رهبر معظم انقلاب همخوانی ندارد. این را دکتر محمد حسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید. بنا به تأکید وی چند آیتم موجب شده است تا فشار زیادی بابت هزینه‌های درمان به مردم تحمیل شود که یکی از مهم‌ترین آنها عمل نکردن به قانون است. بنا به تأکید قربانی در حالی که مطابق قانون باید پرداخت از جیب مردم به کمتر از 30 درصد برسد هم اکنون بالای 80 درصد است و بیماران علاوه بر مشکلات تأمین دارو، ‌تعیین نوبت در بیمارستان و زیر‌میزی‌هایی که حیثیت وزارت بهداشت را بر باد داده است با هزینه‌های کمر شکن سلامت هم مواجهند چراکه سلامت برای دولت اولویت نبوده و این در حالی است که در تمام دنیا انسان سالم، محور توسعه است. وی با اشاره به شرایط ارز دارو در سال گذشته می‌افزاید: در شرایطی که ارز لوازم آرایش و اتومبیل در اولویت دوم قرار داشت ارز دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت هفت و هشت قرار گرفت و برای تعدیل این شرایط مجلس و وزارت بهداشت تلاش‌های بسیاری را انجام دادند.

*نبض نظام سلامت در دست مافیا

این نماینده مجلس معتقد است، ‌بزرگ شدن دولت مانع از چابکی و ایفای نقش نظارتی آن و موجب شکل‌گیری مافیای سلامت و دارو شده است حالا این مافیا نبض نظام سلامت را در دست دارد. قربانی واقعی نبودن تعرفه‌ها و همچنین نقص عملکردی بیمه‌ها را از عوامل مهم دیگری می‌داند که پا بر گلوی سلامت گذاشته و مانع از این می‌شوند تا ایران در سال 1404 بتواند به چشم انداز توسعه، یعنی رتبه نخست منطقه در شاخص‌های بهداشت و درمان دست یابد.

*بیمه‌ها عامل رکوردداری ایرانی‌ها در هزینه‌های درمان

عبدالرحمان رستمیان، دیگر عضو این کمیسیون نیز دلیل رکوردداری مردم کشورمان در پرداخت از جیب هزینه‌های درمانی را انفعال بیمه‌ها می‌داند. بنا به تأکید وی از یک سو بسیاری از مردم کشورمان هنوز زیر چتر هیچ بیمه‌ای قرار ندارند و از سوی دیگر نیز بیمه‌ها خیلی از خدمات بهداشتی و درمانی را پوشش نمی‌دهند. وی خاطر نشان می‌کند:‌در حال حاضر افرادی هم که بیمه دارند وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند یا برای پیچیدن نسخه در داروخانه و انجام خدمات پاراکلینیکی و آزمایش اگر مراکز بهداشتی درمانی یا پزشکان با بیمه قرارداد هم داشته باشند باید سهم اصلی هزینه را خودشان بپردازند و مبلغ سهم بیمه بسیار ناچیز است.

*پوشش بیمه‌ای بی‌هدف

رستمیان با اشاره به هزینه‌های خدمات دهان و دندان می‌افزاید: در حال حاضر فقط کشیدن دندان بیمه است در حالی که اصلاً نباید گذاشت کار به کشیدن برسد. به باور وی این نشان می‌دهد پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت هدفمند نبوده و سلامت محور نیست. نماینده مردم دامغان تصریح می‌کند: هم اکنون مردم به ازای درمان‌های سرپایی هم هزینه‌های زیادی می‌پردازند. وی هم معتقد است باید تعرفه‌های درمانی اصلاح شود البته نه به این معنا که پرداخت از جیب مردم افزایش یابد بلکه به این صورت که بیمه‌ها نقش خود را به درستی ایفا کنند، ضمن آنکه باید خدمات بهداشت و درمان نیز استاندارد و کیفی شود.

به باور رستمیان خیلی وقت‌ها پزشکان در تجویز دارو یا خدمات پاراکلینیک و پاتولوژی زیاده‌روی می‌کنند و بر اساس استاندارد‌ها عمل نمی‌کنند. هر چند گاهی وقت‌ها عامل این تجویزها اصرار خود بیماران است. وی اما می‌پذیرد با تمام این مسائل نمی‌توان انکار کرد بودجه بهداشت و درمان کشور کم است. این نماینده مجلس با اشاره به محقق نشدن 10 درصد سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها می‌افزاید: امسال هم این بودجه با بی‌مهری کمیسیون تلفیق مجلس مواجه شده است این در حالی است که ما این بودجه 5 هزار میلیاردی را در صحن علنی مجلس تصویب کردیم.

*معدل ضعیف شاخص‌های درمانی در کشور

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی نیز به تسنیم گفته است:‌مهمترین بحثی که در حوزه سلامت باید به آن توجه خاص شود، بحث جبران کمبود جدی اعتبارات است. علیرضا زالی یکی از شاخص‌های مهم سلامت را سهم بهداشت و درمان از بودجه عمومی و مورد دیگر را سهم بهداشت و درمان از هزینه‌های جاری دانست و تأکید کرد: دو موضوع دیگر نیز وجود دارد و آن سهم پرداختی از جیب مردم و مشارکت عادلانه مردم در تأمین بودجه کشور است و این چند مورد، شاخص‌هایی به حساب می‌آیند که هر کدام به صورت تطبیقی می‌تواند در حوزه سلامت مورد ارزیابی قرار گیرد.
به باور وی ما در مجموع معدل خوبی در این شاخص‌ها در کشور نداریم. سهم بهداشت و درمان از GTP بالغ بر 3/5 درصد است و هیچ وقت بالاتر از 6 درصد نرفته در حالی که اگر تمام بودجه سنواتی سال 91 محقق می‌شد و 6 هزار میلیارد تومان از اعتبارات حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را نیز می‌پرداختند و در حوزه سلامت صرف می‌شد برای نخستین‌بار به رقم 4/6 درصد نزدیک می‌شدیم اما این مسئله محقق نشد.

آقای رئیس‌جمهور! با شما هستیم

به زودی اما دولت تازه قرار است بر سر کار بیاید و چشم همه مردم ایران که آقای حسن روحانی را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب خود برگزیده‌اند به این است که وی اول به «سلامت» برسد!