۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۲

آغاز محاکمه یک جاسوس دو جانبه

محاکمه دو جاسوس رژیم بعث عراق که اسناد ارتش جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سفارت عراق در ایران قرار می دادند در دادگاه انقلاب آغاز شد . یکی از این دو جاسوس که فردی عراقی است در دادگاه گفت که در زمان رژیم شاه برای ایران جاسوسی می کرده و پس از قطع حقوق در زمان انقلاب به خدمت رژیم بعث عراق درآمده است .
کد خبر : ۱۱۷۴۰۷

صراط:رخدادهای 27 خرداد 1359

چکیده

  • دانشگاه علوم و فنون که در گذشته به صورت انحصاری در اختیار ارتش قرار داشت جهت آموزش فنی اعضا جهاد سازندگی سراسر کشور به این نهاد انقلابی واگذار شد .
  • محاکمه دو جاسوس رژیم بعث عراق که اسناد ارتش جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سفارت عراق در ایران قرار می دادند در دادگاه انقلاب آغاز شد .
  • عباس زمانی [ابوشریف ] فرمانده سپاه پاسداران امروز از مقام خود استعفا داد .
  • دولت ایران پس از ماه ها درگیری با بانک های اروپایی سرانجام موفق شد 300 میلیوم دلار به ارزش طلا از سپرده های بانکی خود را که در بانک های فرانسه، انگلیس و آلمان فدرال داشته پس گرفته و به ایران بازگرداند .
  • در رابطه با وقایع روز پنجشنبه گذشته که منجر به درگیری هایی میان شرکت کنندگان در میتینگ مجاهدین خلق در امجدیه و گروه های مخالف شد 20 تن از نمایندگان مجلس طی اعلامیه ای این نوع برخوردها را که موجب تضعیف وحدت و یکپارچگی مردم می شود را به شدت محکوم کردند .
  • خبرگزاری تاس امروز گزارش داد انتظار می رود تجارت ایران و شوروی در طول 5 سال آینده به میزان 80 درصد افزایش یابد .
  • در پایان دومین جلسه شورای انقلاب فرهنگی اعلام شد که دکتر محمد جواد باهنر به عنوان دبیر و عبدالکریم سروش به عنوان سخنگوی شورا برگزیده شده اند .
  • حجت الاسلام ناطق نوری نماینده امام در جهاد سازندگی : اگر این نهادهای انقلاب در این جو انقلابی جامعه ما تضعیف شوند به سود انقلاب و ملت نخواهد بود و به سود دیگران خواهد بود .
  • تقی فراحی مدیرعامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نامه ای خطاب به رئیس جمهور از مقام خود استعفا داد .
  • رمزی کلارک وزیر دادگستری پیشین آمریکا اظهار داشت کلیه اقدامات اقتصادی و روانی کارتر علیه ایران و آیت الله خمینی رهبر انقلاب این کشور محکوم به شکست است .
  • سید محمد معنوی معاون وزیر کشاورزی :  میزان محصول گندم در سال جاری بیش از 6 میلیون تن خواهد بود و به این ترتیب ایران از خرید گندم خارجی بی نیاز می شود .
دانشگاه علوم و فنون در اختیار جهاد سازندگی قرار گرفت

دانشگاه علوم و فنون که در گذشته به صورت انحصاری در اختیار ارتش قرار داشت جهت آموزش فنی اعضا جهاد سازندگی سراسر کشور به این نهاد انقلابی واگذار شد . امروز دکتر صادق زیبا کلام رئیس دانشگاه علوم و فنون در یک گفت و گوی مطبوعاتی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : این دانشگاه کلیه افرادی را که از سوی جهاد سازندگی معرفی می شوند طی دوره های کوتاه مدت در 15 رشته مختلف فنی آموزش می دهد . (1)

آغاز محاکمه یک جاسوس دو جانبه !

محاکمه دو جاسوس رژیم بعث عراق که اسناد ارتش جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سفارت عراق در ایران قرار می دادند در دادگاه انقلاب آغاز شد .یکی از این دو جاسوس که فردی عراقی به نام عیذان حاج حجون است در دادگاه ضمن اعتراف به جرم خود گفت که در زمان رژیم شاه برای ایران جاسوسی می کرده و پس از قطع حقوق در زمان انقلاب به خدمت رژیم بعث عراق درآمده است . این جاسوس نقشه پادگان های ایران و نفرات آن را در اختیار وابسته نظامی سفارت عراق در ایران گذاشته است . جاسوس عراقی همچنین اعتراف کرد چند نفر از افراد نظامی و غیر نظامی را جهت جاسوسی به سفارت عراق معرفی کرده است . (2)

اعترافات کودتاچیان ارتش

صبح امروز جلسه محاکمه هفت تن از افرادی که در ایجاد شبکه براندازی در ارتش شرکت داشتند در یکی از شعب دادگاه انقلاب ارتش آغاز شد .اتهامات این افراد عبارت است از : اشغال و تصرف پادگان ها و خلع سلاح پرسنل مومن به انقلاب و تحویل پادگان ها به دشمن ، ترور فرمانده پادگان پیرانشهر و فرمانده گردان 206 توپخانه و تعدادی از پرسنل مومن به انقلاب در پیرانشهر و قطع ارتباط مخابراتی بین پادگان های جلدیان ، بستوه و پیرانشهر و قطع ارتباط پادگان ها و لشکر ارومیه و راه های بالاتر و ...

متهم ردیف اول در اعترافات خود اعلام کرد این هفت تن از عوامل بختیار ، اویسی ، پالیزبان و افسران رژیم بعثی عراق بوده اند و حتی چندین بار با افسران رژیم بعثی عراق و یک بار با پالیزبان ملاقات کرده اند .  (3)

فرمانده سپاه استعفا کرد

عباس زمانی [ابوشریف ] فرمانده سپاه پاسداران امروز از مقام خود استعفا داد . در بخشی از متن استعفای ابوشریف آمده است : آمدیم تا با یاری الله و به رهبری امام و حمایت امت سپاهی بسازیم حامی مستضعفین جهان و تداوم بخش انقلاب اسلامی ولی افسوس که انحصار طلبی ها و گروه گرائی  ها و گرایشات موجود مانع این حرکت گردید .

ابوشریف در ادامه تاکید کرد : امید است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره یاور راستین انقلاب باشد و چون گذشته در سنگرها و کوهها و دشت ها و حامی اسلام و نابود کننده ظلم و ظالم باشد . (4)

ایران 300 میلیون دلار از ذخایر خود در اروپا را پس گرفت

دولت ایران پس از ماه ها درگیری با بانک های اروپایی سرانجام موفق شد 300 میلیون دلار به ارزش طلا از سپرده های بانکی خود را که در بانک های فرانسه، انگلیس و آلمان فدرال داشته پس گرفته و به ایران بازگرداند . (5)

دستگیری یک کارمند وزارت امور خارجه

یک کارمند وزارت امور خارجه به اتهام رابطه با خبرنگاران خارجی دستگیر شد . روزنامه اطلاعات این خبر را به نقل از منابع غیر رسمی منتشر و اعلام کرد فرد دستگیر شده دو هفته است که در بازداشت به سر می برد و تحت بازجویی قرار دارد . این روزنامه نام فرد بازداشت شده را منتشر نکرده است . (6)

محکومیت حمله به میتینگ امجدیه توسط 20 نماینده مجلس

در رابطه با وقایع روز پنجشنبه گذشته که منجر به درگیری هایی میان شرکت کنندگان در میتینگ مجاهدین خلق در امجدیه و گروه های مخالف شد 20 تن از نمایندگان مجلس طی اعلامیه ای این نوع برخوردها را که موجب تضعیف وحدت و یکپارچگی مردم می شود را به شدت محکوم کردند . کاظم سامی ، عزت الله سحابی ، لطیف صفری ، اعظم طالقانی ، علی گلزاده غفوری ، حسن لاهوتی ، اشکوری و عطاء الله مهاجرانی از جمله امضا کنندگان این اعلامیه هستند .(7)

همکاری اقتصادی ایران با شوروی افزایش می یابد

خبرگزاری تاس امروز گزارش داد انتظار می رود تجارت ایران و شوروی در طول 5 سال آینده به میزان 80 درصد افزایش یابد .قرار است یک هیئت تجاری ایران به سرپرستی رضا سلیمی وزیر اقتصاد و دارایی مذاکرات دو جانبه ای را با شوروی در مسکو آغاز کند . (8)

دبیر و سخنگوی شورای انقلاب فرهنگی مشخص شدند

در پایان دومین جلسه شورای انقلاب فرهنگی اعلام شد که دکتر محمد جواد باهنر به عنوان دبیر و عبدالکریم سروش به عنوان سخنگوی شورا برگزیده شده اند . آیت الله باهنر در مورد شروع کار شورای انقلاب فرهنگی گفت : جلسات شورای انقلاب فرهنگی به طور مرتب تشکیل می شود و قرار است جامعه اسلامی دانشگاهیان و دفتر تحکیم وحدت انجمن های اسلامی و سازمان های دانشجویان مسلمان با این شورا همکاری کنند .(9)

ناطق نوری : تضعیف نهادهای انقلاب به صلاح نیست

حجت الاسلام ناطق نوری نماینده امام در جهاد سازندگی گفت : نارسائی هایی ما داریم و مسائلی برای ما مطرح است که امکان دارد یک مقدار کار جهاد متوقف شود و حتی بعضی از دفاتر ما بسته شود بزرگترین مسئله و نارسایی ما مسئله بودجه است و این در حالی است که همین شب قبل آقای بنی صدر اظهار داشتند که بودجه را ما ده برابر کرده ایم . ناطق نوری همچنین گفت : باید که به مسئولین امر بگویم نسبت به نهادهای انقلاب توجه بیشتری داشته باشند و این را بدانند که اگر این نهادها در این جو انقلابی جامعه ما تضعیف شوند به سود انقلاب و ملت نخواهد بود و به سود دیگران خواهد بود . (10)

سرپرست رادیو و تلویزیون استعفا کرد

تقی فراحی مدیرعامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نامه ای خطاب به رئیس جمهور از مقام خود استعفا داد .در بخشی از نامه فراحی آمده است : با قبول مسئولیت اداره صدا و سیما بسیار کوشیدم که اهرم های لازم را برای شروع کار و به تحرک انداختن چرخ سازمان جمع آوری و به مرکز هدایت کننده متصل نمایم ولی از آنجا که عموما هر کدام از این اهرمها در اختیار مرکز قدرتی بود که در درون سازمان به صورت خودمختار عمل می کردند و پذیرای هیچ عامل هدایت کننده ای نبوده و نیستند درست ده روز پس از قبول مسئولیت استعفا دادم .  (11)

طرح هشت ماده ای برای عادی سازی روابط ایران و آمریکا

رمزی کلارک وزیر دادگستری پیشین آمریکا اظهار داشت که برای آزادی گروگان ها آمریکا باید به اعترافات گذشته خود اعتراف کند . وی ادامه داد : کلیه اقدامات اقتصادی و روانی کارتر علیه ایران و آیت الله خمینی رهبر انقلاب این کشور محکوم به شکست است . وزیر دادگستری سابق آمریکا در ادامه طرحی را ارائه داد که بر اساس آن آمریکا باید برای عادی سازی روابط خود با ایران آن را به مرحله اجرا درآورد .

بر اساس این طرح دولت کارتر باید عدم مداخله در امور سایر کشورها ، جلوگیری از هر گونه رفتار خلاف سازمان سیا ، تحقیقات کنگره برای روشن ساختن مداخلات آمریکا در امور ایران ، اظهار تاسف از کشته شدن بیش از 70 هزار نفر در ایران و شکنجه تعداد زیادی از بازداشت شده ها در طول رژیم شاه ، پایان دادن به سخت گیری علیه دانشجویان و دیگر ایرانیان مقیم آمریکا ، لغو تحریم های اقتصادی ایران ، سپاسگذاری از ایران به خاطر عدم برخورد خشن با آمریکایی های مقیم این کشور  را بپذیرد . (12)

ایران از خرید گندم خارجی بی نیاز شد

میزان محصول گندم در سال جاری بیش از 6 میلیون تن خواهد بود .سید محمد معنوی معاون وزیر کشاورزی با اعلام این خبر اظهار داشت : ما سلانه در حدود 6 میلیون و 500 هزار تن گندم نیاز داریم که از این مقدار 5 میلیون و 400 هزار تن به مصرف خوراک مردم و 600 هزار تن برای مرغداری ها اختصاص می یابد و اگر در سال جاری میزان محصول گندم به مرز 6 میلیون و 500 هزار تن برسد نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت . وی افزود : در سال جاری در حدود 5 میلیون و نیم هکتار زیر کشت داریم و از آن گذشته از نظر اوضاع جوی نیز وضع مساعدی داشتیم . (13)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 27 خرداد 1359 ، صفحه 4

2- اطلاعات ، 27 خرداد 1359 ، صفحه 11

3- اطلاعات ، 27 خرداد 1359 ، صفحه 2

4- کیهان ، 27 خرداد 1359 ، صفحه 2 ، ابوشریف سال گذشته در مصاحبه ای به تشریح دلایل استعفای خود پرداخت .

وی گفت : احکامی که شورای انقلاب برای ما صادر کرده بود 6 ماهه بود و قرار بود بعد از 6 ماه در سپاه انتخابات شود و فرماندهان از طریق انتخابات تعیین شوند اما بعد از 6 ماه، انتخابات صورت نگرفت و بعد از انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب بنی صدر امام بزرگوار (ره) فرماندهی کل قوای مسلح را هم به وی تفویض کردند.

بنی صدر چون از ابتدا ترجیحش ارتش بود و به سپاه امید زیاد نداشت، یکی دو بار به سپاه آمد تا فرمانده ای انتخاب کند. اعضای پرسنلی و اداری سپاه نامه ای به او نوشته بودند که اگر بنا باشد طبق آئین نامه سپاه انتخابات برگزار شود در سپاه افرادی اسطوره شده و سپاهیان بقیه اعضای شورای فرماندهی را نمیشناسند. بنابراین بجای انتخابات بهتر است انتصاب و انتخاب صورت گیرد یعنی تمام افراد سپاه در انتخابات شرکت نکنند.

ابوشریف ادامه می دهد : «چند نفر را پرسنلی و اداری سپاه انتصاب کرده و آنان فرماندهی را انتخاب کنند. یک روز سمیناری ترتیب دادند و بعضی از افراد ادارات را در حدود یکصد تا یکصد و بیست نفر بدون حضور افراد عملیات جمع کردند و بنی صدر را دعوت کردند که بیا رأی گیری کن و در غیاب فرمانده عملیات سپاه رأی گیری کردند با رأی مخفی، آقایان دوزدوزانی، جلال فارسی، غرضی و اینجانب رأی آوردند که رأی من از همه بیشتر بود. بنی صدر هم نوشت: «در آن روز که مرا در سمینار فرماندهان سپاه دعوت کرده بودند ازمن خواستند که برای انتخاب فرمانده سپاه رأی گیری کنم چون رأی ابوشریف از همه بیشتر بود پس ابوشریف فرمانده کل سپاه است.» من به آقای بنی صدر گفتم آقای رئیس جمهور لطفاً بنویسید که من به عنوان رئیس جمهور ایران به حکم امام امت و رهبر انقلاب امام خمینی (رحمت الله علیه) و به عنوان فرمانده کل قوای مسلح و بر اساس انتخابات انجام شده، ابوشریف را به فرماندهی کل سپاه برمی گزینم.اما بنی صدر گفت من همینکه نوشته ام کافی است. من هم گفتم با چنین حکمی حاضر به ادامه کار نیستم و به منشی خود گفتم به خبرگزاری اطلاع دهید که ابوشریف استعفا داده است. اما استعفای من قبول نشد بالاخره چون حالت بحرانی در کشور بود، درگیریهای مرزی عراق در مرز شروع شده بود و گروهکهای ضد انقلاب نیز هنوز در بعضی از مکان ها فعال بودند ولی بالاخره از من خواستند که شخصی را برای فرماندهی معرفی کنم. من هم مرتضی رضایی را که مدتی با ما در کردستان بود و بعد او را به سمت معاون فرمانده سپاه تهران گمارده بودیم معرفی کردم. مرتضی رضایی از اول به بنی صدر گفته بود که اگر حکم شما را امام هم امضاء می کنند من قبول می کنم. چون سپاه فرمانده نداشت و حالات بحرانی بود، بنی صدر حکم داد و امام هم حکم او را تأیید فرمودند.» رک مشرق نیوز ، 9 اردیبهشت 1391 ، به نقل از پنجره

5- اطلاعات ، 27 خرداد 1359 ، صفحه 1

6- اطلاعات ، 27 خرداد 1359 ، صفحه 1

7- کیهان ، 27 خرداد 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 27 خرداد 1359 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 27 خرداد 1359 ، صفحه 1

10- اطلاعات ، 27 خرداد 1359 ، صفحه 4 و 9

11- جمهوری اسلامی ، 29 خرداد 1359 ، صفحه 2

12- اطلاعات ، 27 خرداد 1359 ، صفحه 12

13- کیهان  27 خرداد 1359 ، صفحه16

منبع: فارس
برچسب ها: جاسوس محاکمه صراط