۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶

واکنش ایران به اظهارات کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اظهارات وزیر خارجه کانادا در مورد ایران به قدری سخیف است که بنده به شعور سیاسی ایشان تردید دارم.
کد خبر : ۱۱۷۵۵۸
صراط:سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه هفتگی سخنگویی با خبرنگاران ضمن تبریک به ملت ایران برای حضور حماسه سیاسی خود و لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در اولین پیام خود بعد از انتخابات فرمودند انتخابات ریاست جمهوری ایران و حماسه 24 خرداد ارائه چهره مصصم ملت ایران درصحنه بین‌المللی بود و مسلما این حضور و حماسه پشتیبان بسیار محکمی برای سیاست خارجی ایران در عرصه بین‌المللی است و وزارت امور خارجه به عنوان متولی سیاست خارجی به سهم خود لازم می‌داند از مردم ایران به دلیل آفریدن حماسه سیاسی تشکر کند.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه به ملت ایران و به رئیس‌جمهور منتخب مردم دکتر حسن روحانی تبریک عرض می‌کند و امیدوار و مطمئن هستیم که با پشتوانه مردم ایشان به اهداف و شعارهای خود عمل کنند و ایران را یک مرحله به سمت پیشرفت و تعالی جلوتر ببرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه متولی و متصدی انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور بود و از حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور در این حماسه سیاسی تشکر می‌کند چرا که علیرغم همه فشارها و تلاش منفی دشمن برای ناامنی صندوق‌های رای اما تمام شرایط لازم برای انتخابات مهیا شد.

عراقچی تاکید کرد: وزارت امور خارجه همچنین برای انتخابات خارج از کشور تمام تلاش خود را به کار برد و از 96 کشور جهان 300 صندوق رای را در کشورهای مختلف مستقر کرد و همچنین غریب به 200 خبرنگار خارجی از وزارت خارجه ویزا دریافت کردند که با خبرنگاران داخلی انتخابات را به صورت گسترده پوشش دادند و ما از این جهت بسیار خوشحال هستیم.

عراقچی درپاسخ به سوالی در مورد ادعای وزیر خارجه کانادا علیه انتخابات ریاست جمهوری ایران افزود: در مورد اظهارات سخیف وزیر امور امور خارجه کانادا واکنشی ضرورت ندارد چون این قبیل اظهارات سخیف بارها تکرار شده است و من به شعور سیاسی ایشان تردید دارم و پاسخ این ادعاها را خود ایرانیان مقیم کشور در وبلاگ‌هایشان دادند و این اظهارات آنقدر سخیف است که حتی ارزش پاسخگویی ندارد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پرونده دیپلمات سوری و حادثه‌ای که در تهران اتفاق افتاد، افزود: ما در تبعات چارچوب کنوانسیون وین در حال پیگیری این موضوع هستیم و طبق کنوانسیون‌های مربوطه می‌شود سلب  مصنونیت از این دیپلمات کرد ولی ما امیدواریم این موضوع با رایزنی در میان دو کشور حل شود.

وی در مورد ادعای رئیس‌جمهور آرژانتین که برای اولین بار به صورت صریح ادعاهای مقامات اسرائیلی را در پرونده آمیا رد کرده است و خواستار محاکمه رئیس اتحادیه سازمان‌های صهیونیستی در مورد این پرونده شده است، افزود: این خبر صحت دارد و ما خوشحالیم که این روند و روابط به صورت معقول وجود دارد چرا که منشأ این حادثه را رژیم صهیونیستی می‌دانیم و با درایت وزرای خارجه 2 کشور مسیر خوبی بوجود ‌آمده است و درک بیشتری در مورد حضور عوامل خارجی در این مسئله پدید آید.

منبع: تسنیم