۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۰
علیرضا قزوه

در دست ما "كليد" در باز داده‌اند

کد خبر : ۱۱۷۷۴۳
"صراط" - فرهنگ در جامعه ي ما از پيچيده ترين عرصه هاست كه تاكنون توجه چندان جديي به آن نشده است. هر دولتي كه آمده جايگاه فرهنگ را در ذيل سياست و اقتصاد تعريف كرده. كدام دولت مي تواند مدعي باشد كه برايش ارزش وزير فرهنگ بالاتر از وزير خارجه اش بوده است؟ تقريبا هيچ كدام. كدام دولت مي تواند مدعي باشد كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي برايش جدي تر و مهم تر از شوراي امنيت ملي بوده است؟ تقريبا هيچ كدام. يعني تمام دولت ها كه تا به حال آمده اند فرهنگ را نهايتا در هفت هنر خلاصه كرده اند و فكر كرده اند كه فرهنگ يعني شعر گفتن شعرا در تالار و جمع خودشان و فيلم ساختن فيلمسازان در جايي به نام شهرك سينمايي و نواختن ساز اهل موسيقي در جايي به نام تالار وحدت.

تازه اين بهترين تعريف دولت ها از فرهنگ بوده است. تا به حال هيچ دولتي سياست و اقتصاد و نظامي گري اش را برمبناي فرهنگ تعريف نكرده و فرهنگ را معادل اخلاق در جامعه ندانسته و حتي حوصله تعريف فرهنگ را هم نداشته است.  اين است كه فرهنگ به جاي مادر بودن هميشه حكم همان زن بابا را داشته است. همواره در مجلس شوراي اسلامي كميسيون فرهنگي كمترين مشتري را داشته است و در خيلي از مواقع مشتري هاي ناچارش هم كساني بوده اند كه در طول عمرشان يك بار پايشان به  مراكز فرهنگي يي چون حوزه هنري باز نشده است و نمي دانند كه مثلا مجيد مجيدي نوازنده ويولن است يا نقاش معاصر.

من انتظار چنداني از اين دولت ندارم. چون آنها كه بيش از اين دولت داعيه فرهنگ داشتند تقريبا كار چنداني نكردند. فقط خدا كند اين شاكليد به در فرهنگ و به درد فرهنگ بخورد. و اگر هم دري را باز نمي كند لااقل اين كليد در داخل آن قفل نشكند و كار دست همه ندهد. اگرچه من عقيده دارم كه به قول بيدل : در دست ما كليد در باز داده اند... فرهنگ راهش مشخص است و درش باز است و مهم آمدن به سوي اين در و دروازه است. ضمن آن كه من معتقدم دولت جديد بايد نمادهاي فرهنگي و رمز و راز و استعاره هاي فرهنگي را بهتر بشناسد.

حتي خود كليد نماد دقيقي نيست و گاهي ظريفان از آن به چيزهاي ديگري تعبير مي كنند. فرهنگ عرصه ي دشواري ست. بسيار پيچيده است و در نگاه اهل نماد و اهل استعاره و اهل ظرافت حتي از رنگ بنفش مي توان تعابيري چون كبودي و خشونت و درگيري را بيرون آورد. من دعا مي كنم كه  اين رنگ رفاقتي با رنگ سبز فتنه نداشته باشد. به هر حال دولت جديد دولت اميد است و دولت همدلي و اين را در نخستين مصاحبه ي رييس محترم دولت جديد در گفتار ديديم و اميدواريم كه در رفتار هم ببينيم. آن موقع من با صداي بلند همه جا جار مي زنم كه مرحبا به اين دولت اميد و به دولت فرهنگي توام با سياست جناب آقاي روحاني.  خدا را چه ديديد شايد اين شاه كليد معجزه كند. 
نظرات بینندگان
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
۳۰
۶۷
اقای قزوه عزیز به شما اطمینان میدهم که در بدترین حالت از دولت مورد حمایت حضرتعالی تو این 8 ساله هزاران بار بهتر خواهد بود