۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
رسانه در هفته گذشته/

درخواست انجمن روزنامه‌نگاران از روحانی

سخنان وزیر ارشاد درباره چگونگی پوشش انتخابات ریاست جمهوری توسط خبرنگاران خارجی و نامه انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به حسن روحانی از اخبار مهم حوزه رسانه در این هفته هستند.
کد خبر : ۱۱۸۰۴۶
صراط:مرور اخبار حوزه رسانه در این هفته را با سخنان وزیر ارشاد در مراسم هشتمین جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها آغاز می‌کنیم. بخشی از سخنان سید محمد حسینی در این جشنواره به پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری توسط خبرنگاران رسانه‌های خارجی مربوط می‌شد. حسینی در این زمینه گفت: علی رغم تبلیغات رسانه‌های بیگانه و به خاطر تمهیداتی که برای پوشش رویداد مهم انتخابات ریاست جمهوری اندیشیده شده بود فضای معقول و سالمی برای این کار پیش از انتخابات به وجود آمد و خوشبختانه در منظر جهانیان یک حرکت تاریخی دیگر شکل گرفت.

وی افزود: خیلی از خبرنگاران خارجی که در این رویداد حضور داشتند، آزادانه فعالیت کردند و انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را پوشش دادند و این رویداد مهم را به سراسر دنیا مخابره کردند. این کار باعث شد که خیلی‌ها که با ما دشمنی داشتند زبان به تحسین گشودند و حتی کاخ سفید اعلام کرد که به انتخاب مردم ایران احترام می‌گذارد.

درخواست انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران از روحانی

هیات مدیره انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران سراسر کشور در نامه ای خطاب به حسن روحانی رییس جمهور منتخب نوشت: این انجمن از جنابعالی انتظار دارد در هفته اول قبول مسئولیت، نوید بخش حل مشکلات و تحقق بخش مطالبات خبرنگاران و روزنامه نگاران باشید.

انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران سراسر کشور در تاریخ 90.9.26 با شماره 369-1/3-7 به ثبت قانونی رسیده است و هیات مدیره آن بر اساس فرایند قانونی زیر نظر و با حضور نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب و هم اکنون در حال فعالیت می باشد.

در قسمتی از این نامه آمده است:

همان گونه که مطلع هستید تشکلی تحت عنوان "انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران" در گذشته مشغول به فعالیت بوده است که با نقش آفرینی  عناصر افراطی و انحصارطلب و برخی از اعضای احزاب تندروی سیاسی، موقعیت آن به یک حزب سیاسی تنزل داده شد و این در حالی بود که نه تنها توفیقی در پی گیری مطالبات صنفی، رفاهی، حقوقی و ...روزنامه نگاران و خبرنگاران حاصل نکرده بلکه با تبدیل شدن به آلت دست جریان های سیاسی، زمینه واگرایی اعضای و بی اعتمادی آنان را به تشکلی که باید مامن و پناه آنان باشد. فراهم نمود و به دلیل همین اقدامات غیر قانونی توسط دستگاه قضایی منحل گردید شاهد مثال آن که تنی چند از عناصر آ نتشکل از جمله رئیس و یکی از اعضای فعال آن (رجبعلی مزروعی و فریبا داودی مهاجری) اکنون با فرار از کشور در آغوش دشمنان نظام در حال پادویی رسانه های بیگانه هستند.

از جنابعالی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم قهرمان ایران اسلامی انتظار دارد با توجه به شعارهای ارزشمندتان در زمینه "اعتدال ورزی"، "اخلاق مداری"، "قانون گرایی" در دو مورد زیر تحقق بخش تدبیر و امید در عرصه رسانه ای کشور باشید.

عملکرد تعاونی مطبوعات در انتخابات ریاست جمهوری تشریح شد

یاسر استادحسین، مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات تعاونی مطبوعات کشور هم در گفتگویی که 27 خرداد با خبرنگار مهر داشت، با یادآوری تشکیل ستاد حماسه سیاسی و اقتصادی در این تعاونی قبل از انتخابات از سوی محمدمهدی عبدخدایی از فعالان سیاسی و یکی از مؤسسان تعاونی مطبوعات به عنوان مسئول و رئییس ستاد، قربانعلی سامعی به عنوان نایب رئیس و چند تن دیگر از چهره‌های مطبوعاتی کشور، هدف از تشکیل این ستاد را بهره‌گیری از پتانسیل‌های تعاونی مطبوعات و ظرفیت‌های موجود در 1700 نشریه عضو تعاونی و دیگر رسانه‌ها در جهت برپایی انتخاباتی پرشور عنوان کرد.

وی افزود: سه کارگروه سیاست‌گذاری، هماهنگی و اجرایی تشکیل شد که این سه کارگروه راهبردها، رویکردها و برنامه‌های ستاد را به پیش بردند. همچنین کمیته تبیین راهبردها و رویکردهای مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات، کمیته اطلاع رسانی، کمیته مشترک نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری، کمیته مشترک نمایندگان کاندیداهای شورای شهر با ستاد انتخابات تعاونی مطبوعات کشور، کمیته محتوایی در بحث تهیه مصاحبه‌ها، گزارش‌ها و ویژه نامه‌ها برای کاندیداها، کمیته چاپ و نشر جهت هماهنگی با مراکز چاپ و نشر برای انتشار ویژه‌نامه، پوستر و بروشورهای تبلیغاتی نامزدها، کمیته برگزاری نشست‌های خبری و پرسش و پاسخ کاندیداها در سالن کنفرانس شرکت تعاونی مطبوعات کشور و کمیته نظارت و ارزیابی از سوی اعضای کارگروه‌های مربوطه تشکیل شد.

به گفته استادحسین، در ایام منتهی به انتخابات چند نشست خبری با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و نیز شورای شهر تهران برگزار شده که از آن جمله می‌توان به نشست خبری صالحی و ترکان نمایندگان حسن روحانی، نشست خبری علی باقری، نماینده سعید جلیلی و نشست خبری مهدی چمران نامزد شورای شهر تهران اشاره کرد.

اعلام شرایط ثبت نام خبرنگاران متقاضی بیمه تكمیلی

اداره خبرنگاران اداره‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی هم شرایط ثبت‌نام خبرنگاران متقاضی بیمه تکمیلی، عمر و حوادث را اعلام کرد. به این ترتیب تمام خبرنگاران می‌توانند برای برخورداری از تسهیلات بیمه تكمیلی ویژه سال 1392، با مراجعه به اداره خبرنگاران معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه مدارك لازم ثبت نام کنند.

خبرنگارانی كه عضو صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان هستند، می‌توانند جهت ثبت نام به صندوق مذکور مراجعه کنند. همچنین ادارات كل ارشاد استان‌ها از خبرنگاران شهرستانی ثبت نام به عمل می‌آورند.

با توجه به  فراهم شدن زمینه برخورداری از بیمه عمر و حوادث، متقاضیانی كه مایلند می‌توانند مبلغ 15 هزار تومان برای هر نفر به حساب مذكور واریز و فیش مربوطه را به صورت جداگانه همراه كپی كارت ملی ارائه  کنند. مهلت ارسال مدارك حداكثر تاریخ  5 اردیبهشت سال جاری تعیین شده است.

اخراج خبرنگاران روزنامه همشهری تکذیب شد

مدیرمسوول همشهری در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت شایعه اخراج خبرنگاران این روزنامه در روزهای اخیر را تکذیب کرد.  مهدی ذاکری روز سه‌شنبه 28 خرداد درباره شایعه اخراج خبرنگاران همشهری در روزهای اخیر گفت: این موضوع هرگز واقعیت ندارد و متاسفانه باید گفت صرفا یک بداخلاقی رسانه‌ای است.

منبع: مهر