۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱

چرادولت کانادابه مرز"جنون" رسيده است؟

دولت کانادا در ميان ساير کشورهاي غربي شديدترين و خصمانه ترين مواضع را در قبال انتخابات کشورمان اتخاذ نمود. در اين گزارش به علل اين موضع گيري و مخالفت هاي ابراز شده عليه آن مي پردازيم.
کد خبر : ۱۱۸۲۳۲
صراط: زماني که نتيجه انتخابات رياست جمهوري کشورمان اعلام شد دولت "استفان هارپر" نخست وزير کانادا متوجه شد که شکست سنگيني را متحمل شده است. وي در همراهي با نومحافظه کاران آمريکايي و صهيونيست ها از اصلي ترين گروههايي بودند که موضعي منفي در قبال انتخابات ايران اتخاذ نمودند. 
 
اوج عصبانيت دولت کانادا از خلق "حماسه سياسي" توسط ملت ايران را مي توان در موضع گيري روز يکشنبه گذشته "جان برد" وزير امور خارجه آن کشور در قبال انتخابات ايران ديد. وي در بيانيه اي که براي بخش فارسي بنگاه خبرپرکني "بي بي سي" ارسال نمود خشم خود از نتيجه انتخابات ايران را اظهار داشت.

با اين حال چرا دولت کانادا تا اين اندازه موضعي "خصمانه" در قبال ايران دارد و به چه دليل در اين باره مواضع خود را علني ابراز مي کند در حالي که مقامات ساير کشورهاي غربي تا پيش از روز برگزاري انتخابات در ايران بصورت محتاطانه اظهارنظر مي کردند. دليل اصلي اين خصم عليه کشورمان رفاقت "جان برد" وزير امور خارجه کانادا و ساير دولتمردان حزب "محافظه کار" آن کشور با "بنيامين نتانياهو" دوست صهيونيست شان مي باشد. جان برد در اين ميان با توهين به ملت بزرگ ايران نتيجه انتخابات اخير را "بي معني" خواند. 
  
البته بايد اظهار داشت که دولت کانادا پيش تر نيز سابقه عناد با نظام جمهوري اسلامي را داشته است و همواره به بهانه هاي واهي از جمله طرح مسائل حقوق بشري سعي نموده تا به تحرکات خصمانه خود عليه کشورمان ادامه دهد. کانادا آخرين پل ديپلماتيک خود با تهران را سال گذشته و با قطع کامل روابط با کشورمان پشت سر خود خراب کرد. 

در اين ميان، مواضع دولت کانادا نيز به دليل همصدايي با دولت صهيونيستي نتانياهو نسبت به ساير کشورهاي غربي در قبال انتخابات کشورمان خصمانه تر بوده است. براي مثال دولت کانادا در بيانيه اي که پيرامون انتخابات کشورمان منتشر کرد مدعي شد که انتخابات ايران "آزادانه" و "منصفانه" نبوده است. اين در حاليست که وزارت امور خارجه آمريکا که همواره با آرمانهاي ملت ايران در دشمني بوده است با موضع گيري احتياطي اظهار داشت "مردم ايران در اين انتخابات خواسته هاي خود را بيان کردند و اعلام کردند که آينده اي بهتر مي خواهند." کشورهاي اروپايي از جمله فرانسه، انگليس و آلمان نيز براي همکاري بيشتر با "دکتر حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ملت ايران اظهار آمادگي کردند. 

در اين ميان زماني که بخش فارسي بنگاه خبرپراکني "بي بي سي" بيانيه خصمانه وزير امور خارجه کانادا در مورد انتخابات ايران را اعلام کرد بلافاصله با انتقادات شديدي از جانب ايرانيان مواجه شد. براي مثال خانمي ايراني که 10 سال مقيم تورنتو بوده است در نامه اي سرگشاده به وزير امور خارجه کانادا نوشته است که اين ايرانيان بودند که رييس جمهور خود را در انتخابات برگزيدند و از مواضع جان برد به شدت انتقاد کرده است. "مهرداد حريري" از بنيانگذاران شوراي موسوم به "گنکره کانادايي هاي ايراني تبار" نيز در اين باره معتقد است که اظهارات وزير امور خارجه کانادا در مورد انتخابات کشورمان "نابخردانه" بوده است.  

يکي ديگر از ايرانيان مقيم کانادا در صفحه خود در يکي از شبکه هاي اجتماعي نوشته است : "برخلاف رژيم صهيونيستي که داراي زرادخانه هاي فراوان هسته اي است و به هيچ نهادي نيز پاسخگو نيست ايران برنامه صلح آميز هسته اي را دنبال مي کند و در پيمان منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي (ان پي تي) عضويت دارد. طرح ادعاي تلاش ايران براي ساخت سلاح هسته اي آن قدر مسخره است که "مير داگان" رييس پيشين موساد نيز نتانياهو را بخاطر تکرار دائمي اين ادعا مورد تمسخر قرار داد و اين ادعا را "مضحک" خواند با اين حال جان برد وزير امور خارجه کانادا و استفان هارپر نخست وزير ان کشور از هر فرصتي براي اعلام نوکري خود به رژيم صهيونيستي استفاده مي کنند. دولت کنوني کانادا چشمان خود را بر روي نژادپرستي، اشغالگري و جنايات صهيونيست ها بسته است."