۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۳
نخست وزیر قطر در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد

رابطه ایران و قطر خوب و مداوم است

نشست مجموعه دوستان سوریه با حضور یازده کشور عضو در دوحه پایتخت قطر پایان یافت و وزیر خارجه قطر تأکید کرد که توافقات حاصل شده در این نشست معادلات در زمینه نظامی را تغییر خواهد داد
کد خبر : ۱۱۸۳۷۰

صراط:به نقل از شبکه خبری «روسیا الیوم»، «حمد بن جاسم» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در نشست خبری مشترک با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در پایان نشست دوستان سوریه در دوحه خواستار دخالت فوری در سوریه برای پایان دادن به بحران این کشور شد.

بن جاسم افزود: این نشست مفید و سازنده بود و بر برخی مسائل محرمانه توافق شده که معادله را در زمینه نظامی تغییر می‌دهد و برخی توافقات دیگر نیز به صورت علنی اعلام شده که  لزوم تسلیح معارضان برای ایجاد موازنه قدرت از آن جمله است.

وی همچنین افزود: منطقه در معرض تهدید تروریسم است و باید به معارضان سوری کمک کرد تا تقویت شوند ما به دنبال راهکار مسالمت آمیز هستیم اما روشن است که حکومت سوریه تنها به دنبال گزینه خشونت و نابودی است.

وزیر خارجه قطر بدون اینکه جزئیاتی ارائه کند گفت در زمینه برخورد با بحران سوریه مجموعه دوستان سوریه در این نشست گامی کیفی برداشته و افزود: 9 کشور از یازده کشور مجموعه دوستان سوریه با تسلیح معارضان از طریق شورای نظامی ارتش آزاد موافقت کرده‌اند.

وی همچنین درباره رابطه با ایران گفت: ارتباط ما با تهران خوب و مداوم است و با وجود فشارها ما تنها در مسئله بحران سوریه با ایران اختلاف نظر داریم.

شیخ حمد تأکید کرد که هر چقدر هم بحران سوریه ادامه پیدا کند در نهایت پایان خواهد یافت به همین دلیل باید به اراده ملت سوریه احترام گذاشت.

وی همچنین یادآور شد که قطر در جنگ 30 روزه میان لبنان و اسرائیل با وجود سرزنش‌های آمریکا از حزب الله حمایت کرده اما اکنون مشکل دوحه با حزب الله دخالت در امور داخلی یک کشور دیگر است.

از سوی دیگر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا  با تأکید بر وجود همه ابزارهای لازم برای موفقیت راهکار سیاسی گفت: اتفاقاتی که در سوریه می‌افتد با هیچ منطقی قابل توجیه نیست و همه معتقدند که ادامه بحران شکاف طائفی و مذهبی را افزایش خواهد داد.

وی همچنین با متهم کردن حکومت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی گفت راهی برای ما باقی نمانده جز اینکه حمایت‌های خود از معارضان را افزایش دهیم و از دیگر کشورها بخواهیم حمایت از معارضان را به شکلی خود مناسب می‌دانند افزایش دهند تا این مسئله به برگزاری کنفرانس ژنو 2 و اعمال فشار بر حکومت منجر شود.

نشست دوستان سوریه با حضور وزرای امور خارجه 11 کشور عضو این مجموعه از جمله فرانسه، ایالات متحده، بریتانیا، مصر و عربستان در دوحه پایتخت قطر برای تأمین کمک‌های بیشتر برای ارتش آزاد در پی پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه برگزار شد.

پیشتر نیز «ویلیام هیگ» وزیر خارجه بریتانیا در حاشیه این نشست گفت: لندن هنوز هیچ تصمیمی برای تسلیح مخالفان دولت سوریه نگرفته است.

در همین راستا منابع آگاه دیپلماتیک نزدیک به نشست دوحه تأکید کردند که اعضای مجموعه دوستان سوریه در زمینه تسلیح معارضان با سلاح‌های سنگین اختلافات فراوانی دارند.

منبع: فارس