۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
33 سال پیش در چنین روزی

خانه نخرید ، ارزان می شود

روزنامه کیهان در شماره امروز خود به نقل از مقامات وزارت مسکن و شهرسازی گزارش داد اگر خانه نخریده اید دست نگه دارید ، زیرا با طرحی که در دست بررسی است و به شورای انقلاب داده شده است خانه ارزان خواهد شد .
کد خبر : ۱۱۸۴۸۶

صراط:رخدادهای 2 تیر 1359

چکیده

  • معمر قذافی رهبر لیبی در دیدار هیئت پارلمانی ایران:  ما اعلام کردیم که هر چه به سر انقلاب ایران بیاید به سر انقلاب لیبی آمده است و اگر ایران در یک جنگی وارد شد ما هم بدون هیچ گونه دریغی در آن جنگ وارد خواهیم شد.
  • دکتر عبدالکریم سروش سخنگوی ستاد انقلاب فرهنگی : اگر چه هنوز درباره دانشگاه ها تصمیم قاطعی گرفته نشده ولی آن چه مسلم است بعضی از رشته ها مثل پزشکی در اوائل سال تحصیلی جدید دایر خواهند شد .
  • کارتر که اعلام کرده بود تا خروج کامل نیروهای شوروی از افغانستان ورزشکاران آمریکایی در المپیک مسکو شرکت نخواهند کرد امروز گفت : با خروج بخشی از نیروهای شوروی از افغانستان امیدواریم ورزشکاران آمریکایی به مسکو اعزام شوند .
  • آیت الله لاهوتی: دکتر حسن آیت به خاطر سخنانی که علیه بنی صدر گفته است باید محاکمه شود و حزب جمهوری اسلامی باید او را به محاکمه بکشاند .
  • مسعود رجوی سرکرده سازمان مجاهدین خلق [منافقین] در واکنش به افشاگری روزنامه انقلاب اسلامی علیه دکتر آیت به مردم ایران هشدار داد .
  • بابا طاهری فرماندار مهاباد : 40 نفر از افسران و درجه داران ارتش که به وسیله یکی از گروه های مسلح غیر مسئول به گروگان گرفته شده بودند بدون هیچ قید و شرطی آزاد شدند .
  • دفتر پیگیری ریاست جمهوری و شورای انقلاب از تشکیل جلسه مبارزه با گرانفروشی در نخست وزیری خبر داد .
  • صبح امروز اعلام شد 6 نفر از کسانی که در امر خرید و فروش مواد مخدر دست داشتند و از افراد سابقه دار بودند محاکمه و پس از صدور حکم بلافاصله اعدام شدند .
  • مقامات وزارت مسکن و شهرسازی : اگر خانه نخریده اید دست نگه دارید ، زیرا با طرحی که در دست بررسی است و به شورای انقلاب داده شده است خانه ارزان خواهد شد .
  • آیت الله ری شهری دادستان انقلاب ارتش از دستگیری اعضای 6 گروه تازه در شبکه براندازی ارتش خبر داد .
  • استاندار اصفهان ، فرماندار سمیرم و دیگر مقامات انتظامی استان خبر خبرگزاری رویترز مبنی بر محاصره 8 روزه پادگان پادنا توسط 300 تن از مهاجمین مسلح را تکذیب کردند .
  • دکتر شیبانی : میزان محصول گندم در سال جاری 6 میلیون تن و مصرف آن 5/6 میلیون تن است ، به دلیل کافی بودن سطح زیر کشت احتیاجی به زیر کشت بردن سطح بیشتری نداریم.
قذافی : اگر ایران وارد جنگ شود لیبی هم میجنگد

معمر قذافی رهبر لیبی در دیدار هیئت پارلمانی ایران که به این کشور سفر کرده است گفت : ما اعلام کردیم که هر چه به سر انقلاب ایران بیاید به سر انقلاب لیبی آمده است و اگر ایران در یک جنگی وارد شد ما هم بدون هیچ گونه دریغی در آن جنگ وارد خواهیم شد . وی ادامه داد : شما دیدید که روز به روز روابط ما با آمریکا بدتر شد و با انقلاب ایران بهتر ، ما هم ضد حکومت عراق هستیم و مردم عراق با مردم ایران برادر و دوست هستند و هیچ عداوتی میان آنها نیست . (1)

دفاع قذافی از انقلاب و جمهوری اسلامی دلیلی جز برتری طلبی او در جهان عرب نداشت ، او با برخی کشورها از جمله عربستان ، عراق و ...بر سر رهبری جهان عرب اختلاف داشت و از این رو تلاش می کرد با استفاده از برگه ایران قماری را که شروع کرده بود با برتری به پایان برساند.

کاندیداهای شورای عالی قضایی از سوی امام معرفی شدند

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور: تعداد و اسامی کاندیداهای شورای عالی قضایی دادگستری معین شدند و لیستی که آقایان قضات دادگستری و جامعه قضات و آقایان قضات متفرقه تهیه کرده بودند برای کاندیداتوری شورای عالی قضایی پس از تنظیم برای رهبر انقلاب فرستاده شد و امام پس از بررسی اسامی کاندیداها 5 نفر را به عنوان کاندیدای شورای عالی قضایی دادگستری معرفی کردند .

وی ادامه داد : شورای عالی قضایی دادگستری از 5 نفر تشکیل شده است که دو نفر از سوی امام انتخاب شده اند که عبارتند از : دادستان کل کشور و رئیس دیوان عالی کشور و در نتیجه آقایان قضات دادگستری برای سه نفر دیگر شورای عالی قضایی باید انتخابات انجام دهند . (2)

نخستین تصمیم ستاد انقلاب فرهنگی ؛ برخی از رشته های دانشگاهی امسال دایر خواهد شد

دکتر عبدالکریم سروش سخنگوی ستاد انقلاب فرهنگی گفت : اگر چه هنوز درباره دانشگاه ها تصمیم قاطعی گرفته نشده ولی آن چه مسلم است بعضی از رشته ها مثل پزشکی در اوائل سال تحصیلی جدید دایر خواهند شد . (3)

احتمالا در المپیک مسکو شرکت می کنیم

سران هفت کشور صنعتی جهان غرب که در شهر ونیز ایتالیا دور هم گرد آمده اند اعلام کردند اشغال افغانستان توسط شوروی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست . در این میان کارتر که اعلام کرده بود تا خروج کامل نیروهای شوروی از افغانستان ورزشکاران آمریکایی در المپیک مسکو شرکت نخواهند کرد امروز گفت : با خروج بخشی از نیروهای شوروی از افغانستان امیدواریم ورزشکاران آمریکایی به مسکو اعزام شوند . (4)

روزنامه انقلاب اسلامی با مسئولیت ابوالحسن بنی صدر با استفاده از صنعت جعل و تحریف و نیز حذف بخشی از سخنان شهید آیت دست به یک افشاگری مشکوک زد که تا فتنه بزرگی را در کشور برانگیخت ، این فتنه در نهایت و با پایمردی شهید آیت و بزرگان انقلاب وبا روشن شدن واقعیات به ضرر بنی صدر و حامیان او تمام شد .

لاهوتی خواستار محاکمه آیت شد

آیت الله لاهوتی ضمن محکوم کردن حمله به میتینگ مجاهدین خلق [منافقین] گفت : دکتر حسن آیت به خاطر سخنانی که علیه بنی صدر گفته است باید محاکمه شود و حزب جمهوری اسلامی باید او را به محاکمه بکشاند . (5)

مسعود رجوی : به مردم ایران هشدار می دهم !

مسعود رجوی سرکرده سازمان مجاهدین خلق [منافقین] در واکنش به افشاگری روزنامه انقلاب اسلامی علیه دکتر آیت به مردم ایران هشدار داد و گفت : مسئله را در یک فرد خلاصه نبینید مسئله در جریانی است که مسئول عمده نابسامانی های کنونی است جریانی که مسئول اصلی چماقداری ها است جریانی که مسئول همه خون هایی است که بعد از انقلاب در گوشه و کنار کشور از مجاهدین بر زمین ریخته شده است جریانی که در دادگاه های انقلاب از اعدام ها جلوگیری کرده است ! وی همچنین اظهار داشت : البته من در دنیا بیش از یک نفر را نمی شناسم که میتواند به تنهایی این همه کارها ، چماقداری ها و توطئه ها را مرتکب شود و آن آمریکا است .! (6)

آزادی 59 گروگان نظامی و پاسدار

بابا طاهری فرماندار مهاباد گفت : 40 نفر از افسران و درجه داران ارتش که به وسیله یکی از گروه های مسلح غیر مسئول به گروگان گرفته شده بودند بدون هیچ قید و شرطی آزاد شدند . از سوی دیگر 19 نفر دیگر از افراد ارتشی و پاسدار بدون هیچ شرط و پیشنهادی از سوی سازمان چریک های فدایی خلق شاخه کردستان آزاد شدند . (7)

طرح مبارزه با گرانفروشی طی دو هفته اجرا می شود

دفتر پیگیری ریاست جمهوری و شورای انقلاب از تشکیل جلسه مبارزه با گرانفروشی در نخست وزیری خبر داد . بر اساس این گزارش در جلسه مذکور اعضای کمیسیونی به منظور اجرای طرح گوشت مرکب از مسئولین وزارت کشاورزی ، وزارت بازرگانی ، شهرداری و تنی چند از بازاریان انتخاب شدند ، این کمیسیون که استانداران نیز با آن همکاری خواهند کرد طرح لازم را عرض دو هفته برای مبارزه با گرانی به مرحله اجرا درمی آورد .  (8)

مسعود رجوی سرکرده منافقین در حالی از توطئه های آمریکا علیه ملت مظلوم ایران سخن می گوید که او و سازمان به اصطلاح مجاهدین خلق پس از انقلاب تحت حمایت مستقیم آمریکا قرار گرفتند . تاسیس دفتر منافقین در آمریکا و خارج شدن نام این سازمان از لیست تروریستی آمریکا را باید در این راستا تحلیل و تفسیر کرد .

اعدام 6 قاچاقچی مواد مخدر

صبح امروز اعلام شد 6 نفر از کسانی که در امر خرید و فروش مواد مخدر دست داشتند و از افراد سابقه دار بودند محاکمه و پس از صدور حکم بلافاصله اعدام شدند . آیت الله خلخالی سرپرست دایره مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : تعدادی از محکومین در زمان رژیم سابق نیز به علت جرائم متعدد از جمله فعالیت در امر تهیه و توزیع مواد مخدر و نیز اغفال زنان و دختران جوان به حبس ابد محکوم شده بودند . (9)

خانه نخرید ، ارزان می شود

روزنامه کیهان در شماره امروز خود به نقل از مقامات وزارت مسکن و شهرسازی گزارش داد اگر خانه نخریده اید دست نگه دارید ، زیرا با طرحی که در دست بررسی است و به شورای انقلاب داده شده است خانه ارزان خواهد شد . بر اساس این گزارش مقامات وزارت مسکن و شهرسازی تاکید کردند طبق این طرح رابطه خریداران و فروشندگان قطع خواهد شد و فروشندگان نمی توانند به دلخواه خود قیمت را افزایش دهند . (10)

اعضای 6 گروه تازه در شبکه براندازی ارتش دستگیر شدند

آیت الله ری شهری دادستان انقلاب ارتش از دستگیری اعضای 6 گروه تازه در شبکه براندازی ارتش خبر داد .چند ارتشی بازنشسته ، یک کارمند بانک و چند تن از پرسنل ارتش جمهوری اسلامی در میان دستگیر شدگان هستند . این عده که 27 نفرند در رابطه با تشکیل ارتش آزادیبخش زیر نظر پالیزبان فعالیت می کردند. آیت الله ری شهری همچنین گفت : رای دادگاه تا پایان محاکمه همه دستگیر شدگان اعلام نمی شود . (11)

اوضاع سمیرم آرام گزارش شد

استاندار اصفهان ، فرماندار سمیرم و دیگر مقامات انتظامی استان خبر خبرگزاری رویترز مبنی بر محاصره 8 روزه پادگان پادنا توسط 300 تن از مهاجمین مسلح را تکذیب کردند و گزارش های رسیده از منطقه حاکی از آرامش اوضاع است .(12)

برقراری ارتباط مخابراتی و رادیو تلویزیونی با کردستان

گزارش های رسیده از سنندج حاکی است ایستگاه مخابراتی هالتوزان با تلاش و کوشش انجمن اسلامی مخابرات الاران به راه افتاد . گفتنی است بر اثر خرابکاری ضد انقلاب در ایستگاه مخابراتی هالتوزان یک میلیارد تومان خسارت به بار آمده بود . بر اثر این خرابکاری همچنین ارتباط رادیو و تلویزیونی ، تلگراف ، تلکس و تلفن شهر سنندج با سایر نقاط کشور قطع شده بود . (13)

کشاورزی و دامداری کشور به مرز خودکفایی رسیده است

دکتر شیبانی گفت : میزان محصول گندم در سال جاری 6 میلیون تن و مصرف آن 5/6 میلیون تن است ، به دلیل کافی بودن سطح زیر کشت احتیاجی به زیر کشت بردن سطح بیشتری نداریم.وی همچنین گفت : در سال آینده از نظر دامداری نیز خودکفا خواهیم بود . شیبانی ادامه داد : بر اساس توصیه های آیت الله منتظری تعدادی گوسفند وارد کرده و در اختیار زارعین قرار خواهد گرفت . (14)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 2 تیر 1359 ، صفحه 12، دفاع قذافی از انقلاب و جمهوری اسلامی دلیلی جز برتری طلبی او در جهان عرب نداشت ، او با برخی کشورها از جمله عربستان ، عراق و ...بر سر رهبری جهان عرب اختلاف داشت و از این رو تلاش می کرد با استفاده از برگه ایران قماری را که شروع کرده بود با برتری به پایان برساند ولی انقلاب اسلامی ملت مظلوم ایران نه به مدد افرادی چون او که با شهادت فرزندان رشید این ملت به پیش رفت . محسن رضایی فرمانده وقت سپاه می گوید : «قذافی در زمان جنگ گفت که انتظار داشتیم وقتی به شما موشک می‌دهیم کویت و عربستان را هم بزنید، و بر همین اساس از تحویل موشک به ایران خودداری کرد.» رک عصر ایران ، 30 شهریور 1391 ، حال چگونه می توان ادعای قذافی در حمایت از انقلاب اسلامی را پذیرفت ؟ از همه این ها که بگذریم ربودن امام موسی صدر توسط قذافی در آستانه پیروزی انقلاب نیز یکی از مواردی است که نفاق قذافی را به خوبی عیان می کند .

2- اطلاعات ، 2 نیر 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 2 تیر 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 2 تیر 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 2 تیر 1359 ، صفحه 3 ، پیش از این اشاره کردیم که روزنامه انقلاب اسلامی با مسئولیت ابوالحسن بنی صدر با استفاده از صنعت جعل و تحریف و نیز حذف بخشی از سخنان شهید آیت دست به یک افشاگری مشکوک زد که تا فتنه بزرگی را در کشور برانگیخت ، این فتنه در نهایت و با پایمردی شهید آیت و بزرگان انقلاب وبا روشن شدن واقعیات به ضرر بنی صدر و حامیان او تمام شد . در روزهای آینده بیشتر در این زمینه خواهیم نوشت .

6- اطلاعات ، 2 تیر 1359 ، صفحه 2، مسعود رجوی سرکرده منافقین در حالی از توطئه های آمریکا علیه ملت مظلوم ایران سخن می گوید که او و سازمان به اصطلاح مجاهدین خلق پس از انقلاب تحت حمایت مستقیم آمریکا قرار گرفتند . تاسیس دفتر منافقین در آمریکا و خارج شدن نام این سازمان از لیست تروریستی آمریکا را باید در این راستا تحلیل و تفسیر کرد . 

7- اطلاعات ، 2 تیر 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 2 تیر 1359 ، صفحه 1

9- کیهان ، 2 تیر 1359 ، صفحه 12

10- کیهان ، 2 تیر 1359 ، صفحه 12

11- کیهان ، 2 تیر 1359 ، صفحه 1

12- کیهان ، 2 تیر 1359 ، صفحه 1

13- جمهوری اسلامی ، 2 تیر 1359 ، صفحه 5

14- اطلاعات ، 2 تیر 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر  :سید روح الله امین آبادی

منبع: فارس