۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴

پریشان دوباره خشک شد

دریاچه پریشان به همراه سایر تالابهای استان فارس با شروع فصل گرما دوباره خشک شدند تا معضل برداشت بی رویه آب برای مصارف کشاورزی دست از گریبان این اکوسیستمهای آسیب دیده بر ندارد.
کد خبر : ۱۱۸۵۳۰
صراط:در حالي كه در ابتداي سال جاري به دليل بارشهاي مناسب درياچه هاي استان فارس آبدار شده بودند اما طي چند روز گذشته به دليل تبخير زياد و بالاي بودن سطح زيركشت اين درياچه ها به طور كامل خشك شدند.

درياچه پريشان كه از مهمترين درياچه هاي آب شيرين كشور به شمار مي رود، در فصل فروردين و ارديبهشت به دليل بارشهاي مناسب آبگيری شد و شرايط به گونه اي شد كه چشمه هاي اين درياچه فعال شدند البته درياچه هاي طشك و بختگان نيز وضعيت مناسبي دست يافتند اما هم اكنون بار ديگر اين درياچه ها خشك شده و با خشكي دست و پنجه نرم مي كنند.

بارندگی در شهرستان کازرون طی چند هفته اول امسال به اندازه ای بود که حدود 100 هکتار از دریاچه پریشان را آبگیری کرد.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: طي چند روز گذشته با وجود اينكه درياچه پريشان به طور مناسبي آبگيري شده بود بار ديگر خشك شد.

محسن جعفرنژاد افزود: در حاليكه در درياچه پريشان شاهد حضور پرندگان بوديم و انتظار مي رفت كه اين درياچه تا پاييز آبدار باشد اما به طور غير منتظره اي پريشان خشك شد.

وي ادامه داد: البته درياچه بختگان و طشك نيز كه در اين مدت آبدار شده بودند و بعد از چند سال وضعيت آنها بهبود پيدا كرده بود ناگهان خشك شده و در حال حاضر به طور 100 درصد خشك شده اند.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص دلايل خشك شدن اين تالابها بيان كرد: يكي از دلايل اصلي خشك شدن درياچه هاي استان فارس بالا بودن سطح زيركشت و كشاورزي اطراف آنهاست كه در از بين رفتن درياچه هاي استان تاثيرگذار است.

وي ادامه داد: در اين راستا ضروري است كه مسئولان امر نسبت به مديريت مصرف آب و تغيير الگوي مصرف اقدام كنند در غير اين صورت به صورت مداوم به جز در زمان محدودي بايد منتظر خشك بودن درياچه هاي مهم فارس بود.

جعفرنژاد يكي ديگر از موضوعات مهم در خشك شدن درياچه ها را وجود چاه هاي غيرمجاز عنوان كرد و افزود: در حال حاضر تعداد قابل توجهي چاه غيرمجاز در اطراف درياچه هاي استان وجود دارد كه اين امر در خشك شدن درياچه ها تاثيرگذار است.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس ادامه داد: البته چاه هاي مجازي كه در اطراف درياچه هاي استان به تعداد زياد وجود دارد در خشك شدن درياچه ها بي تاثير نيست زيرا هيچگونه مديريتي در برداشت از آن صورت نمي گيرد.

وي بر لزوم كنترل برداشت از چاه هاي استان فارس تاكيد كرد و گفت: البته تبخير زياد نيز در خشك شدن درياچه هاي استان تاحدودي تاثيرگذار است اما نه به آن اندازه اي كه برداشتهاي غيرمجاز تاثير مي گذارد.

جعفرنژاد بيان كرد: يكي ديگر از موضوعاتي كه در خشك شدن تالابهاي استان فارس تاثيرگذار است عدم اختصاص حقابه بوده كه در اين راستا مسئولان امر بايد نسبت به تخصيص حقابه هاي اين درياچه ها اقدام كنند.

وي افزود: البته درياچه هاي كمجان و مهارلو در استان فارس تا حدودي آبدار بوده و خشك نشده اند.

منبع: مهر