۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲

لحظه لحظه بوى ظهور مى‌آید

انتظار، فاصله‎اى است میان دو جمعه: جمعه ولادت و جمعه ظهور… خدایا! این فاصله را کمتر و کمتر کن و چشمان ما را به نور جمالش بنواز.
کد خبر : ۱۱۸۵۶۷

صراط:پیامبر اکرم(ص) مى‎فرماید: «لو لم یبق من الدنیا إلاّ یوم لطوّل اللّه ذلک الیوم حتّى یبعث رجلاً منّی ـ أو من أهل بیتی ـ یواطىء اسمه اسمی یملأ الأرض قسطاً و عدلاً کما مُلئت ظلماً و جوراً...»، "اگر از دوام دنیا به جز یک روز بیشتر نمانده باشد، خداوند آن روز را به قدرى طولانى مى گرداند تا مردى از دودمان من ـ و یا از اهل بیت مرا ـ برانگیزد که هم نام من است، او زمین را پر از عدل و داد مى‌نماید همچنان که پر از ظلم و جور شده است".

انتظار در لغــت به معنــای چشم داشتن و چشم به راه بودن است. این واژه که از ریشـة (نظر) گـرفته شده در معنا مشابه اصــل خود است و  این که گفته می‌شود: "نظرته"، یعنی "انتظرته"، مثل این است که به زمانی می‌نگرد که شی‌ء مورد انتظارش در آن زمان می‌آید.

انتظار در اصطلاح «مهدویّت»، به معنــای چشــم بــه راه بـودن ظهور واپسین ذخیرة الهی و آماده شدن برای یاری او در برپایی حکومت عدل و قسط در سراسر گیتی است. برخی بزرگان، با بهره‌مندی از سخنان پیشوایان معصوم(ع) انتظار را این گونه معنا کرده‌اند:

کیفیتی‌ روحی‌ است‌ که‌ باعث‌ به‌ وجود آمدن‌ حالت‌ آمادگی‌ (انسان‌ها) برای‌ آنچه‌ انتظار دارند، می‌شود و ضد آن‌ یأ‌س‌ و ناامیدی‌ است. هر چه‌ انتظار بیشتر و هر چه شعلة آن‌، فروزان‌تر و پر فروغ‌تر باشد، تحرک و پویایی او و در نتیجه آمادگی‌ نیز بیشتر خواهد بود.

انتظار و امید به آینده‌ای روشن تنها با  ظهور عالم بشریت به معنای احسن انجام خواهد گرفت و بسیاری از نیازهای روحی و جسمی انسان‌ها پاسخ داده می‌شود. آدمی در پرتو انتظار و امید، رنج‌ها و گرفتاری‌ها را تحمل می‌کند و با کشتی امید و آرزو در دریای پرتلاطم و طوفان‌زای زندگی، به سلامت به سیر خود ادامه می‌دهد.

مردم شهر شهرکرد نیز با آراستن کوچه‌ها و نصب پرچم‌های رنگی که بر روی آن نام زیبای منجی عالم بشریت حک شده به استقبال مراسم جشن میلاد می‌روند، فضای شهر از هم اینک پر از بوی گلاب و اسفند شده و در برخی از اماکن شهر مانند حسینیه‌ها دیگ‌های آش برای طبخ آش نذری مهیاست.

برای جویا شدن از ذوق و شوق مردم استان و شنیدن درد و دلشان با امام زمان(عج) با چند تن از مردم شهرکرد گفت‌و‌گو کردیم که به شرح زیر است:

*جهان برای گسترش عدالت به مردی از جنس عدل نیاز دارد

یکی از بازاریان شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: ما هرچه داریم از الطاف و گوشه چشم حضرت مهدی(عج)است و درست است ایشان از دیده‎‌های مردم کوته نظر پنهان است  ولی یک لحظه نیز از هیچ کدام از بندگان خدا غافل نیست و هر گاه از صمیم قلب  بخوانیمش به فریادمان خواهد  رسید.

محمد کیانی  ایجاد عدالت گسترده در جهان را مستلزم وجود مردی عادل  برشمرد و خاطر نشان کرد: عدالت محوری، انسان دوستی از محوری‌ترین موضوعات نظام محدویت است و با آمدن ایشان ظلم و جور، تعدی به اموال دیگران، بی اخلاقی و بد اخلاقی در حق یکدیگر بساط  خویش را بر خواهد چید و نظامی بی نظیر که تا به حال دنیا نظیر آن را ندیده برپا خواهد شد و امیدوارم زنده باشم و با چشم خویش شاهد تحقق عدالت در سطح جامعه باشم.

*گسترش مهدویت راه مبارزه با فرقه‌های نو ظهور

یک خانم خانه‌دار 35 ساله که هر سال در شب میلاد منجی عالم بشریت آش نذری می‌پزد معتقد است که برپایی جشن‌های باشکوه در شب نیمه شعبان دهن کجی  به برخی از فعالیت‌های دشمن در راستای ایجاد برخی از فرقه‌های نو ظهور است.

عفت زمانی  افزود: ایجاد فرقه‌های جدید یکی از حربه‌های دشمن است که سعی دارد به تحریف عقاید بپردازد و ایمان و اعتقاد مردم را به آمدن منجی سست کند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالیست که بارها و بارها در تمام کتا‌ب‌های آسمانی به آمدن یک نجاتگر اشاره شده است.

زمانی دعا برای فرج امام زمان را  یکی از راه‌های تسکین قلوب منتظران دانست و یادآور شد: در دعای عهد با امام زمان (ع) می‎خوانیم: «خداوندا با حضور حضرتت(ع) این گرفتاری را از این امّت برطرف کن و ظهور او را برای مان نزدیک کن.»

*انتظار ظهور حضرت مهدی امید را در دل‌ها زنده نگاه می‌دارد

یکی از اعضای فعال کانون مساجد چهارمحال و بختیاری انتظار فرج حضرت مهدی را عامل زنده نگاه داشتن امید در دل بیان کرد و گفت: زمانی که انسان منتظر کسی است همواره خود را برای آمدنش  و استقبال از وی آماده می‌کند، سعی می‌کند خطایی نکند که مبادا لحظه دیدار را به تاخیر بیندازد و در دلش شوق انتظار دارد و هر روز به امید دیدار فردا از خواب بر می‌خیزد.

علی  امیریان  تاکید کرد: در نظر مولای متقیان علی(ع) انتظار فرج امام زمان  بهترین اعمال است و کسی که منتظر ظهور پسر پیامبر باشد مانند کسی است که در راه کسب رضایت حق و در راهش شهید شده است.

امیریان با اشاره به اینکه جوانان نیازمند آشنایی بیشتر با مهدویت هستند، ابراز داشت: جوانان با توجه به موقیعت اجتماعی جامعه و خانواده‌ای خود  و فراوانی امکانات و رسانه‌‌های گروهی شاید دیگر کمتر به دنبال مطالعات مذهبی باشند و این موضوع همت متولیان حوزه فرهنگ استان را می‌طلبد که خلاهای موجود را برطرف کنند.

منابع:

1-سایت طلوع مهر، پایگاه تخصصی محدویت

2-کتاب التاج الجامع للاصول، ج 5، ص 343

3-کتاب بحارالانوار، ج 51، ص 74

........................................

گزارش از مریم پوراعتمادی

منبع: فارس