۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
"يوشکا فيشر" وزير امور خارجه پيشين آلمان:

نتيجه انتخابات ايران فرصتي براي غرب

"يوشکا فيشر" وزير امور خارجه پيشين آلمان در مقاله اي تحت عنوان "تابش نور اميد در ايران" که در پايگاه تحليلي "پروژه سنديکايي" منتشر شده است به موضوع انتخاب "دکتر حسن روحاني" بعنوان رييس جمهور منتخب کشورمان پرداخته است.
کد خبر : ۱۱۸۸۲۰
صراط:فيشر با اشاره به نتيجه انتخابات کشورمان مي نويسد:  "هيچ کسي نمي توانست پيروزي "حسن روحاني" در انتخابات ايران را پيش بيني نمايد. اکنون موضوع مذاکرات ايران با نمايندگان قدرتهاي غربي در مورد برنامه هسته اي و همچنين بحران سوريه عمده ترين مسائل پيش روي دولت جديد ايران خواهند بود." 

فيشر در ادامه از تجربه شخصي خود در مورد مذاکره با حسن روحاني مي گويد و مي افزايد "چندين سال پيش، زماني که روحاني مذاکره کننده ارشد ايران در مورد برنامه هسته اي آن کشور با دولتهاي آلمان، فرانسه و انگليس بود من نيز به نمايندگي از دولت آلمان در اين مذاکرات شرکت داشتم. اين مذاکرات تا به امروز ادامه يافته است و همان کشورها در حال پيگيري روند ديپلماتيک با جمهوري اسلامي ايران هستند. اکنون روحاني به پاي ميز مذاکرات دشوار هسته اي با قدرتهاي غربي بازگشته است. ما غربي ها چه انتظاري از او مي توانيم داشته باشيم؟"‌

فيشر در ادامه به ويژگي هاي شخصيتي "حسن روحاني" ريس جمهور منتخب ملت ايران اشاره مي کند و مي افزايد "براساس تجربه شخصي من روحاني فردي با ديد باز است. وي تجربه ديپلماتيک خوبي دارد و در اين زمينه متبحر است. بايستي اين واقعيت را پذيرفت که وي نماينده اي ميانه رو از سوي ايران است. بايستي دانست که روحاني همواره از برنامه هسته اي ايران حمايت کرده است. روحاني در صورتي که خواهان موفقيت در مقام خويش است مي بايستي به وعده هاي خود مبني بر بهبود وضعيت معيشتي ايرانيان عمل نمايد. البته بايستي دانست که اين کاري آسان نخواهد بود. در اين ميان رفع تحريم کشورهاي غربي که عليه ملت ايران وضع شده است مي تواند به تحقق وعده هاي معيشتي روحاني کمک نمايد." 

وزير امور خارجه پيشين دولت آلمان در ادامه با اشاره به تغيير شرايط منطقه خاورميانه نسبت به گذشته مي افزايد "شرايط خاورميانه نسبت به ده سال گذشته بطور قابل توجهي تغيير يافته است. نفوذ آمريکا در خاورميانه کاهش يافته است و آمريکايي ها در حال عقب نشيني از عراق و افغانستان هستند و وعده داده اند تا سال آينده نيروهاي شان را بطور کامل از آن دو کشور خارج مي سازند. در همان حال شاهد فرو پاشيدن نظمي در خاورميانه هستيم که پس از پايان جنگ جهاني اول توسط فرانسه و انگليس حاکم شده بود. در آن زمان اين دو کشور قدرتهاي استعماري بين المللي بودند و طبق تقسيم بندي هاي آنان بود که نواحي مرزي فلسطين اشغالي، سوريه و عراق مشخص شدند. در اين ميان جمهوري اسلامي ايران نيز در حال افزايش قدرت و تاثيرگذاري خود در منطقه مي باشد." 

يوشکا فيشر به کشورهاي غربي توصيه مي کند که در روند ديپلماتيک پيوسته با کشورمان سعي کنند تا بستر تعامل با ايرانيان را فراهم سازند و در اين باره مي افزايد "کشورهاي غربي مي بايستي از گذشته درس گيرند و بر اين مبنا انتظارات و خواسته هاي خود را مديريت نمايند. بايستي دانست که هيچ گونه راه حل فوري اي براي رفع مسائل فيمابين ايران و کشورهاي غربي وجود ندارد. چرا که بي اعتمادي ميان ايران و طرفين غربي مي بايستي در نتيجه گذشت زمان رفع گردد. همچنين علاوه بر مذاکرات هسته اي ميان ايران و قدرتهاي غربي، روند تعامل مستقيم ميان واشنگتن و تهران نيز مي بايستي پيش رونده باشد. همچنين بهبود روابط جمهوري اسلامي ايران با دولت عربستان سعودي و کشورهاي حاشيه خليج فارس نيز مي تواند به رسيدن به نتيجه اي مثبت در مذاکرات کمک نمايد." 

فيشر در ادامه با اشاره به راه دشوار پيش روي رييس جمهور منتخب ايران مي افزايد "روحاني مي بايستي راهي را بپيمايد که هزينه زيادي براي وي نداشته باشد. او مي بايستي هم محبوبيت خود در ميان جمعيت راي دهندگان به خويش را حفظ نمايد و هم از سوي ديگر تلشا کند تا بي اعتمادي ميان ايران و غرب را رفع نمايد. برخي از تحليلگران و مقامات سياسي در آمريکا از انتخاب "حسن روحاني" بعنوان رييس جمهور جديد ايران استقبال کرده اند. در مقابل بسياري در ايران معتقدند "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا صداقت ندارد و درصدد پيگيري سياست "تغيير رژيم در ايران است." 

وزير امور خارجه پيشين آلمان در ادامه با اذعان به اهميت نتيجه انتخابات کشورمان در تحولات آينده خاورميانه مي افزايد "نتيجه انتخابات ايران بدون شک فرصتي مغتنم براي پيشبرد مذاکرات هسته اي و رفع بحران سياسي در سوريه خواهد بود. حضور نمايندگان جمهوري اسلامي ايران در کنفرانس "ژنو 2" امري ضروري است. در اين کنفرانس مي توان ميزان جديت روحاني در رفع بحران سوريه را آزمود. در جريان برگزاري کنفرانس افغانستان در سال 2001 ميلادي در "بن" آلمان نمايندگان ايران نشان دادند که ديدگاه "عملگرايانه" دارند و نقش مثبتي ايفا کردند. همچنين در مورد مذاکرات هسته اي نيز نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران بر روند مذاکرات مذکور تاثيرگذار خواهد بود. از ديد ايران، نقطه عطف مذاکرات زماني خواهد بود که کشورهاي غربي حق غني سازي اورانيوم ايران براي مصارف صلح آميز طبق معاهده منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي (ان پي تي) را برسميت شناسند."
 
يوشکا فيشر با اشاره به راه "دشوار" پيش رو براي رفع "بي اعتمادي" ميان ايران و کشورهاي غربي بخصوص دولت آمريکا مي افزايد "بار ديگر بايستي تاکيد کنم که انتظارات و توقعات مي بايستي "واقع بينانه" باشند. نيل به نتيجه اي مطلوب در مذاکرات هسته اي روندي دشوار و دراز مدت خواهد بود. با اين حال کشورهاي غربي مي بايستي از فرصت انتخاب روحاني بعنوان رييس جمهور جديد ايران به خوبي استفاده نمايند و با خلاقيت خود از آن بهره گيرند."