۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰

وعده جدید صهیونیست‌ها

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، چنانچه محمود عباس از درخواست خود برای مذاکره بر سر مرزهای 1967 دست بردارد، بنیامین نتانیاهو قصد دارد تا گروهی از زندانیان فلسطینی را آزاد کرده و شهرک‌سازی‌ها را به حالت تعلیق درآورد.
کد خبر : ۱۱۸۸۶۱
صراط:بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در آغاز نشست خود با بیدزینا ایوانیشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود، اظهار داشت: اسرائیل امیدوار به یک صلح واقعی است که بتوان آن را از طریق مذاکرات مستقیم بدون پیش شرط حاصل کرد.

نتانیاهو اظهار داشت که مایل به آغاز چنین مذاکره‌ای است و امیدوار است فلسطینی‌ها نیز این تمایل را داشته باشند. وی افزود: هدف تنها این نیست که مطمئن شویم مذاکرات ‌آغاز شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد که هدف وی این است که در مذاکرات بماند و برای مدتی طولانی مذاکرات را ادامه داده و تلاش کند تا با همه مسائل موجود دست و پنجه نرم کند و به توافقی برسد که مسائل اساسی درگیری را حل کند.

این در حالی است که نتانیاهو نگران است محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مجددا دوباره به پای میز مذاکره بیاید و کمی پس از آغاز مذاکرات میز مذاکره را ترک کند؛ همانطور که در سپتامبر 2010 و در سال 2012 در مذاکرات سطح پایینی که در اردن برگزار شد، دست به این اقدام زد.

نتانیاهو تاکید کرد، این مذاکرات نیاز به زمان، اراده و یک رویکرد نظامند دارد. این رویکرد اسرائیل است و من امیدوار هستم که رویکرد فلسطینی‌ها نیز همین باشد.

نخست‌وزیر اسرائیل در حالی این اظهارات را مطرح کرد که رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند وی قصد دارد زندانیان فلسطینی پیش از توافق اسلو را آزاد کرده و رسما ساخت شهرک‌ را در خارج از بلوک‌های اصلی را معلق کند تا به آغاز فرآیند صلح کمک کند.

روزنامه اسرائیلی معاریو به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد که در ازای این اقدامات محمود عباس باید از پیش شرط اصلی خود برای آغاز مذاکرات بر اساس مرزهای سال 1967 دست بکشد.

دیپلمات‌ها تاکید کردند که این طرح به رهبری جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ارائه شده و هدف آن این است که به هر کدام از رهبران دو طرف اجازه دهد وجه عمومی خود را حفظ کنند و به گونه‌ای ظاهر شوند که انگار از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده‌اند.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطین هرگونه اطلاع از چنین طرحی را رد کرد.

وی در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل تاکید کرد که چیزی در خصوص طرح ابتکاری گزارش شده برای آزادی زندانی‌ها نشنیده است و مذاکرات تنها هنگامی آغاز خواهد شد که نتانیاهو با تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای سال 1967 موافقت کند.

منبع: ایسنا