۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰
نتانياهو:

فريب ظاهر اعتدال‌گراي روحاني را نخوريد!

مدير موسسه واشنگتن در امور خاورميانه گفت منتخب جديد مردم ايران، از افراد درون حاکميت است و بايد فشارها بر ايران را تا زمان عقب‌نشيني ادامه داد.
کد خبر : ۱۱۸۹۴۹
صراط:مايکل سينگ در واشنگتن پست نوشت: تمرکز آمريکا بايد روي اقدامات ايران باشد و نه اشخاص. برخي مي‌گويند روحاني اصلاح‌طلب است و برخي مي‌گويند نيست. دولت اوباما نمي‌تواند اين احتمال را رد کند که فشار بين‌المللي بر ايران در نهايت نوعي از تغيير را که به دنبالش بوده به وجود آورده است؛‌ اما همچنين نمي‌تواند خطر کند و فشارهايي را که با زحمت زياد عليه ايران تجميع کرده است صرفا به دليل اميدواري و گمانه‌زني تخفيف دهد.

سينگ نوشت با توجه به سخنان و مواضع گذشته روحاني، مي‌دانيم که او نه تنها يک اصلاح‌طلب نيست بلکه از افراد درون نظام است که نقش مهمي در پيشبرد برنامه هسته‌اي، فعاليت‌هاي منطقه‌اي و حتي سرکوب داخلي ايران داشته است. او تا حدي که عملگرايي و ترجيح ديپلماسي از خود نشان داده است، با هدف خدمت به هدف‌هاي رژيم بوده نه در تلاش براي تغيير آنها. با اين حال، اين مساله را نيز نمي‌توان منتفي دانست که روحاني ممکن است با توجه به مشکلات شديد اقتصادي ايران به اين نتيجه رسيده باشد که اکنون تغيير ضروري است.

به نوشته واشنگتن پست: نشانه تغيير از جمله در آزادي بازداشت‌شدگان (!) و تغيير مواضع منطقه‌اي ايران قابل مشاهده خواهد بود. همچنين در تغيير سياست هسته‌اي و تا اين مواضع کلي تغيير نکند، سياست بنيادين آمريکا نبايد تغيير بکند حتي در صورتي که دولت آمريکا دست خود را به سوي روحاني دراز کند و به دنبال گشايش‌هاي ديپلماتيک باشد. در حقيقت تا زماني که ايران نرمش نشان ندهد، سياست آمريکا همچنان بايد محکم‌تر شود؛ در غير اين صورت پيامي غلط به ايران ارسال خواهد شد.

گفتني است ترغيب تندروهاي آمريکا، براي ادامه فشارها به ايران متاثر از مواضع رژيم صهيونيستي است. نتانياهو به تازگي در ديدار کاترين اشتون گفت: آزمون واقعي درباره انتخابات ايران اين است که اين کشور غني‌سازي اورانيوم را متوقف کرده، مواد هسته‌اي را به خارج بفرستد و تمام تاسيسات فردو را تعطيل نمايد.

نتانياهو مي‌گويد: «روحاني طرفدار راهبردي است که من اسم آن را بگو، بخند، مذاکره کن و غني‌سازي کن مي‌خوانم. من سخنان روحاني را در سال 2004 بازگو مي‌کنم که گفته بود «در حاليکه ما با اروپايي‌ها در تهران مذاکره مي‌کرديم، در حال نصب تجهيزات در تاسيسات اصفهان هم بوديم. درحقيقت با ايجاد يک فضاي آرام ما توانستيم کار را در اصفهان تکميل کنيم.» ما نمي‌توانيم به ايران اجازه دهيم چنين بازي را انجام دهد. آنها براي خريد زمان بازي مي‌کنند و به غني‌سازي ادامه مي‌دهند. تهران در عين حال پايگاه برنامه هسته‌اي خود را وسيع‌تر مي‌کند.

به گزارش راديو اسرائيل نتانياهو در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست «به ايالات متحده هشدار داد فريب ظاهر اعتدال‌گراي روحاني را نخورد. روحاني در گذشته نيز ماموريت داشته در مورد برنامه اتمي ايران با غرب گفت‌وگو کند، و همزمان به پيشبرد برنامه ادامه داده است. «هدف از گفت‌وگو با ايران بايد قطع کامل غني‌سازي اورانيوم باشد.» شوراي امنيت خواهان قطع غني‌سازي رژيم ايران است.
منبع: کیهان