۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳

خانه تکانی در ساختار قدرت قطر

با کناره‌گیری امیر قطر از قدرت و روی کار آمدن پسرش، خانه‌تکانی در دولت این کشور آغاز شد. با مشخص شدن نخست‌وزیر جدید، وزیر خارجه جدید این کشور نیز معرفی شد.
کد خبر : ۱۱۹۱۰۵

صراط:شبکه «الجزیرة» در خبری فوری اعلام کرد که «خالد العطیة» وزیر خارجه در دولت جدید قطر خواهد بود.

پیش از این الجزیرة اعلام کرده بود که «عبدالله بن ناصر» وزیر مشاور در امور داخلی به عنوان نخست‌وزیر جدید قطر انتخاب خواهد شد.

خالد العطیة در واقع جانشین «شیخ حمد بن جاسم آل ثانی» می‌شود. وی معاون شیخ حمد بن جاسم آل ثانی بود.

 

این تغییر و تحولات درحالی در قطر روی ‌می‌دهد که شیخ حمد بن جاسم که عهده دار دو پست نخست وزیر و وزیر خارجه بوده، طی بیش از یک دهه گذشته همواره به عنوان یک شخصیت «قدرتمند» و مجری سیاست‌های امیر قطر مطرح بوده است. وی از نفوذ گسترده ای در منطقه و جهان برخوردار است.

 

با تعیین نخست وزیر و وزیر خارجه جدید به نظر می رسد که ولیعهد جدید برای تغییر در ساختار قدرت جدی است و باید در انتظار تغییرات جدی در کابینه در روزهای آینده بود.

 

حمد بن خلیفة آل ثانی امیر قطر دیروز پس از 18 سال حکمرانی رسماً از قدرت کناره گیری کرد و پسرش شیخ تمیم را جانشین خود کرد.

 

با وجود اینکه کوچکترین امرای کشورهای عربی در سن 60 و 70 سالگی به قدرت می رسند روز گذشته امیر قطر قدرت را به پسر 33 ساله اش واگذار کرد که این اقدام از نظر کارشناسان سیاسی اقدامی بی سایقه در بین کشورهای عربی به شمار می رود.

 

تمیم 33 ساله فرزند چهارم «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر قطر و فرزند دوم «شیخه موزه بنت ناصر المسند»، همسر سوم امیر قطر است.

منبع: فارس