۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۷

پیام آیت‌الله‌جوادی به واتیکان

آيت الله جوادي آملي در پيامي - به مناسبت همايش عدالت و همبستگي و توسعه از منظر اديان توحيدي در واتيكان- اعلام كرد: اگر كسي به اين فكرِ خام بود كه جامعه‌اي، ملتي و مملكتي را تحريم كند، بايد بداند در برابر اراده ناگسستني خدا ايستاده است.
کد خبر : ۱۱۹۱۹۵
  صراط: آيت الله جوادي آملي در پيامي به اين همايش يك روزه در واتيكان كه با حضور انديشمندان و شخصيت هاي ايتاليايي و ايراني برگزار شد، اظهار داشت: اگر كسي به اين فكر است كه كشوري را تحريم بكند، بايد بداند در برابر اراده شكست ‌ناپذير خدا ايستاده است و اين نوع تصميم ها به مقصد نخواهند رسيد.


وي افزود: انسان گاهي در مسائل اخلاقي به جاي خدا محوري، خودمحور و گاهي در مسائل فرهنگي به جاي وحي‌ مداري، هوامدار مي‌شود، گاهي هم در مسائل اقتصادي، سياسي، اجتماعي و مانند آن به جاي اينكه دين‌مدار باشد، هوس‌ محور مي‌شود.


در ادامه اين پيام آمده است: با توجه به محور اصلي اين همايش كه عدالت، همبستگي و توسعه و اثر سوء تحريم‌هاي اقتصادي و مانند آن است، بايد از رهنمود انبياي ابراهيمي(عليهم الصلاة و السلام) استفاده شود. اين نكته به طور شفاف از گفته ابراهيم خليل تا وجود مبارك پيامبر اسلام (عليهم آلاف التحيّة و الثناء) به خوبي روشن است كه خداي سبحان زمين و زمان، آسمان و آسماني‌ها را براي اين آفريد تا انسان از همه اينها بهره صحيح ببرد. اينها مائده و سفره گسترده خدايند و احدي حق ندارد جلوي تكامل و بهره‌وري انسان را از زمين و آسمان بگيرد.


وي گفت: گاهي اوقات ممكن است در مسائل فرهنگي كسي نظر خود را بر آراي ديگران تحميل كند. اين مي‌شود صدّ عن سبيل الله, گاهي در مسائل اقتصادي ممكن است كسي جلوي خريد و فروش كالاي اقتصادي را بگيرد اين مي‌شود صدّ عن سبيل الله, راهي را كه خدا گشود چه در تشريع و چه در تكوين كسي حق ندارد دخالت بكند، هر چند در نظام تشريع ممكن است چند روزي پيش برود ولي در نظام تكوين ممكن نيست كسي بتواند جلوي اراده ناگسستني خداي سبحان را بگيرد.


آيت الله آملي افزود: اينكه فرمود مُطعم اوست يعني هيچ كس حق ندارد خود را مطعم بداند، تحليل و تحريم را به دست خود بگيرد ديگري را از غذا، آب و دارو محروم كند. تحريم اقتصادي يعني بر خلاف برنامه خداي سبحان تصميم گرفتن كه البته اين به مقصد نمي‌رسد.


در ادامه اين پيام آمده است: هرگز ذات اقدس الهي دينش و رهبران الهي را رها نمي‌كند، بنابر اين اگر كسي به اين فكرِ خام بود كه جامعه‌اي، ملتي و مملكتي را تحريم كند، بايد بداند در برابر اراده ناگسستني خدا ايستاده است.


وي افزود: تجربه صدر اسلام هم سند گوياست. اگر علم باشد و دين و عقل نباشد يا جنگ جهاني اول را به همراه دارد يا جنگ جهاني دوم را. در اين دو جنگ در كمتر از يك قرن بيش از ۸۰ ميليون انسان را در اثر جهل، بي‌عقلي و بي‌ديني كشتند!


در اين همايش محمدطاهر رباني سفير جمهوري اسلامي در واتيكان، پروفسور آلفردو لوچاني رييس انجمن كاريتا پوليتيكا، كشيش وينچنتسو فورمنتي مسوول دفتر مركزي آمار واتيكان، كارن خانلري نماينده مسيحيان ارمني شمال ايران، سيامك مورصادق نماينده يهوديان ايران در مجلس، كشيش جوزف جوبلين دانشگاه گرگوريانا، محمد مهدي عليمردي از دانشگاه قم، سيد محمدرضا مرادي محدث از دانشگاه قم، پروفسور

ماركوس گرهولد از دانشگاه دوسلدورف، دكتر لئوناردو دجنارو از دانشگاه جملي رم، حضور داشتند و سخناني را ايراد كردند.
منبع: ایرنا