۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۸
آخرين تحولات مصر؛

3کشته دردرگيري طرفداران و مخالفان مرسي

در حمله تظاهرکنندگان مصري به يکي از دفاتر اخوان المسلمين در شهر اسکندريه دو نفر ازجمله يک شهروند آمريکايي کشته شدند و اين مسئله به تنش ها روزافزون در مصر در آستانه راهپيمايي هاي گسترده در اين کشور باهدف سرنگون کردن محمد مرسي رئيس جمهور اسلامگراي آن دامن زد.
کد خبر : ۱۱۹۴۷۷
صراط به نقل از خبرگزاري رويترز، در تظاهرات شهر پورت سعيد در دهانه کانال سوئز نيز براثر انفجار بمب يک نفر کشته شد و ده نفر ديگر نيز زخمي شدند. پليس مصر اعلام کرد تحقيقات درباره اين انفجار ادامه دارد و گمان مي رود اين انفجار ناشي از يک بمب با هدف حمله به دفتر اخوان المسلمين در اين شهر بوده است . 

دانشگاه الازهر مصر پس از خشونت هاي يک هفته گذشته در اين کشور که چند کشته و صدها زخمي داشته است، درمورد جنگ داخلي در مصر هشدار داد.

سازمان ملل متحد ، اتحاديه اروپا و آمريکا خويشتنداري در مصر را خواستار شده اند و از رهبران سياسي اين کشور که به شدت دچار اختلاف هستند خواستند از رويارويي با يکديگر بپرهيزند زيرا اين خشونت ها تهديدي براي دموکراسي نوپا در مصر پس از سرنگون شدن حسني مبارک رئيس جمهور سابق اين کشور در سال 2011 است.

سفارت آمريکا در مصر در بيانيه اي اعلام کرد در حال خارج کردن کارکنان غير ضروري و اعضاي خانواده آنها از مصر است. 

سفارت آمريکا همچنين به شهروندان آمريکايي هشدار داد از سفرهاي غير ضروري به مصر خودداري کنند.

اخوان المسلمين اعلام کرد روز جمعه به هشت دفتر اين گروه ازجمله در اسکندريه حمله شد . مقامات اعلام کردند براثر درگيري ها در شهر اسکندريه بيش از 70 نفر زخمي شدند . در اين درگيري ها يک مرد به ضرب گلوله و يک جوان آمريکايي نيز به ضرب چاقو کشته شد.

يکي از اعضاي اخوان المسلمين نيز شب گذشته در حمله به دفتر اين گروه در منطقه پرجمعيت دلتاي نيل کشته شد . 

جنبش مرسي اعلام کرده است پنج نفر از طرفداران وي اين هفته کشته شده اند . 

روحانيون دانشگاه الازهر اعلام کردند: بايد مراقب باشيم تا درگير جنگي داخلي نشويم . 

آنها در بيانيه که بيشتر نوعي حمايت از مرسي به نظر مي رسد از پيشنهاد وي براي گفتگو استقبال و حمايت کردند . آنها همچنين گروه هاي جنايتکار را که مساجد را به محاصره خود درآورده اند عامل اين خشونت ها ناميدند.

دانشگاه الازهر همچنين رهبران ليبرال ازجمله محمد البرادعي مدير کل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي را متهم کردند با به خدمت گرفتن افراد شرور که زماني از وفاداران به حسني مبارک بودند در حال تحريک به خشونت در مصر هستند . 

رهبران مخالفان خشونت ها در مصر را محکوم کردند . ارتش مصر نيز که هشدار داده است در صورتي که رهبران سياسي کنترل اوضاع را از دست بدهند ، مداخله خواهد کرد با انتشار بيانيه اي اعلام کرد نيروهايي را در سراسر کشور مستقر کرده است تا از غيرنظاميان محافظت کنند.

در قاهره پايتخت مصر دهها هزار نفر طرفداران و مخالفان مرسي گردهم آمدند تا تظاهراتي را در اعتراض به يکديگر برپا کنند . در شهر اسکندريه نيز چند هزار نفر از مخالفان مرسي تظاهرات کردند.
 
مخالفان همچنين قصد دارند روز يکشنبه همزمان با نخستين سالگرد رياست جمهوري مرسي ، راهپيمايي هايي گسترده را در سراسر مصر برگزار کنند . 

مرسي و اخوان المسلمين وفاداران به رژيم سرنگون شده مصر را عامل اين خشونت ها و مانعي برسر راه تلاش هاي آنها براي ايجاد اصلاحات مي دانند .

اين در حالي است که مخالفان مي گويند اسلامگرايان در تلاش براي افزايش قدرت خود و تحميل اسلام هستند .

مرسي روز چهارشنبه انتقادها از خود را محکوم اما اذعان کرد اشتباهاتي صورت گرفته است . وي همچنين پيشنهاد مذاکرات را با هدف کاهش اختلاف هاي سياسي در مصر مطرح کرد. 

مخالفان مرسي او و اخوان المسلمين را به تلاش براي سلطه بر کشور و توسل به اقدامات پليسي غير دموکراتيک متهم مي کنند آنهم در حالي که دو سال از سرنگوني حسني مبارک مي گذرد.

اخوان المسلمين نيز مخالفان سکولار را به ايجاد ناآرامي در مصر به منظور به دست گرفتن قدرت در کشور متهم مي کند زيرا آنها نتوانسته اند ازطريق صندوق هاي راي به پيروزي برسند . اخوان المسلمين همچنين تاکيد دارد ناآرامي هاي مدني نمي تواند به بهبود وضع اقتصادي مصر کمک کند.