۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰

آینده سیاسی محمدرضا عارف؟

سخنگوی ستاد محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دکتر عارف هنوز تصمیم قطعی برای تشکیل حزب یا هر نوع فعالیت سیاسی و اجتماعی دیگری نگرفته است گفت: پیشنهادات متعددی درباره آینده فعالیت سیاسی دکتر عارف مطرح شده است که با بررسی همه جوانب در آینده تصمیم گیری می شود.
کد خبر : ۱۱۹۶۰۹
صراطحسن رسولی، استاندار خراسان در دولت اصلاحات درباره فعالیت های سیاسی محمد رضا عارف پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت: نقش دکتر عارف در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در فرآیند و هم در نتیجه انتخابات به نظر من بی بدیل و تعیین کننده بوده است.
 
وی افزود: از منظر فرهنگی، فرهنگ عمومی ما ایرانیان به گونه ای شکل گرفته است که در حوزه های اجتماعی و سیاسی نوعا نگاه فردی و خاص گرایانه بر رفتارهای ما غالب است و کمتر رفتارهای ما ایرانیان تحت تاثیر منافع ملی و عمومی و بر اساس نگرش های عامگرایانه نمود پیدا می کند.
 
عضو شورای عالی بنیاد باران تصریح کرد: از همین منظر آقای دکتر عارف نشان دادند که در تصمیم های مهم و سرنوشت ساز می توان در جهت خلاف فرهنگ غالب جامعه حرکت کرد.
 
استاندار خراسان در دولت اصلاحات تصریح کرد: خداوند را شاکریم که بعد از تحمل دوره سرزنش ها امروز عمل دکتر عارف و نیت پاک ایشان حقایق را بر همگان روشن کرد و ما شاهد تحسین رفتار اخلاقی سیاسی ایشان در جامعه هستیم.
 
رسولی با اشاره به مراجعاتی که به صورت فشرده و روزانه به عارف می شود گفت: کلام مشترک ملاقات کنندگان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی این تقاضا است که از دکتر عارف خواسته می شود با تکیه بر این سرمایه خدادادی، احساس مسوولیت کند و به سازمان دهی سیاسی و اجتماعی اصلاح طلبان کمک کند.
 
عضو شورای عالی بنیاد باران با تاکید بر اینکه رهبر اصلاحات سید محمد خاتمی بوده و خواهد بود گفت: نفر دوم دولت اصلاحات نیز بر این امر تاکید دارند و بر همین اساس متواضعانه تشخیص رهبر اصلاحات برای کناره گیری را پذیرفت و این تبعیت فصل جدیدی در مناسبات سیاسی و اجتماعی ایران به خصوص در حوزه اصلاح طلبی رقم زد. با این حال تقاضاهایی که از دکتر عارف می شود مبتنی بر تجارب به دست آمده از حرکت سال های اخیر جریان اصلاحات است.
 
وی افزود: تعدد و تکثر احزاب و انجمن های سیاسی در کل و در حوزه اصلاح طلبی از یک سو و نگاه حزب ستیزانه دولت های نهم و دهم از سوی دیگر و نیز ایجاد انواع موانع و محدودیت های در سر راه فعالیت های قانونی احزاب باعث شده است که سهم تخریب در جهت دهی و هدایت افکار سیاسی و انتخاباتی مردم در عرصه کنونی به پایین ترین حد خود تقلیل پیدا کند.
 
رسولی ادامه داد: امروز کارکردهای حزبی که مورد انتظار جامعه پویا و زنده ایران است متاسفانه توسط برخی محافلی صورت می گیرد که فواید سیاست ورزی خود را از حساب ملی و مردم برداشت می کنند ولی به هیچ عنوان پاسخگوی اقدامات خویش نیستند.
 
سخنگوی ستاد محمدرضا عارف با تاکید بر اینکه چگونگی ایفای نقش دکتر عارف در فضای سیاسی کشور امروز در دستور کار همراهان ایشان قرار دارد گفت: ایده های مختلفی مبنی بر چگونگی پاسخ دادن به این انتظار وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.
 
وی افزود: عده ای از دوستان پیشنهاد می کنند آقای دکتر عارف با دعوت از چهره های تاثیرگذار اصلاح طلب اعم از حزبی و غیر حزبی یک تشکل فراگیر اصلاح طلبانه را در کشور پایه گذاری کند.
 
رسولی ادامه داد: نظر دیگری مطرح است مبنی بر اینکه با محوریت دکتر عارف احزاب، گروه ها و انجمن های اصلاح طلب که دارای خط و مشی نسبتا واحدی هستند ولی به دلایل پیش گفته از قدرت نفوذ و تاثیر گذاری کمتری برخوردارند، منسجم شده و از طریق این انسجام و حتی ادغام بر دامنه اثربخشی و کارآیی این مجموعه افزوده شود.
 
عضو شورای عالی بنیاد باران تصریح کرد: ایده دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه دکتر عارف که یکی از چهره های سیاسی و مدیریتی نسل اول انقلاب است و مراحل خدمتگذاری به ملت را نه با رانت و به صورت جهشی بلکه به صورت طبیعی و پلکانی طی کرده است به عنوان بخشی از سرمایه اجتماعی کشور تجارب و اندوخته های خویش را که با استفاده از سرمایه ملی تجهیز شده است در حوزه مدیریت به کار گیرد و با تشکیل باشگاه مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران از یک سو به شناسایی سرمایه های مدیریتی و ثبت و ضبط تجارب ارزشمند مدیران کشور بپردازد و از سوی دیگر با ورود به عرصه تربیت مدیران جوان به موضوع مدیریت و کادر سازی عالمانه برای کشورداری موثر و حکم رانی خوب کمک کند.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی دوستان توسعه دامنه فعالیت های بنیاد «امید ایرانیان» را که در سال 1388 در حوزه مدنی و به صورت یک سازمان مردم نهاد غیر سیاسی و سراسری بنا نهاده شده است را پیشنهاد می دهند.
 
رسولی در پایان با تاکید بر اینکه هیچکدام از این ایده ها به مرحله تایید نهایی نرسیده است گفت: انشاءالله ظرف یکی دو ماه آینده پس از طرح مسئله نظرخواهی و مشورت با مراجع صاحب نظر نتایج حاصله اعلام خواهد شد.
منبع: فرارو