۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵

هشدار مالکی نسبت به فتواهای تکفیری

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: سکوت کردن در مقابل فتواها، اقدامات تحریک‌آمیز و کشتار طایفه‌ای خطری ناگهانی است که همه را تهدید می‌کند.
کد خبر : ۱۱۹۶۹۶
صراط: نوری مالکی با هشدار نسبت به خطر طایفه‌گرایی و فتواهای تکفیری که عراق و منطقه را تهدید می‌کند، از عراقی‌ها خواست تا برای حمایت از کشورشان علیه این اقدامات در یک جبهه بایستند.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق امروز در مراسمی به مناسبت خروج عراق از فصل هفتم منشور شورای امنیت در بغداد عنوان داشت: بازگشت کینه‌توزی، تنش‌های فرقه‌ای و سیاسی که منطقه را در برگرفته است، خطرناک ترین مسائلی به شمار می‌آید که ما با آن مواجه هستیم و این مسائل با بر پا کردن طوفانی از کشتار، فتواها و اقدامات تکفیری و تحریک‌آمیز به کشور ضربه می‌زند.

وی با بیان این که" نه تنها عراق بلکه هیچ یک از کشورهای منطقه از این طوفان در امان نیست"، از عراقی‌ها خواست تا در مقابل سخنان تکفیری و تحریک‌آمیز و فتواهای کشتار بایستند، چرا که این مسائل آشکارا وحدت جوامع را از هم می‌پاشد و تخم فتنه را کشورها و در بین مردمان آن می‌کارد.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: سکوت کردن در مقابل فتواها، اقدامات تحریک‌آمیز و کشتار طایفه‌ای خطری ناگهانی است که همه را تهدید می‌کند.

وی افزود: موضع ملی ما را به مخالفت با هرگونه رویکرد و سیاستی فرامی‌خواند که به نفع طرف‌ها در منطقه و در جهت تضعیف ما در جریان است.

مالکی با خطاب قرار دادن سیاست‌مداران عراقی گفت: ای برادران و خواهران که مسئول سازندگی عراق هستید، آینده ما در گرو رفتارهایمان است و هیچ گزینه‌ای جز این نداریم که همچون برادرانی به صورت دوستانه زندگی کنیم و به گروه‌ها، طایفه‌ها و قوم‌های متخاصم تبدیل نشویم.

وی از جریان‌های سیاسی کشور خواست تا بر سر میز گفتگو و مذاکره بنشینند تا از این طریق، به منافع ملی جهت کمک رسانی به روند سیاسی در کشور جامه عمل بپوشانند.

در این مراسم، مسئولان برجسته از جمله خضیر القراعی، معاون رئیس‌جمهور عراق و بسیاری از وزیران و نمایندگان گروه‌های دیپلمات عراقی حضور داشتند.

این مراسم به مناسبت خروج عراق از فصل هفتم منشور شورای امنیت برگزار شد.

به دنبال حمله صدام به کویت در سال 1990 ، شورای امنیت عراق را تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داد.

از سوی دیگر، نوری مالکی با بیل برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در بغداد دیدار و درخصوص اوضاع منطقه و هم‌چنین بحران سوریه و راه‌حل‌های سیاسی آن بحث و مذاکره کرد.

وی با اشاره به خطرناک بودن اوضاع کنونی در منطقه اعلام کرد: تمام احتمال‌ها درخصوص بحران سوریه امکان پذیر است، این بحران تنها با گفت‌وگو و راه‌ حل‌هایی سیاسی قابل حل است که مبتنی بر درک آرمان‌های تمام مردم سوریه باشد.

نخست وزیر عراق با اذعان به این که این راه آسان نیست، تاکید کرد که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد که دولت عراق به سیاست‌های خود مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی سوریه و حمایت از راه‌حل‌های سیاسی در این کشور هم‌چنان پایبند است.

در همین راستا معاون وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تاکید دارد که راه حل بحران سوریه باید سیاسی باشد.

وی تاکید کرد که واشنگتن در زمینه‌ی مبارزه با تروریسم در کنار عراق می‌ایستد و از آن حمایت می‌کند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: فتوا مالکی صراط