۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۸

مشکلات‌معیشتی کارگران طرح های بزرگ

این روزها اغلب اعتبارات موجود در راه تکمیل و افتتاح پروژه‏های کوچک صرف می‏شود تا اینکه در ایام پایانی عمر دولت به بهره‏برداری برسند؛ واقعه تلخی که نشان می‏دهد باز هم کارگران طرح‏های بزرگ بدون حقوق رها شده‏اند.
کد خبر : ۱۱۹۹۴۴
صراط: رئیس ستاد طرح‌های مهر ماندگار کشور چند روز پیش در سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون 600 پروژه مهر ماندگار در کشور تکمیل و افتتاح شده است یا در دست افتتاح قرار دارد؛ 100پروژه دیگر نیز تا یک ماه آینده به مراحل نهایی می‌رسد.

علی‌اکبر محرابیان با بیان اینکه پروژه‌های مهر ماندگار هم‌اکنون روند بسیار مطلوبی در کشور دارند، ادامه داد: امیدواریم بخش عمده‌ای از طرح‌های مهر ماندگار در نیمه نخست امسال اجرایی و به بهره‌برداری برسد.

بر اساس این گزارش بهره‏برداری از طرح‌های مهر ماندگار در کشور قاعدتاً اقدام بسیار خوبی است؛ اما به چه قیمت! به قیمت توجه 100 درصدی به پروژه‏های کوچک و تلاش برای بهره‏برداری از آنها به نام دولت یا به قیمت بیکار شدن و حقوق نگرفتن شمار زیادی از کارگرانی که در یک نمونه، 300 نفر آنها امروز در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران تحصن کردند.

اصل ماجرا:

6 ماه حقوق و مزایا نگرفته‏ایم

اصلی ماجرای تحصن امروز کارگران در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران از اینجا آغاز می‏شود که گویا 300 نفر از تلاشگران کشورمان 6 ماه یا بیشتر از آن است که حقوق و مزایایی دریافت نکرده‏اند.

این افراد که در تحصنی خودجوش در پی معوقات مالی پیمانکار فرودگاه امام خمینی (ره) درخواست پرداخت مطالباتشان را داشتند، اجرای پروژه باند جنوبی این فرودگاه، ترمینال زیارتی و بخش توسعه حمل بار را در این فرودگاه بین‏المللی بر عهده دارند.

برداشت اول:

خرج روزمره خود را هم نمی‏توانیم تامین کنیم

یکی از کارگران حاضر در تحصن امروز فرودگاه امام خمینی (ره) تهران در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در استان تهران می‏گوید: تحصن امروز مربوط به کارگران سه کارگاه فرودگاه امام خمینی (ره) تهران است.

وی افزود: پیمانکار اصلی در راستای اجرای این پروژه مسئولیت مستقیم دارد و تعدادی پیمانکار خرد نیز با این شرکت در حال تعامل و همکاری هستند.

این کارگر می‏افزاید: در مجموع، حدود 300 نفر از پرسنل در این شرکت و پیمانکاران آن مشغول به کار هستند که به علت پرداخت نشدن مطالبات و حقوق و مزایای خود در ماه‏های گذشته دچار مشکلات عدیده‏ای شده‏اند.

او ادعا می‏کند: حدود شش ماه مطالبات پرسنل پیمانکار طرف قرارداد اصلی و حتی بیشتر از این مدت، در شرکت‏های پیمانکاری خرد باقیمانده است و کارگران هیچ دریافتی قابل توجهی در این مدت نداشته‏اند.

برداشت دوم:

سیاست‏های دولت ما را با مشکل مواجه کرده است

به گفته دست‏اندرکاران برپایی این تحصن، سیاست‏های اخیر دولت مبنی بر اتمام همه طرح‏های نیمه تمام تا پایان عمر دولت دهم، سبب شده است تا اعتبارات دولتی به سمت پروژه‏هایی سوق داده شود که در سال جاری به اتمام می‏رسند.

یکی از مدیران این شرکت می‏گوید: این در حالی است که پروژه‏های بزرگی که از سال‏های گذشته آغاز شده‏اند و زمان تحویل آنها در یک یا دو سال آینده است، هیچ اعتباری از قراردادهایشان را دریافت نمی‏کنند و این مسئله برای شرکت‏های پیمانکار مشکل‏ساز شده است.

وی افزود: دولت سعی بر این دارد تا تمام طرح‏های ناتمام را تا زمان تحویل دولت به رئیس جمهور برگزیده مردم به نام خود به اتمام برساند و این امر، عملاً طرح‏های زیربنایی و طولانی‏مدت را دچار مشکل می‏سازد.

این مدیر عمرانی ادامه داد: دولت پولی که در اختیار دارد را طبیعتاً در پروژه‏هایی هزینه می‏کند که بتواند در یکی دو ماه آینده آنها را به بهره‏برداری برساند و شرکت‏هایی مثل ما که کارهای اساسی انجام می‏دهند، بدون دریافتی باید کارهای خود را پیش ببرند.

برداشت سوم:

طلب‏کاران پولشان را می‏خواهند

اینکه طلب‏کار پولش را بخواهد، واضح و روشن است؛ یکی از سرکارگران حاضر در این تحصن نیز می‏گوید: در بازار، فروشندگان مواد اولیه و طلب‏کاران دائم فشار می‏آورند و طلب خود را می‏خواهند؛ چرا که مدت‏هاست پولشان را دریافت نکرده‏اند و این امر، توان پیمانکاران را در اجرای پروژه‏ها کاهش داده است.

او اضافه می‏کند: عدم توجه دولت به پرداخت معوقات پیمانکاران سبب شده است تا روز به روز به بدهی‏های آنها افزوده شود و از طرفی نیز سر و صدای کارگران درآمده است و آنها حق و حقوق معوقه خود را می‏خواهند و این طبیعی است.

وی گفت: پرسنلی که حقوق‏بگیر این شرکت هستند، حتی برای تامین مخارج روزانه خود نیز مشکل دارند و در تامین آن مانده‏اند؛ سئوالی که اینجا مطرح می‏شود، این است که اگر یک ماه به کارمندان دولت حقوق ندهند، آنها چکار خواهند کرد و چرا با وجود گذشت شش ماه یا بیشتر به مشکلات این کارگران رسیدگی نمی‏شود؟

برداشت چهارم:

اوضاع در زیرمجموعه‏ها بدتر است

یک کارگر شاغل در شرکت جزء پیمانکاری فرودگاه امام خمینی (ره) تهران می‏گوید: 300 نفر کارگر در مجموعه شرکت و پیمانکاران زیرمجموعه آن مشغول به فعالیت هستند و این افراد بیش از شش ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‏اند.

او مدعی است: اوضاع در خصوص پیمانکاران جزء، بدتر هم هست و در شماری از این شرکت‏ها کارگران خیلی بیشتر از شش ماه حقوق دریافت نکرده‏اند.

این کارگر ماهر گفت: شماری از کارگرانی که در پروژه‏های بزرگ فرودگاه امام خمینی (ره) کار می‏کرده‏اند، برای اینکه بتوانند مخارج روزمره زندگی خود و خانواده‏شان را تامین کنند، مجبور شدند کارگری روزمزد انجام دهند تا بتوانند اندکی از مشکلاتشان بکاهند.

وی تصریح کرد: مسئولان شرکت دائماً قول می‏دادند که اوضاع بهتر می‏شود و صبر کنید؛ اما به گفته خود آنها، مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‏اند که اعتبارات موجود برای این اختصاص می‏یابد که بتوانند طرح‏های مهر ماندگار یا پروژه‏هایی را تمام کنند که بتوان تا پایان عمر دولت دهم آنها را به بهره‏برداری رساند.

برداشت پنجم:

دولت بعد مسئول خواهد بود

یکی از مسئولان شرکت پیمانکاری که کارگرانش در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران تحصن کرده‏اند، نیز می‏گوید: مدیران وزارت راه و شهرسازی بیان می‏کنند که مسئولیت تامین اعتبار سایر پروژه‏ها که عمدتا هم بزرگ هستند، به عهده دولت بعدی خواهد بود و دولت جدید فکری به حال آنها خواهد کرد.

او افزود: ما به پرسنل پاسخی نتوانسته‏ایم بدهیم و فقط آنها را به صبر دعوت کردیم؛ اما به واقع این است که حقوق این کارگران را نمی‏توانیم بدهیم و باید چاره‏ای برای آن اندیشیده شود.

وی افزود: از چندین روز پیش، کارگران تصمیم گرفته بودند تا برای دریافت مطالبات خود و ادامه کار، تحصن و تجمع کنند و از امروز جلوی دفتر مجری طرح که وابسته به وزارت راه و شهرسازی در کمربندی شمالی فرودگاه امام خمینی (ره) است، این تحصن آغاز شده است.

این مدیر می‏گوید: درخواست‏هایی ارائه شده است و گویا هم‏اکنون نمایندگان کارگران با مسئولان در حال رایزنی و رسیدن به نقاط توافقی هستند که باید نتیجه نهایی اعلام شود.

وی همچنین کل مطالبات پیمانکار اصلی را از وزارت راه بیش از 10 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مطالبات کارگران حدود دو میلیارد تومان تخمین زده می‏شود.

برداشت آخر:

امید به بهبود شرایط

اما در این بین، همه به بهبود شرایط امیدوار هستند؛ امید لازمه زندگی است اما شماری از نمایندگان کارگران متحصن در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران اعلام می‏دارند که اگر رایزنی‏ها به نتیجه نرسد، تحصن ادامه پیدا خواهد کرد.

نیروی انتظامی مستقر در فرودگاه، حراست و نیروهای امنیتی وارد کار شده‏اند و در حال پیگیری موضوع هستند و امیدواریم توافقاتی در این زمینه صورت گیرد.
منبع: فارس