۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱

حضوراحمدی نژاددر یادبودچاوزدرمسکو

رئیس‌جمهور گفت: هماهنگ کردن سیاست‌ها درباره قیمت، شیوه‌های گوناگون عرضه و مدیریت منابع گازی از جمله اهداف دومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مسکو است.
کد خبر : ۱۲۰۰۶۴
صراط: احمدی‌نژاد صبح امروز (دوشنبه) پیش از عزیمت به مسکو، در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه انرژی نقش بسیار مهمی در مناسبات اقتصادی و به تبع آن مناسبات سیاسی جهان دارد، اظهار داشت: امروز انرژی فسیلی که بخش اصلی مصرف انرژی در جهان را به خود اختصاص داده نقش حساس‌تر و مهمتری دارد و به همین لحاظ همواره میزان تولید، تنظیم بازار، عرضه و تقاضا و قیمت آن در همه مناسبات دنیا تعیین‌کننده بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تشکیل سازمان اپک از 40 سال قبل افزود: تشکیل این سازمان و عضویت صادرکنندگان اصلی نفت تا حدود زیادی توانست به بازار تولید و فروش نفت نظم بخشد.

 احمدی‌نژاد اظهار داشت: از دو دهه پیش، سهم مصرف گاز طبیعی در جهان به سرعت رو به افزایش است و از همین رو از چند سال قبل، تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای تنظیم بازار این محصول مورد نظر صادرکنندگان گاز طبیعی قرار گرفت و خوشبختانه امروز این سازمان با همکاری خوب و مؤثر ایران و روسیه تشکیل شده و دبیرخانه و دبیرکل دارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به آیین‌نامه مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای نشست‌های منظم سران این مجمع در فواصل معین تصریح کرد: سفر امروز ما به مسکو برای شرکت در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز است و هماهنگ کردن قیمت، شیوه‌های گوناگون عرضه و مدیریت منابع گازی از جمله اهداف این نشست است.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نقطه‌نظراتی برای ارائه این نشست دارد، خاطر نشان کرد: البته کارشناسان و وزیر نفت زودتر به مسکو عزیمت کرده و جلسات و رایزنی‌هایی داشته‌اند به هر حال امیدوارم به تصمیمات خوبی در این نشست برسیم.

رئیس‌جمهور گفت: به طور طبیعی در حاشیه این نشست ملاقات‌هایی نیز خواهیم داشت و علاوه بر آن با ایرانی‌های مقیم دیدار کرده و یک گفتگوی رسانه‌ای نیز خواهیم داشت و ان‌شاء‌الله امشب در مراسمی که در سفارت ونزوئلا در مسکو برای یادبود آقای چاوز برگزار خواهد شد نیز شرکت خواهیم کرد.