۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
گفتگوي صراط با دبير كميسيون فرهنگي مجلس:

مهم نيست وزير ارشاد اصولگرا يا اصلاح طلب باشد/ در دولت اصلاحلات شاهد بي توجهي به فرهنگ قرآني و اسلامي بوديم/ دغدغه هاي مطهري در حوزه فرهنگ در مجلس آشكار است

بنا نداريم براي دولت تعيين تكليف بكنيم ولي اگر مجالي باشد در جلسات خصوصي مشورت هايي مي دهيم
کد خبر : ۱۲۰۰۶۷
"صراط" - اين روزها بازار گمانه زني ها در خصوص اعضاي كابينه دولت آينده داغ داغ است و افراد گوناگوني بعنوان اجزاء دولت يازدهم مطرح مي شوند .
از اين رو خبرنگار فرهنگي صراط به سراغ لاله افتخاري عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي مجلس شوراي اسلامي رفت تا نظر وي را پيرامون سياست هاي فرهنگي دولت آينده بپرسد كه اين چهره فعال قرآني هم از گفتگوي ما استقبال كرد.

در زير مشروح اين مصاحبه را ملاحظه مي كنيد:

بصورت صريح به ما بگوئيد با شناختي كه از حجت الاسلام روحاني داريد و با توجه به جريانات حامي ايشان، رويكرد فرهنگي دولت يازدهم بايد چگونه باشد؟

 لازم است من تاكيد كنم به اذعان خود آقاي روحاني ايشان متعلق به حزب يا جناح خاصي نيستند فلذا ما با شناختي كه از سابقه ايشان در جامعه روحانيت مبارز داريم توقع مي رود ايشان كه خود در كسوت روحانيون هم هستند توجه ويژه اي را به حوزه فرهنگ داشته باشند و چهار وزير مرتيط با اين حوزه (ارشاد، آموز و پرورش، علوم و تحقيقات، بهداشت و درمان) را معطوف بر مسائلي قراني ببينند كه در برنامه پنجم بخوبي ديده شده است .
دولت بايد در بحث عفاف و حجاب منويات مقام معظم رهبری را مدنظر داشته باشد و از معرفي يك بانوي اسلامي در سطح دنيا شرمنده نباشد چرا كه طبق فرمايش معظم له ما در بحث توجه به حقوق زن در جامعه بين الملل طلبكار هستيم.

مي توانيد بصورت روشن مشخص كنيد چه كاري بهتر بود براي جامعه زنان صورت مي گرفت كه مغفول مانده و در دولت آتي بايد بدان توجه شود؟

مي توان يك مركزي بعنوان قرارگاه مسائل زنان و خانواده تشكيل شود كه سه قوه و همه نهادهاي مسئول در آن دخيل باشند و مسائل اين حوزه را به صورت تخصصي پايش و نظارت كنند.

اگر بخواهيد ويژگيها و شرايطي را براي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كابينه آقاي روحاني ذكر كنيد به چه نكاتي اشاره مي كنيد؟

 فردي باشد كه علاوه بر مدير و مدبر بودن آشناي به فرهنگ ديني باشد چرا كه اگر تنها مديريت ملاك قرار بگيد و فرد تعلق ديني نداشته باشد شاهد آسيب هايي در اين حوزه خواهيم بود كه در سالها و دهه هاي قبل بارها موجبات رنجش ملت ما را فراهم كرده است.

از صحبت هاي شما مي توان اينگونه نتيجه گرفت كه با توجه به شعار فراجناحي بودن آقاي روحاني، لازم است ايشان وزارت ارشاد را به اصولگرايان بسپارد؟

مهم نيست وزير ارشاد اصولگرا يا اصلاح طلب باشد، مهم این است كه دغدغه دين داشته باشد و در كنار مديريت قوي با فرهنگي اسلامي بيگانه نباشد.

تساهل و تصامح را در حوزه فرهنگ تا كجا براي وزير ارشاد جايز مي دانيد؟

اينكه يكي مدير فرهنگي نگاه باز داشته باشد بدين معني نيست كه خطوط قرمز را زيرپا بگذارد بلكه مفهومش اين است كه بايد به هنرمند با نگاهي هنري نگريسته شود و با مدنظر قرار دادن اعتقادات ديني بستري فراهم شود تا هنرمندان معتقد و متعهد فرصت رشد پيدا كنند.

اگر دايره خطوط قرمز توسيع شود و به نوعي فرهنگ كشور به سمت ليبرال شدن گرايش پيدا كند چه آسيب هايي براي مادارد؟

من نمي خواهم به دولت خاصي اشاره كنم و همانطور كه رهبر انقلاب فرمودند دولتها نقاط قوت و ضعف را در كنار هم دارند، اما ما بطور مثال در دولت اصلاحات شاهد بي توجهي به فرهنگ قرآني و اسلامي بوديم و براحتي آقايان فرهنگ دين را زير سوال مي بردند و در بحث زنان خودباختگي در برابر غرب را شاهد بوديم و اين انفعال فرهنگي در سطح بين الملل براي ما هزينه داشت و ملت هاي مسلمان انتظار چنين وضعيتي را از دولت اسلامي ايران نداشتند ولي بايد اشاره كنم در دولت و مجلس اصولگرا توجه بيشتري به فرهنگ ديني شد اگر چه تا مدينه فاضله راه بسيار است.

به نقاط ضعف فرهنگي در دولت اصلاحات اشاره داشتيد، نكته اي از دولت اصولگرا براي گفتن نيست؟

همانطور كه مي دانيد ما در قبال ضعف هاي فرهنگي دولت اصولگرا هم ساكت نبوديم، مثلا در بحث فيلم لاله اولين كسي كه در مجلس از وزيرمربوطه سوال كرد بنده بودم، بالاخره فيلم لاله هم اسم بنده است(با مزاح) و من در مورد آن حق داشتم ولي در مجموع ما در دولت آينده بايد به سمت اصلاح ساختارها باشيم تا شاهد خروجي هاي اينگونه نباشيم.

از اين مسائل كه بگذريم شخص يا اشخاصي را براي تصدي وزارت ارشاد به دولت آقاي روحاني پيشنهاد نمي دهيد؟

 ما بنا نداريم براي دولت تعيين تكليف بكنيم ولي اگر مجالي باشد در جلسات خصوصي مشورت هايي مي دهيم چرا كه فردا ما در مجلس بايد پاسخگوي ملت باشيم و اگر نياز باشد از وزير دولت اينده سوال مي كنيم يا اگر پاسخگو نباشد كار به استيضاح هم خواهد رسيد.

از جمله اشخاصي كه زمزمه معرفيشان بعنوان وزير ارشاد شنيده مي شود آقاي علي مطهري هست، در اين باره چه نظري داريد؟

ايشان از برادران دلسوز و خوب ما هستند و دغدغه هاي اقاي مطهري در حوزه فرهنگ دين در مجلس آشكار است و مواضع فرهنگي ايشان معطوف به مسائل ديني است.

بعنوان سوال آخر امكان دارد لاله افتخاري بعنوان ناطق موافق براي دفاع از وزارت احتمالي علي مطهري پشت تريبون برود؟

حالا بايد ببينيم خود آقاي مطهري تمايل به پذيرش اين مسئوليت دارند يا خير و برنامه هايشان به چه شكلي خواهد بود.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۰ تير ۱۳۹۲
۷۰
۵۴
اين خانم محترم چرا براي دولت دهم تكليف معلوم نكرد،وحالا همشون پيداشون شده؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۰ تير ۱۳۹۲
۴۱
۴
خوب اینهمه کار فرهنگی و قرآنی انجام دادید. مراسمهای مذهبی 100 برابر شده یک شبکه مخصوص قرآن راه اندازی شده اثر این همه کار در جامعه چه بوده؟ چرا بیشتر عقب گرد کده ایم؟
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۲
۳۵
۵۹
وزیر جدید اگه خیلی کار کنه شاید بتونه بساط بی فرهنگی انجمن حجتیه رو ریشه کن بکنه !
موسي جان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۰ تير ۱۳۹۲
۴
۱
صراط سوالات خيلي بودار بود؟
از اين كارا هم بلدي؟
اي بدجنس
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۳:۲۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۲
۱۱۱
۹۰
با لعنت خدا بر شیطان رجیم:

و اما بعد:

خاک بر سر فرهنگ اون مملکتی که سکاندارش علی مطهری باشه خاک بر سرش

اللهم العن الجبت و الطاغوت

لعنت بر منافق
لعنت بر احمق
لعنت بر نفهم
محمد مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۲
۵۹
۱۶۴
کسی که هنوز مساله ولایت فقیه براش حل نشده چجوری میخواد بشه وزیر فرهنگ و ارشاد !؟
این آقا اول بره خودشو اصلاح کنه بعد بیاد ادعای وزارت کنه