۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
فراکسیون اصولگرایان به رهروان ولایت می پیوندد

اصولگرایان به "ادغام" رسیدند!

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از ادغام دو فراکسیون اصولگرای مجلس نهم در آینده نزدیک خبر داده است.
کد خبر : ۱۲۰۱۲۲
"گروه سیاسی صراط" - عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از ادغام دو فراکسیون اصولگرای مجلس نهم در آینده نزدیک خبر داده است.
به گزارش گروه سیاسی صراط، در حال حاضر اصولگرایان مجلس نهم در قالب دو فراکسیون «اصولگرایان» به ریاست غلامعلی حدادعادل و «رهروان ولایت» به ریاست کاظم جلالی دسته بندی شده اند و تعداد نمایندگان عضو این دو فراکسیون در مجموع نزدیک به 250 نفر است.

اجماع بعد از انتخابات
حسینعلی حاجی ‌دلیگانی ادغام این دو فراکسیون را نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دانسته و گفته است که «با توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، دو فراکسیون اصولگرای مجلس که از ابتدای مجلس نهم به صورت مجزا عمل کرده‌اند، در ادامه مسیر تغییر روش خواهند داد.»
به گفته او، «با مذاکرات انجام شده بین دو فراکسیون و اقدامات صورت گرفته توسط آنها، دو مجموعه در آینده‌ای بسیار نزدیک با ساختاری جدید در مجلس ظاهر می‌شوند تا بتوانند با وفاق و هماهنگی در جهت منافع نظام، اقدامات مؤثرتری را صورت دهد.»
ادغام دو فراکسیون اصلی اصولگرا در مجلس نهم در حالی مطرح شده است که در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، تمامی تلاش های صورت گرفته برای اجماع اصولگرایان روی یک گزینه واحد بی نتیجه ماند. اما ظاهرا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، دست کم اصولگرایان مجلسی را به ضرورت اجماع متقاعد کرده و باعث اخذ این تصمیم شده است.



فراکسیون نیرومند و انتخاب کابینه جدید
اجماع اصولگرایان مجلس نهم و جمع شدن آنها در قالب یک فراکسیون فراگیر می تواند تاثیرگذاری آنها در اعمال نظر در خصوص اعضای کابینه جدید و رای اعتماد یا عدم اعتماد به افراد مورد نظر دولت آتی را افزایش دهد.
مجموع اعضای دو فراکسیون بزرگ اصولگرا در صورت اجماع به رقم 250 نفر نزدیک خواهد شد. در مقابل این فراکسیون فراگیر، فراکسیون اقلیت متشکل از اصلاح طلبان و برخی نمایندگان مستقل مجلس نهم قرار دارد که وزن بسیار کمتری خواهد داشت.
ناگفته پیداست که اجماع اصولگرایان در مجلس در روزهای حساسی که مذاکرات میان نمایندگان رییس جمهور منتخب و نمایندگان مجلس برای انتخاب اعضای کابینه جدید تعیین کننده خواهد بود، تا چه حد می تواند بر اعمال نظر اصولگرایان روی وزرای دولت آتی موثر باشد.
از طرفی این اقدام به شرطی که با هماهنگی و انسجام مطلوب همراه شود در میزان رای اعتماد وزاری موردنظر دولت و مجلس نیز موثر خواهد بود. به طوری که بی شک آن دسته از وزرای پیشنهادی که مورد تایید اصولگرایان مجلس بوده و از فیلتر فراکسیون اصولگرایان گذشته باشند با رای اعتماد بالا و قابل توجهی از مجلس خواهند گرفت.
حال که تلاش های صورت گرفته در جهت همگرا کردن و اجماع اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سرانجام بدون نتیجه پایان یافت باید منتظر ماند و دید آیا اصولگرایان مجلس از این عدم همگرایی درس گرفته اند و آیا می توانند با تصمیمی درست، دولت منتخب را در تشکیل کابینه ای نیرومند یاری کنند؟

نظرات بینندگان
جعفري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۲
۷
۰
رئيس كي ميشه؟
لاريجاني يا حداد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۲
۱۰
۰
نوشدارو بعد از مرگ سهراب.