۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۰

کرملین:مساله اسنودن دردستورکار نیست

کرملین تاکید کرد که آینده ادوارد اسنودن هنوز در دستور کارش نیست. این در حالی است که پیش از این رئیس جمهور اکوادور گفته بود افشاگر اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا تحت نظارت مقام‌های روسیه است و نمی‌تواند بدون رضایت آنان از فرودگاه بین‌المللی مسکو خارج شود.
کد خبر : ۱۲۰۱۶۵
صراط: به نقل از خبرگزاری شینهوا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری به یک ایستگاه رادیویی محلی گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته که شخصا به این موضوع نمی‌پردازد و ترجیح می‌دهد واحدهای مربوط این کار را انجام دهند. بنابراین، این موضوع در دستور کار کرملین نیست.

پوتین پیشتر در سفرش به فنلاند نیز گفته بود، اسنودن از طریق مرز، وارد روسیه نشده است.

این مقام رسمی همنین اشاره کرد کرملین طیف وسیعی از نظرات کارشناسان مختلف و فعالان حقوق بشری را در این زمینه بررسی می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین در گفت‌وگویی رادیویی اعلام کرد: اسنودن نگرانی روسیه محسوب نمی‌شود، با این وجود کرملین از نظر دیدگاه‌های کارشناسان و نمایندگان سازمان‌های حقوق بشر آگاه است. نظرات عمومی در مورد این مساله خیلی با ارزش است. ما از این موضوع مطلع هستیم و آن‌ها را لحاظ خواهیم کرد.

اسنودن، که توسط دولت آمریکا متهم به سه جرم در خصوص افشای پروژه طبقه‌بندی شده نظارتی است روز 23 ژوئن وارد فرودگاه بین‌المللی "شرمتیوو" مسکو شد. وی همچنان در بخش آزاد فرودگاه بین‌المللی مسکو به سر می‌برد و به همین دلیل کرملین کنترلی بر وی ندارد.

رافائل کوره آ، رئیس جمهوری اکوادور گفته است که سرنوشت ادوارد اسنودن، افشاگر شنودهای محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا به دست روسیه است و اکوادور همچنان منتظر درخواست پناهندگی از جانب اسنودن است.

کوره آ گفت: این تصمیم به مقامات روسیه برمی‌گردد، او پاسپورت ندارد. من از قوانین روسیه اطلاع ندارم نمی‌دانم که آیا اسنودن می‌تواند فرودگاه را ترک کند یا خیر با این وجود متوجه شدم که نمی‌تواند این کار را انجام دهد. درحال حاضر وی تحت نظارت مقامات روسیه است. اگر او به سفارت اکوادور برود درخواست وی مبنی بر پناهندگی را بررسی خواهیم کرد.

وی افزود: اگر اسنودن قوانین آمریکا را نقض کرده باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد. باید به قانونی بودن اقدامات اسنودن رسیدگی شود. اکوادور همچنان درخواست پناهندگی وی را در نظر دارد اما این امر تنها زمانی صورت می‌گیرد که اسنودن قادر باشد این درخواست را برای اکوادور یا سفارت این کشور به منظور پذیرش آن بیان کند.

کوره آ گفت که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا از او خواسته است که بلافاصله او را به آمریکا مسترد کنند زیرا متهم به خیانت و از عدالت فرار کرده است.

کوره آ نیز اعلام کرد: من به بایدن گفتم که باید نظر او را برسی کنیم این مساله برای ما بسیار مهم است.

منبع: ایسنا