۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷

افشای رسوایی مالی در بانک واتیکان

در پی دستگیری یک کشیش مذهبی وابسته به بانک واتیکان به اتهام کلاهبرداری مالی، رئیس و معاون این بانک از سمت خود استعفا دادند.
کد خبر : ۱۲۰۳۲۴
صراط: با گسترش پرونده فساد مالی در بانک واتیکان، "پائولو سیپریانی" رئیس و "ماسیمو تولی" معاون این بانک از سمت خود استعفا دادند.

واتیکان نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: رئیس و معاون بانک واتیکان روز دوشنبه برای حفظ منافع این بانک استعفای خود را ارائه کرده اند.

استعفای این دو مقام ارشد بانک واتیکان سه روز پس از دستگیری "نانتزیو اسکارانو" کشیش ارشدی است که روابط نزدیکی با این بانک داشته است. علاوه بر اسکارانو، "جیووانی زیتو" یک مامور سرویس مخفی ایتالیا و "جیووانی کارنزیو" یک معامله کننده مالی نیز در خصوص این پرونده فساد مالی دستگیر شده اند.

این افراد متهم به توطئه چینی برای انتقال 26 میلیون دلار وجه نقد از سوییس به ایتالیا برای شرکت کشتیرانی اسکارانو در شهر سالرنو در جنوب ایتالیا هستند. اسکارانوی 61 ساله همچنین تحت بازجویی جداگانه ای در خصوص پرونده پولشویی قرار گرفته است.

پاپ فرانسیس هفته گذشته کمیسیون ویژه ای را برای رسیدگی به پرونده فساد مالی بانک واتیکان تشکیل داده است. بدنامی بانک واتیکان مربوط به سال 1982 میلادی و زمانی است که "روبرتو کالوی" رئیس بانک آمبروسیانو خود را در نزدیکی شهر لندن حلق آویز کرده بود.

بانک آمبروسیانو پس از ناپدید شدن 1.3 میلیارد دلار از وام های پرداختی به چند شرکت در آمریکای لاتین ورشکست شد. بانک واتیکان اعتبار اسنادی چندین وام را تامین کرده بود. این بانکدار ایتالیایی نیز روابط نزدیکی با بانک واتیکان داشته است. یک دادگاه ایتالیایی اعلام کرد که وی به قتل رسیده ولی پرونده مربوط به این جنایت هنوز حل و فصل نشده است.
منبع: تسنیم
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند