۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹

واکنش‌های بین‌المللی به ناآرامی‌های مصر

در پی تجمع میلیونی مردم مصر برای برکناری محمد مرسی و درگیری میان طرفداران و مخالفان وی، جمعی از رهبران کشورهای جهان با ابراز نگرانی نسبت به اوضاع این کشور، احزاب سیاسی مصر را به خویشتنداری فراخواندند.
کد خبر : ۱۲۰۳۲۷
صراط: به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، "ادواردو دیل پوی"، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی نسبت به ناآرامی‌های اخیر در مصر گفت: تحولات مصر تاثیرات فراوانی را بر کشورهای دیگر منطقه به دنبال خواهد داشت.

سازمان ملل

وی همچنین خشونت‌های اخیر در روزهای گذشته را به شدت محکوم کرده و عنوان داشت: جهان امروز اوضاع مصر را با نگرانی و از نزدیک دنبال می‌کند. سرنوشت روند انتقالی در مصر بر کشورهای دیگر منطقه که شاهد گذار سیاسی هستند، تاثیر فراوانی خواهد گذاشت.

معاون سخنگوی سازمان ملل ثبات و امنیت مصر را دو عامل اساسی در حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای خواند.

در بیانیه سازمان ملل که روز دوشنبه منتشر شد، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل مکررا بر لزوم پایبندی همه شرکت‌کنندگان در تظاهرات مصر به قوانین و احترام به حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز تاکید کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است، سازمان ملل حوادث مصر را با دقت از نزدیک دنبال می‌کند و به عقیده مقامات این سازمان مذاکره مسالمت‌آمیز و ممانعت از خشونت، دو عامل اساسی برای بازگرداندن ثبات به مصر و پیشبرد روند انتقالی در این کشور است.

چین

وزارت خارجه چین نیز احزاب و گروه‌های سیاسی مصر را به مذاکره برای حل اختلافات موجود و ممانعت از خشونت فراخواند.

سخنگوی این وزارتخانه در کنفرانسی مطبوعاتی در پکن گفت: اعتراضات گسترده در مصر نگرانی چین را در خصوص وضعیت مصر افزایش داده است. ما از همه گروه‌های ذی‌ربط دعوت می‌کنیم تا از طریق مذاکرات سیاسی به اختلافاتشان پایان داده و بار دیگر ثبات را به مصر بازگردانند.

فرانسه

فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: مقامات مصری که به شیوه‌ای دموکراتیک انتخاب شده‌اند باید به خواسته‌های مردم گوش فرادهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قاهره و نواحی مختلف مصر روز یکشنبه شاهد تظاهراتی بی‌سابقه بود و مقامات مصری باید تدابیر جدی برای ایجاد توافق جدید با مخالفان اتخاذ کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه فرانسه در خصوص اوضاع کنونی مصر گفت: مقامات مصر مسئول شنیدن خواسته‌های قانونی ملت مصر و اتخاذ تدابیری قوی برای آرام‌تر کردن شرایط این کشور و رسیدن به توافق با مخالفان هستند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد که کشورش از همه گروه‌ها و احزاب مصری می‌خواهد برای موفقیت اهداف عالی انقلاب 25 ژانویه و در چارچوب حفظ روح تفاهم و توافق در مصر همکاری کنند.

این دیپلمات فرانسوی ضمن دعوت از رهبران سیاسی مصر برای محکوم کردن خشونت‌های اخیر این کشور و ممانعت از تکرار این حوادث گفت، مقامات قاهره و مسئولان باید به حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند.

روسیه

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای که توسط شبکه خبری روسیا الیوم منتشر شد، احزاب سیاسی مصر را به عدم توسل به زور فراخواند و اعلام کرد، این مساله وضعیت مصر را پیچیده‌تر می‌کند.

در این بیانیه آمده است: در شرایط کنونی از همه احزاب و گروه‌های سیاسی مصر و چهره‌های برجسته سیاسی و اجتماعی این کشور می‌خواهیم ضمن حفظ خویشتنداری از هرگونه خشونت و توسل به زور خودداری کنند.

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: اطمینان داریم مشکلات مصر جز از طریق قانونی حل و فصل نخواهد شد چرا که قانون ضامن وحدت ملی مصر است.

این وزارتخانه در پایان در شهروندان روسی مقیم در مصر خواست تا در مناطقی که شاهد تظاهرات مخالفان و حامیان مرسی هستند، تردد نکنند.

آمریکا

جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد، کشورش هنوز معتقد است که محمد مرسی، رئیس‌جمهوری منتخب مصر است.

وی افزود: آمریکا از نزدیک حوادث مصر را دنبال می‌کند و با همه گروه‌ها و احزاب این کشور و همچنین نیروهای مسلح در ارتباط است.

منبع: ایسنا