۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹

آمریکانمی‌تواندمخالفان سوری راکنترل‌ کند

معاون وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد، آمریکا هیچ کنترلی بر مخالفان سوری ندارد و اگر نخست وزیر و وزیر امور خارجه انگلیس فکر می‌کنند سلاح می‌تواند دولت سوریه را تحت فشار بگذارد، به شدت احمق هستند.
کد خبر : ۱۲۰۶۹۱
صراط: فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی ایندیپندنت اعلام کرد، این کشور متقاعد شده که آمریکا نمی‌تواند مخالفان سوری را کنترل و وادار به اعلام آتش بسی که برای هرگونه مذاکرات صلح لازم است، کند. این مساله مانع بیشتری در مسیر مذاکرات ژنو ایجاد می‌کند. مذاکرات ژنو با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سوریه از جانب آمریکا و روسیه پیشنهاد شده است.

در حال حاضر به نظر می‌آید که یا این مذاکرات برگزار نمی‌شود و یا اگر برگزار شود هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

فیصل المقداد اعلام کرد: آمریکایی‌ها به مخالفان سوری کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌کنند اما قطعا هیچ کنترلی برای آن‌ها ندارند. هیچ‌کس حرف گوش نمی‌دهد. آمریکا به مدت دو سال در تلاش بوده تا این مخالفان را متحد کند و شما می‌توانید شاهد نتایج آن یعنی فروپاشی بیشتر باشید.

ایندیپندنت نوشته است، فیصل المقداد نسبت به شش ماه اخیر مطمئن‌تر و راحت‌تر به نظر می‌رسد و احتمالا بازگو کننده این باور دولت سوریه است که از این بحران نجات پیدا کرده است.

معاون وزیر امور خارجه سوریه می‌گوید: رویدادهایی که در نیمه اول سال جاری میلادی در این کشور در جریان است به نفع دولت سوریه بوده است. نیروهای سوریه در حالت آماده باش هستند و برنده جنگ قصیر در خارج از حمص نزدیک مرز لبنان بوده‌اند و مخالفان باید به این مساله توجه کنند.

وی با صراحت به مخالفان سوری گفت: ارتش سوریه به سراغ شما می‌آید. مهمترین متحدان سوریه در حمایت مالی و دیپلماتیکی از کشور قاطع و مصمم هستند.

فیصل المقداد در پایان این مصاحبه اعلام کرد، شش ماه پیش صدای آتش آتشبارها در دمشق پیچیده می‌شد اما در حال حاضر وضعیت بسیار آرام‌تر است اما در حقیقت این آرامش قبل از طوفان است.

به نظر نمی‌آید که فیصل المقداد نگران به تعویق افتادن نشست صلح ژنو 2 باشد.

وی می‌گوید، سوریه همیشه آماده و مشتاق شرکت در مذاکرات بدون پیش شرط است. اما وی افزود: اگر آمریکا و متحدانش مخالفان سوری را مجهزتر کنند تا دولت سوریه را وادار به توافقات بیشتری کنند این امر کاملا اشتباه و نادرست است.

مساله مجهز کردن مخالفان سوری موضوع بحث دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و ویلیام هیگ، وزیر دفاع این کشور است. فیصل المقداد درباره این مساله می‌گوید: آن‌ها احمق هستند. من فکر می‌کنم که آن‌ها صد درصد اشتباه می‌کنند. تسلیحات بیشتر مساوی است با کشتار بیشتر.

وی مدعی است که آمریکا در تمامی رویدادهای این منطقه دست دارد.

فیصل المقداد ضمن اعلام این که عربستان سعودی و قطر نماینده آمریکا هستند، گفت: آن‌ها بدون اجازه کتبی از واشنگتن دست به هیچ کاری نمی‌زنند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: سوری مخالفان صراط