۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۳

روحاني ميانه‌رونيست تحريم‌هاراتشديدکنيد!

45 عضو کميته روابط خارجي در کنگره آمريکا از باراک اوباما خواستند تحريم‌ها عليه ايران را تشديد کند.
کد خبر : ۱۲۰۸۰۸
صراط اين 45 نماينده کنگره در نامه خود تصريح کردند منتخب جديد ملت ايران چون از برنامه هسته‌اي اين کشور حمايت مي‌کند، ميانه‌رو نيست!

در نامه اعضاي کميته روابط خارجي کنگره با زير سوال بردن انتخابات ايران و رد صلاحيت برخي نامزدها آمده است: مردم ايران اخيرا به حسن روحاني که ميانه‌روترين کانديداها شناخته مي‌شد رأي دادند... متأسفانه نتيجه انتخابات ايران هيچ نشانه‌اي مبني بر بازگشت اين کشور از راه دستيابي به توانايي هسته‌اي نظامي[؟!] از خود نشان نداده است.

روحاني زمانيکه برنامه غيرقانوني اين کشور در حال انجام بود به عنوان مذاکره‌کننده هسته‌اي فعاليت داشت و اکنون هم حمايت خود از بلندپروازي‌هاي هسته‌اي ايران را در نخستين کنفرانس مطبوعاتي خود نشان داد. در واقع، هيچ نشانه‌اي از ميانه‌روي در سياست‌هاي هسته‌اي روحاني وجود ندارد.

بعلاوه، تصميمات در زمينه هسته‌اي و سياست خارجي به طور کلي در دستان آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر عالي ايران است.
براساس گزارش اخير آژانس، ايران در حال سرعت بخشيدن به تلاش‌هاي هسته‌اي خود است.

اعضاي کنگره مي‌افزايند: هدف ديپلماتيک‌ ما بايد دستيابي به حل و فصل اين ماجرا از راه مذاکره‌اي که در آن ايران با تعطيلي برنامه هسته‌اي خود موافقت مي‌کند، باشد که براي محقق شدن آن، ايران با فشار تشديد شده‌اي مواجه شود. اين به معناي اجراي تحريم‌هاي فعلي در دولت شما و گام‌هاي قانوني براي بستن‌ راه‌هاي گريز و گستردن حيطه آن است. ما به عنوان اعضاي کميته سياست خارجي از اعمال تحريم‌هاي جديد متشکريم و از شما مصرانه مي‌خواهيم که فشارها را در روزهاي آتي افزايش دهيد.

برخلاف ادعاي نويسندگان - که از هر دو حزب حاکم هستند- اين نامه، 16 نهاد اطلاعاتي آمريکا بارها از سال 2007 تا امروز در گزارش‌‌هاي خود تصريح کرده‌اند که برنامه هسته‌اي ايران جهت‌گيري نظامي ندارد.

بسياري از محافل مطبوعاتي در اروپا و آمريکا، اقدام اخير کاخ‌سفيد در تشديد تحريم‌ها و همچنين نامه اخير اعضاي کنگره را حاکي از اصرار تندروهاي دو جناح حاکم در آمريکا و لابي صهيونيستي براي مسدود کردن راه ديپلماسي با ايران و شاهدي بر مدعاي جمهوري اسلامي مي‌دانند که آمريکا مايل به حل مسئله نيست و تنها بهانه‌جويي و زورگويي مي‌کند.

نشريه ديپلمات در اين زمينه معتقد است: اقدام کنگره و دولت آمريکا، موجب شکاف بيشتر ميان آمريکا و متحدان اروپايي در 1+5 خواهد شد، ضمن اينکه روابط آمريکا با روسيه و چين نيز به سردي گرائيده است. پيروزي حسن روحاني مي‌تواند به تعميق اين شکاف کمک کند.
منبع: کیهان