۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
رسانه در هفته‌ای که گذشت؛

توبیخ وزیر ارشاد توسط رئیس جمهور

توبیخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی رئیس جمهور به دلیل رای مثبت او برای بستن یک روزنامه در کنار انتقاد یک فعال عرصه رسانه از بی‌تفاوتی فضای رسانه‌ای کشور نسبت به توسعه تحولات عرصه رسانه، از مهمترین اخبار حوزه مطبوعات و رسانه در هفته گذشته بود.
کد خبر : ۱۲۰۸۸۵
صراط حوزه رسانه و مطبوعات در هفته گذشته فضای آرامی را پشت سر گذاشت. با این حال رونمایی از کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» با حضور جمعی از اساتید علوم ارتباطات در فرهنگسرای رسانه در هفته گذشته یکی از مهمترین اخبار حوزه رسانه‌ها به شمار می‌رفت.

در این مراسم امید‌علی مسعودی استاد علوم ارتباطات و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه ما در ایران به دلایل فرهنگی و ذهنی معمولا خودمان را برای آینده آماده نمی‌کنیم، اظهار داشت: تحولات تکنولوژیکی در دنیا منتظر ما نمی‌ماند و اگر جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتباطات و فضای مجاری از فضای گسترده پیش آمده در این زمینه برای خود بهره نبرد این تحولات کار خودشان را می‌کنند.

وی افزود: من تا قبل از مطالعه این اثر فکر می‌کردم که جامعه نظارتی به معنی ابزارهای نظارتی مانند دوربین‌های راهنمایی و رانندگی است که در سطح شهر نصب شده است، ولی وقتی ماجرای انتشار تصاویر خانوادگی یک زن ایرانی در خارج از کشور را شنیدم که به خاطر خرید لپ‌تاپی دزدی رخ داده بود که در آن برنامه‌ای نصب شده که تمام اطلاعات آن را برای صاحب اصلی‌اش در لندن میل می‌کرد، نظرم درباره این مسئله تغییر کرد.

مسعودی ادامه داد: امروزه ما در دوران نظارت اپلیکیشنی قرار داریم و این به معنی آن است که هرچه امروز باشیم و در موقعیتی قرار بگیریم بدون شک روز بعد فرد و موقعیتی برتر از آن را می‌توان پیدا کرد.

این استاد علوم ارتباطات افزود: مشکل امروز ما در ایران هنوز سرعت اینترنت است؛ در حالی که شرکت گوگل تازه‌ترین ابزار ارتباطی خود را به شکل بالون‌هایی طراحی کرده که در فضای پیرامونی مناطق کمتر توسعه یافته قرار گرفته و اینترنت را مستقیما و بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهد. به نظر من سواد رسانه‌ای که امروز از آن دم می‌زنیم چیزی جز درک این تحولات نیست.

نشریات تازه وارد به فضای مطبوعات کشور

هیئت نظارت بر مطبوعات نیز هفته گذشته با صدو مجوز نشر برای هشت نشریه موافقت کرد. بر اساس آراء اعضاء هیئت نظارت بر مطبوعات در آخرین جلسه خود در هفته گذشته، 6 نشریه و2 پایگاه اطلاع‌رسانی مجوز انتشار دریافت كردند. در این بین صدور مجوز تعداد 2 ماهنامه، 4 فصلنامه و 19 تغییر صاحب امتیازی و مدیرمسئولی و شماری از درخواست‌های تغییر وضعیت مطبوعات مورد بررسی و موافقت قرار گرفت.

در این جلسه با انتشار ماهنامه‌های «آرموت» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «سیدمجید حسینی‌زاد» و «صدای رسا» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «محدثه باباعلی مقدم» موافقت شد.

هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار فصلنامه‌های «Iranian Journal of Healt Safty and Environment» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «احمد جنیدی جعفری»، «كاوشگر آزمایشگاه» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «بهرام باقرپور»، «كتاب و سنت» به صاحب امتیازی «دانشگاه قرآن و حدیث» و مدیرمسئولی «هادی صادقی» و «روان شناسی علم و فرهنگ» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «محمدحسین ایمانی خوشخو» را هم صادر کرد.

در این جلسه همچنین با فعالیت پایگاه‌های اطلاع رسانی اینترنتی «روش نیوز» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «سعید عین‌الهی»، «انتخاب» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مصطفی فقیهی» موافقت شد.

ماجرای توبیخ وزیر ارشاد به دلیلی بسته شدن یک روزنامه

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور نیز شب گذشته در گفتگوی تلویزیونی خود از توبیخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل رای مثبت او به بستن یک روزنامه گفت. او با اشاره به اینکه دولت در قانون اساسی سوگند خورده که از حقوق ملت دفاع کند گفت: ما تا جایی که توانسته ایم از حقوق ملت دفاع کرده ایم، نمی‌گویم که در لایه‌های دولت کسی اشتباه انجام نداده اما در حقیقت نیت این نبوده است. شما ببینید چقدر روزنامه مخالف دولت وجود دارد، ما هیچ وقت تلاش نکردیم روزنامه حامی دولت ایجاد کنیم حتی به روزنامه‌های مخالف دولت هم پول و اعتبار می‌دهیم. امروز روزنامه‌های مخالف دولت بیشتر پول می‌گیرند.

وی سپس بدون نام بردن از روزنامه شرق که به خاطر درج یک کاریکاتور توقیف شد، گفت: من در یک سفر بودم که یک روزنامه را بستند. آمدم و وزیر را توبیخ کردم که تو به چه حقی این کار را کردی و چرا در آن شورا رای به بسته شدن روزنامه دادی؟ حالا یک شعری نوشته‌اند یا یک کاریکاتوری کشیده‌اند که آن هم به بهانه من است اما نباید آن را می‌بستید. من واقعا با این کار مخالف بودم علت آن هم این است که بدون محبت مسائل کشور حل نمی‌شود.

منبع: مهر