۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۹
مهدی چمران

ملاک‌های شهردار در تراز جمهوري‌اسلامی

کد خبر : ۱۲۱۰۴۳
"صراط" - شهردار مطلوب، چه براي پايتخت و چه براي ديگر شهرهاي كشور، بايد داراي شاخصه‌هايي باشد كه اين شاخصه‌ها بايد در تراز شهردار مطلوب جمهوري اسلامي تعريف شود. بر اين مبنا، شهردار در تراز جمهوري اسلامي، از نظر اعتقادي و ايماني بايد سلامت نفس داشته باشد و ولايت‌پذيري جزو شاخصه‌هاي اصلي وي باشد. مردم‌داري و توجه به مشكلات مردم از ديگر شاخصه‌هاي يك شهردار در تراز جمهوري اسلامي است. از اين حيث، يك شهردار مطلوب بايد نيازها و خواسته‌هاي مردم را بشناسد و براي آنها برنامه داشته باشد. تواضع و فروتني در برابر مردم در كنار مردم نيز از شاخصه‌هاي مهم و اساسي يك شهردار مطلوب است.

توانمندي در حل مشكلات شهري در كنار رعايت عدالت در برابر كاركنان و پيمانكاران مي‌تواند از ديگر شاخص‌هاي بسيار تأثيرگذار يك شهردار شايسته براي كلانشهري مثل تهران باشد. در رفتار شهردار نبايد تبعيض و ناعدالتي ببينيم و مساوات و رعايت عدالت همه‌جانبه بايد در رفتار وي نمود پيدا كند؛ آنهم به نحوي كه تمامي مردم اين عدالت و مساوات را از سوي اين نهاد شهري مشاهده كنند.

برنامه‌ريزي و حركت پايه‌اي در شهر هم براي شهردار آينده به عنوان يكي از اركان مديريت بر شهر و شهرداري، حياتي است. شهردار آينده بايد از اعمال شتابزده پرهيز كند و به سمت مسيري برود كه حساب‌شده و از روي يك برنامه‌ريزي مناسب باشد. شهرداري كه شتابزده عمل كند قطعاً شهر و مردم را با مشكلات مواجه خواهد كرد.

امانتداري در بيت‌المال و دوري از تجمل و اشرافي‌گري يكي از شاخص‌هاي مهم براي انتخاب شهردار است كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت، چون شهردار تجمل‌گرا درد مردم را نمي‌فهمد و بيت‌المال را در راه خدمت به مردم هزينه نمي‌كند بلكه آن را براي منافع شخصي خود به تاراج مي‌برد.

روحيه مشورت‌پذيري و استفاده از نظرات كارشناسان خبره و تكيه نكردن بر تصميمات متكبرانه شخصي در روحيات شهردار، بسيار مهم است. شهردار آينده نبايد از نظر جمعي و مشورت گروهي گريزان باشد و نبايد در كارها روحيه خودخواهي داشته باشد و به نظر متخصصان احترام بگذارد. نظر جمعي در رفتار يك شهردار مطلوب، بر نظر فردي ديكتاتورمآبانه رجحان دارد.

انتقادپذير بودن آنهم در كنار نداشتن روحيه تطميع و تهديد براي شهردار يك نياز غيرقابل كتمان است. يك شهردار مناسب از انتقادها دلگير نمي‌شود بلكه از آنها استقبال مي‌كند تا مشكلات را حل كند ولي وي در كنار اين مسئله، اهل تطميع و تهديد هم نيست و اين رذيله اخلاقي در روحيه وي ديده نمي‌شود.

از بين بردن بوروكراسي پيچيده اداري در سيستم مديريت شهري به عنوان يكي از مشكلات اصلي مردم به ويژه در تهران و ديگر كلانشهرها جزو وظايف حتمي شهردار آينده است. بي‌ترديد نبايد كار مردم در پيچ و خم‌هاي اداري بماند و يك شهردار ايده‌آل بايد هرچه بهتر موانع حل مشكلات مردم را از سر راه بردارد و چاپلوسي و رشوه ديگر مشكلات غيراخلاقي را از ادارات و از ميان زيردستان خود حذف كند.

بي‌شك، اگر كسي اين صفات را داشته باشد، فارغ از هرگونه جهت‌گيري سياسي مي‌تواند به ارتقاي شهر كمك كند، با وجود اين، صفاتي كه برشمرده شده است در مشخص شدن شهردار مهم است، اما يكي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي شهردار در تراز جمهوري اسلامي، اين است كه شهردار نبايد اهل سياسي‌كاري و حزبي‌بازي باشد.