۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۰

چه کسانی‌از شکست اخوان‌ خوشحال‌اند؟

حکام سکولار و دیکتاتور عرب در سراسر جهان از ضربه خوردن اخوان‌المسلمین خوشحال به‌نظر می‌رسند و امیدوارند که چهره‌های بیشتری از نظامیان را در مصر مشاهده کنند.
کد خبر : ۱۲۱۲۷۵

صراط:  به نقل از اندیشکده بریتانیایی «چتم هاوس»، ایالات متحده آمریکا از یکسو نمی‌خواهد به‌عنوان کمکی به نظامیان مصری برای برکنار کردن یک رئیس‌جمهور منتخب دیده شود و از سوی دیگر، نمی‌خواهد از کلمه کودتا برای اقدام نظامیان مصری استفاده کند چرا که در این صورت، مجبور به تعلیق کمک‌های نظامی به مصر و از دست دادن نفوذ خود در مصر خواهد شد.

بر اساس این گزارش که به قلم «جین کینین‌مونت» به رشته تحریر در آمده است، احتمال دارد طی هفته‌های آینده احساسات ضدغربی در مصر توسعه یابد چرا که برخی مخالفان مرسی جریان اخوان‌المسلمین را به غرب نزدیک می‌بینند. از این رو شاید رئیس‌جمهور جدید مصر بیشتر به‌دنبال جلب رضایت توده‌ها و نظامیان مصری باشد و اهمیت کمتری به رابطه با غرب بدهد.

بر اساس این گزارش اندیشکده سلطنتی بریتانیا، بسیاری از کسانی که این روزها در مصر برکناری مرسی را جشن گرفته‌اند، از اینکه رسانه‌های غربی این اقدام را یک کودتا می‌خوانند خشمگین‌اند چرا که برکناری مرسی از حمایت مردمی زیادی برخوردار بوده است. نویسنده چتم‌ هاوس تصریح می‌کند که اتفاقا کودتاهایی که از حمایت مردمی برخوردار باشند، بی‌سابقه هم نیستند و وقتی ارتشی قانون اساسی را معلق می‌کند و یک رئیس‌جمهور منتخب را برکنار می‌کند، این همان تعریف کودتا است. در حال حاضر، مصر قانون اساسی ندارد، پارلمان ندارد و هیچ زمان‌بندی هم برای انتخابات معرفی نکرده است.

این گزارش می‌افزاید که احتمالا دولت آینده مصر یا همان دولت انتقالی که به ریاست عدلی منصور تشکیل شده است، بیشتر از دولت مرسی به‌دنبال اجماع خواهد بود. از آنجایی که صحنه سیاسی مصر بسیار متشتت است، اتخاذ تصمیمات مهم در این فضا سخت خواهد بود و برای نیروهای نظامی راحت‌تر است که به صورت دلال قدرت در صحنه باقی بمانند. در ضمن، هرکس به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب آینده مصر برتخت بنشیند، با نگاهی به سرنوشت دو رئیس‌جمهور قبلی، نگران وضعیت خود در ارتباط با نظامیان خواهد بود.

این گزارش تاکید دارد که اخوان‌المسلمین مصر حمایت مردمی از خود را بیش از آنچه بود تخمین می‌زد و نتوانست به خواسته‌های مخالفانش گوش فرادهد. اخوان‌المسلمین مخالفان خود را ضدانقلاب‌های تحت حمایت خارجی‌ها خواند. این گزارش تصریح می‌کند که اخوان همچنان خود را گروهی دارای مشروعیت دموکراتیک خواهد انگاشت هرچند که برای مخالفانش جنبشی بود که به‌دنبال دیکتاتوری اکثریت می‌گشت تا آنجا که برخی مخالفان دخالت ارتش را برای دموکراسی بهتر دیدند!

اخوان‌المسلمین از تلاش برای کسب قدرت دست برنخواهد داشت و اگر در راهبرد خود، انتخابات آزاد را مفید نداند، ممکن است خطرناک شود. این گزارش در پایان تصریح می‌کند که حکام سکولار و دیکتاتور عرب در سراسر جهان از ضربه خوردن اخوان‌المسلمین خوشحال به‌نظر می‌رسند و امیدوارند که چهره‌های بیشتری از نظامیان را در مصر مشاهده کنند اما ارتش مصر تنها پس از تظاهرات بزرگ مردمی توانست به این اقدام دست بزند و این نشان می‌دهد که قدرت مردم هنوز پتانسل بزرگی است.

منبع: فارس