۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۵

موج‌فکری حضرت‌علی(ع)تاقیامت‌ادامه‌دارد

یکی از مراجع تقلید گفت: موج فکری که توسط حضرت علی(ع) ایجاد شد تا پایان جهان باقی خواهد ماند.
کد خبر : ۱۲۱۵۲۴

صراط: آیت‌الله جعفر سبحانی عصر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «موسوعة الاحادیث العلویة» که در بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه برگزار شد با اشاره به تاسیس این بنیاد در سال 1400 قمری اظهار کرد: امروز این مرکز به جایی رسیده که دارای آثار مکتوب و تدریس در زمینه نهج‌البلاغه بوده و این کتاب گرانقدر را وارد دروس حوزه‌های علمیه کرده است.

وی افزود: بسیاری از انسان‌ها در طول تاریخ بوده‌اند که تاثیری نداشته و موجی برنیانگیخته‌اند اما برخی شخصیت‌ها وجود داشته‌اند که موجی را در جامعه به راه انداخته‌اند ولی تاثیرگذاری‌شان تنها محدود به زندگانی آنهاست.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی افراد هم هستند که اعمال و رفتار و گفتار آنها هم طی چند قرن موجی فکری ایجاد می‌کنند گفت: گروه چهارم مانند ائمه اطهار(ع) موجی فکری را به راه می‌اندازند که تا پایان دنیا تاثیر آن وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: انبیا و اولیای الهی به همین دلیل دارای مقامات بالایی هستند؛ آنها انسان‌هایی نامتناهی از نظر عرفی هستند زیرا شخصیتی الهی دارند.

آیت‌الله سبحانی قرآن را فعل خداوند دانست و عنوان داشت: هر چقدر در مورد قرآن کار شود باز هم جای کار باقی است؛ انبیای الهی هم همین‌گونه هستند و شیوه زندگانی، اخلاق و گفتار آنها همین ویژگی را دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه به گفته علامه طباطبایی بیش از 12 هزار حدیث و خطبه از حضرت علی(ع) به جا مانده است عنوان داشت: وجود 70 هزار روایت و حدیث از امیرمومنان(ع) در موسوعة الاحادیث العلویة نشان‌دهنده نامتناهی بودن شخصیت و گفتار آن حضرت است.

وی اضافه کرد: در این کتاب تمام موارد احادیث از احکام و اعتقادات و اخلاق در روایات امام علی(ع) آورده شده است اما ذکر چند نکته ضروری است؛ در بیان خطبه‌های توحیدی باید ابتدا خطبه‌های نهج‌البلاغه را ذکر کرد زیرا این کتاب جزو منابع اصیل محسوب می‌شود.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه حضرت علی(ع) دارای علم لدنی بوده است گفت: آن حضرت دارای کمالات بسیاری بود که یکی از آنها این است که در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) کلمات قصار و مطالب خود را بیان نفرمودند.

این مرجع تقلید ابراز کرد: تنها شخصیتی که در طول دوران رسالت به همراه حضرت محمد(ص) بوده و تمام مطالب وحی و کلمات آن حضرت را ثبت کرده حضرت علی(ع) است بنابراین مقامات و خطبه‌های شگفت‌انگیز آن حضرت تعجب‌برانگیز نیستند و موجی که ایشان ایجاد کرده تا روز قیامت وجود خواهد داشت.

منبع: فارس