۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳
حاجی بابایی

هیچکس به فکر اعتبار بخاری مدارس نبود

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه بیش از 20 میلیون جلد کتاب درسی برای سال تحصیلی 93-92 توزیع می شود، گفت: همواره از مشکل بخاری مدارس صحبت می شود، اما در طول 35 سال گذشته یک نفر حتی بدنبال اختصاص ردیف اعتباری ویژه برای سیستم گرمایشی مدارس نبود.
کد خبر : ۱۲۱۷۴۰
صراط حمیدرضا حاجی بابایی در مراسم اختتامیه سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش که در سالن همایشهای رازی به مدت سه روز برگزار شد، با بیان این مطلب گفت:برای اول مهر باید طوری آموزش و پرورش را راه اندازی کنیم که همه موارد از جمله کلاس ها و کتابها منظم و به موقع توزیع شود.

 وی با اشاره به اینکه نباید یک ساعت تعلل در آموزش و پرورش کوچکترین رخنه را در کار ایجاد کند، گفت: یک دقیقه کار را سست کردن به نظام تعلیم و تربیت صدمه غیرقابل جبرانی وارد می کند.

مردم هوشمندسازی و تحول را باور کرده‌اند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مردم هوشمندسازی و تحول در موضوع فناوری را باور کرده و پذیرفته‌اند، گفت: تحول این است که بپذیریم کلاس باید کامپیوتر داشته باشد، اگر داریم که خوب است و اگر نداریم باید داشته باشیم. 10 یا 15 سال قبل کسی نقد نمی کرد که چرا کلاس درس آموزش و پرورش کامپیوتر ندارد.

به گفته حاجی بابایی، هوشمندسازی مدارس امروز مطالبه اولیای دانش آموزان است، مردم پذیرفته‌اند که مدرسه استاندارد باید کامپیوتر داشته باشد. مجلس شورای اسلامی هم دوسال است که ردیف اعتباری برای موضوع فناوری درنظر گرفته است.

ساختار و محتوا در آموزش و پرورش جدا از هم نیست

وی با اشاره به این موضوع که محتوا در اموزش وپرورش به چه معنی است، توضیح داد: اول باید مشخص شود محتوا چیست؟ آیا ما حق داریم بگوییم آموزش و پرورش محتوا ندارد. همه می گویند محتوای آموزش و پرورش مهم است اما نمی گویند محتوا چیست.اگر مدرسه ای 400 دانش آموز داشته باشد و یک معاون به آن مدرسه اختصاص دهیم، آیا این محتواست یا ساختار؟ اگر معاونین رضایت داشته باشند ساختار است یا محتوا؟ نظام رتبه بندی معلمان ساختار است یا محتوا؟

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بر طبق فرمایش رهبری، در آموزش و پرورش نمی توان ساختار و محتوا را از هم جدا کرد.

حاجی بابایی با بیان اینکه ما در تحول بنیادین وظیفه داریم نگاه به آموزش و پرورش را دگرگون کنیم، افزود: ما خودمان به این موضوع دامن می زنیم که مدرسه ای که هوشمند نیست استاندارد نیست، خودمان به ملت گفتیم از ما بپرسید که چرا مدرسه ای هوشمند نیست. ما خوشحال می شویم که در گوشه ای از کشور یکی از فرهنگیان ما را به خاطر بیمه طلایی نقد می کند، این نشان می دهد که بیمه طلایی وجود دارد که نقد در مورد آن هم گفته می شود.

این مقام مسوول ادامه داد: هر آنچه که به عزت معلم کمک کند محتواست و هر آنچه که عزت را از معلم می گیرد، ضد محتواست. درباره عملکرد آموزش و پرورش نقدهای گوناگون انجام شده، اما معتقدیم نباید از نقد نگران شد.

رئیس جمهور و رئیس مجلس بر نظام تعلیم و تربیت اشراف کامل دارند

حاجی بابایی با اشاره به صحبت سخنرانان سی‌امین اجلاس روسای آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان خود اشراف کامل بر موضوعات آموزش و پرورش داشتند که نشان از توجه ویژه آنها به نظام تعلیم و تربیت است.

حاجی بابایی همچنین با بیان اینکه تمام ملت ایران تحول بنیادین را باور کرده‌اند، تصریح کرد: تحول بنیادین به اجماع پذیرفته شده است اما روی تفسیر آن هنوز هم صحبتهایی انجام می‌شود.

وی افزود: اگر به 5، 6 سال قبل برگردیم و نگاه کنیم، می بینیم که سخنان و خواسته ها و مطالبات مردم تغییر کرده است، آن زمان حرف از مشکلات حق التدریس و وضعیت وخیم آموزش و پرورش بود، وقتی وارد یک مدرسه ای می شدیم 10 تا 15 فرهنگی و معلم از موضوعات مختلف گلایه مند بودند. ولی امروز سخن از اینها نیست، درست است که نقدهایی هنوز وجود دارد که باید هم وجود داشته باشد، اگر نقدی است که اگر انجام شود به زیبایی ها می افزاید، این نقد خوب است.

در 35 سال گذشته ردیف اعتباری برای اردوگاه‌ها وجود نداشته است

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مشکل من امروز این نیست که بخواهم اعداد و ارقام را در آموزش و پرورش بالا و پایین کنم. مشکل من اصل تعریف است، چرا باید برای ما لباسی دوخته شود که برای اینکه تمام تن ما را بپوشاند نیاز به 10 وصله داشته باشد، باید از اول لباس را اندازه ما بدوزند.

حاجی بابایی ادامه داد: سیستم انجام کارها در آموزش و پرورش غلط بود، هر استانی که می رفتم به من می گفتند اردوگاه ما را ملی کن، اما طی 35 سال گذشته یک نفر نبوده که ردیفی برای اردوگاه ها که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، ایجاد کند.

 

منبع: مهر