۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۳

چند تامل در وقایع ۱۸ تیر 78

از اینکه چرا دشمن حرکت براندازانه را از دانشگاه شروع کرد بدین خاطر بود که ماهیت دانشگاه را که متاثر از بنیان‌های فکری غرب بود می‌شناخت، البته از سرمایه‌گذاری اصلاح‌طلبان با مهره‌ای چون مصطفی معین در این زمینه نیز نباید غافل شد.
کد خبر : ۱۲۱۹۹۲

صراط: علی فروغی مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، یادداشتی پیرامون حوادث 18 تیر 88 نوشت که در ادامه آمده است.

*چند تامل در وقایع 18 تیر 78و فضای کنونی جنش دانشجویی

1-طرح‌ریزی قبلی بر روی دانشگاه

دشمن از ماه‌ها قبل از تیر 78 در سناریویی از پیش تعیین شده به دنبال این وقایع بود. نمونه بارز آن نیز مطلب نشریه آمریکایی «میدل ایست اکونومیک دایجست» در هشتم تیرماه است که نوشته بود بیشتر ناظران در تهران بر این اعتقادند که تابستان امسال شاهد یک آزمون حیاتی قدرت و حتی شاید دور نهایی رویارویی جدی بین جناح محافظه‌کار و اصلاح‌گرایان خواهد بود. اصلاح‌گرایان یک تابستان سیاسی داغ را در پیش رو دارند تا جناح محافظه‌کار را از میدان خارج کنند.

شبیه این کارها را می‌توان در موارد دیگری نیز در رسانه‌ها و سخنان مسئولین غربی پیدا کرد. اما لازم است به این نکته پرداخته شود که از دانشگاه چرا این رویارویی را کلید زدند؟ دو نکته مهم در پاسخ باید بیان کرد. اول اینکه دشمن ماهیت دانشگاه را که متاثر از بنیان‌های فکری غرب بود را شناخته و می‌دانست از مهمترین مراکزی که تعدد تئوریک و فرهنگی بر آن دارد دانشگاه است و البته به تعبیر خودشان آنچه توقع از انقلاب فرهنگی و حتی اصلاح دانشگاه‌ها داشتند انجام نشد.

دومین نکته نیز سرمایه‌گذاری اصلاح‌طلبان با مهره‌ای چون مصطفی معین در این زمینه بود که از عناصر تند جبهه مشارکت شناخته می‌شود. خطر نفوذ چنین افرادی در دولت کنونی نیز قابل ملاحظه است و بی‌تردید وزارت علوم از پراهمیت‌ترین وزارتخانه‌هاست.

2-نقش مسئولین اصلاح‌طلب و چهره‌های آنها

طبعا در چنین شرایطی مسئولین و چهره‌‌های سیاسی موظف به تدبیر برای حل مسئله هستند اما در اتفاقات 18 تیر حضور افرادی چون عبدالله نوری، محتشمی‌پور، هادی خامنه‌‌ای، منتظری، تاج‌زاده، فائزه هاشمی، موسوی خوئینی‌ها و بسیاری دیگر از چهره‌‌‌های اصلاح‌طلب به اتفاقات دامن زد. برخی از مسئولین امنیتی معتقدند خود آنان از جمله تاج‌زاده و معاونش در التهاب‌زایی نقش داشتند. البته نباید از چهره‌های پشت پرده چون سعید حجاریان، ابراهیم یزدی و ... غفلت کرد. در خوش‌بینانه‌ترین حالت اقدام موثری برای پایان دادن به این التهاب انجام ندادند.

3-نقش بسیج در حل و فصل

این امر آنقدر مشهود بود که رهبری معظم انقلاب در نامه‌ای که مخاطب ملت بود، از بسیجیان نیز نام بردند و بسیجیان را مخاطب قرار دادند و به آنها دستور آمادگی برای دفاع دادند. در محیط دانشگاه نیز حضور این تشکل به عنوان مقابله کننده اصلی جریان معارض در داخل دانشگاه بسیار پررنگ است. بسیج به عنوان جریانی اصیل که تحت تاثیر اتفاقات قرار نگرفتند.

4-راهبرد کنونی و وضعیت فعلی

بی‌تردید وضعیت امروز ما بسیار بهتر از 18 تیر است هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ فهم دانشجو که با درس‌گیری از طعمه دشمن و جریانات سیاسی شدن استقلال خود را حفظ می‌کنند لذا به نوعی حفظ استقلال به انضمام تقوا مسیر دانشگاه را برای اغیار تنگ می‌کنند و به مانند فتنه 88 می‌توانند نمره مقبولی کسب کنند.

دانشجو مستقل است و استقلال آن بر مبنای عدم وابستگی به تفکرات جناحی و وابستگی های غرب و شرق است و بی‌تردید راه پیشرفت حقیقی مادی و معنوی کشور نیز از همین مسیر عبور می‌کند. حرکتی خود اتکا مبتنی بر علم‌آموزی حقیقی و به دور از سیاست‌ورزی و البته با حضور در متن مسائل سیاسی به صورت فعال.

منبع: فارس