۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱

ماجرای سفرهای خانوادگی احمدی نژاد

پایان سفرهای خانوادگی احمدی‌نژاد پایان خوشی از عدالت‌ورزی برای افکار عمومی به جای نگذاشت و در این کشاکش جابه‌جایی قدرت در ایران، مردم بیش از هر زمان دیگری به فاصله شعارها و عمل نزد دولتمردان می‏اندیشند.
کد خبر : ۱۲۲۱۷۶
"صراط یک روز معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور سفر هیات صد نفری به مسکو را تکذیب کرده و از سفر 50 نفر به روسیه خبر می‌دهد و روز دیگر خبرگزاری «ایرنا» - ارگان رسانه‏ای دولت - به نقل از خبرگزاری فارس سفر 70 نفر به مسکو را بدون انتقاد از این آمار منتشر کرده و آن را اقدامی متعهدانه می‌خواند. اینطور که دولت و رسانه‌های مرتبط با آن پیش می‌روند چندان بعید نیست که تا چند روز دیگر دولتی‏ها آمار بیشتر از این را هم پذیرا باشند. 

شکایت معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری از خبرگزاری «تسنیم» آغاز ماجرا بود، تسنیم نخستین بار اخبار مربوط به سفر خانوادگی رییس دولت به مسکو را پوشش داد و فردایش تهدید به شکایت شد. مسوولان «تسنیم» هم گله‏مند از شکایت دولت، عکس‏العمل مشابهی از خود نشان دادند و از دولت به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت بردند. مستندات «تسنیم» آنطور که اعضای کمیسیون اصل 90 می‏گویند، کامل است و محکمه‌پسند. 

«ایرنا» روز گذشته نوشت «در پی انتشار خبر سراسر کذب خبرگزاری «تسنیم» مبنی بر همراهی ۱۰۰ نفر از نزدیکان رییس‌جمهور و برخی از اعضای کابینه به مسکو، خبرنگار «فارس» گزارشی داده که خبر این رسانه را تکذیب کرده است. خبرنگار فارس در گزارش ارسالی خود با اشاره به تعداد ۳۰ نفره گروه خبری همراه رییس‌جمهور و شمار حدود ۴۰ نفره سایر اعضای هیات ایرانی اعم از دیپلمات و مسوولان سفر، مجموع اعضای هیات ایرانی به روسیه سفرکرده را ۷۰ نفر برآورد کرده و تاکید داشته که این تعداد از تمامی هیات‏های خارجی شرکت‌کننده در اجلاس مذکور پایین‏تر بوده.»

خبرگزاری «تسنیم»، از رسانه‌های وابسته به اصولگرایان مستندات کاملی از سفر هیات دولت و همراهان را به کمیسیون اصل 90 ارایه کرده، گزارش کامل است و آنطور که پورمختار، رییس کمیسیون اصل 90 گفته پس از بررسی مقدماتی به مراجع قضایی ارسال خواهد شد. پس از سفر به نیویورک این دومین باری است که پرونده سفرهای خارجی هیات دولت حاشیه‌ساز می‌شود. 

اگرچه اسامی خانم‌ها در آخرین لحظه از فهرست سفر به مسکو حذف شده بود اما آنها در این سفر همراه هیات دولت بودند، اغلب خانم‌هایی که راهی سفر شده‌اند، با هیات دولت انتصاب فامیلی داشته‌اند و در گزارش ارایه‌شده به کمیسیون جزییات کاملی از اسامی، کارت پرواز، ساعت خروج از کشور و نحوه خروج ثبت و ذکر شده و مستندات به اندازه‌ای قوی است که بدون شک دستگاه قضایی را قانع خواهد کرد. 

نادر قاضی‌پور که پیش از این از گردآوری مستندات مورد نیاز برای طرح شکایت علیه آخرین سفر خارجی احمدی‌نژاد خبر داده بود، در تعطیلات تابستانی مجلس به سر می‌برد و به «شرق» می‌گوید «به محض ورود به تهران مساله را با مستندات در اختیارش پیگیری خواهم کرد.» سفرهای خارجی رییس دولت دهم در مسکو به خط پایان رسید. حالا دولت مانده و دو شکایت اساسی که کمیسیون اصل 90 به نیابت از شاکیان دنبال می‌کند. مرحله بعدی ارسال شکایت به دستگاه‌های قضایی و پس از آن اعلام رای برای هیات دولت خواهد بود. 

پایان سفرهای خانوادگی احمدی‌نژاد پایان خوشی از عدالت‌ورزی برای افکار عمومی به جای نگذاشت و در این کشاکش جابه‌جایی قدرت در ایران، مردم بیش از هر زمان دیگری به فاصله شعارها و عمل نزد دولتمردان می‏اندیشند.
منبع: شرق