۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶

بازگشت ری‌شهری به سياست

فصل مشترک بسیاری از سیاسیون اصلاح‌طلب و اصولگرا تأکید بر وجود احزاب قوی است، اگرچه در بین اصولگرایان هنوز هستند کسانی که تحزب را مفید نمی‌دانند و اتفاقا معتقدند هر اتفاق ناگواری که در غرب رخ می‌دهد، دلیلش همین احزاب هستند.
کد خبر : ۱۲۲۴۴۸
صراطانتخابات ریاست‌جمهوری دور یازدهم نشان داد مجموع احزاب اصولگرا از راست سنتی تا جبهه پایداری به اندازه حمایت بزرگان اصلاح‌طلب از یک کاندیدا قدرت رأی‌آوری ندارند. پس از انتخابات بود که برنده و بازنده برای بهبود وضعیت به فکر چاره افتادند. چه چاره‌‌ای بهتر از راه‌اندازی یک حزب قدرتمند. ماجرا از ارائه پیشنهاد به آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی کلید خورد. جمعی از نیروهای اصولگرا و اصلاح‌طلب به صورت‌های مختلف از آیت‌الله هاشمی خواستند تا حزبی فراگیر تشکیل دهد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هم هنوز به این درخواست‌ها پاسخی نداده است. شاید مشغول مطالعه است. مطالعه و مرور تجربه‌های گذشته کاری است که این روز‌ها رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می‌دهد. فکر کردن به سرانجام حزب جمهوری اسلامی شاید مهم‌ترین دلیلی باشد که هاشمی نمی‌خواهد تمامی نیروهای انقلاب را حول خود جمع کند. اگرچه جبهه مخالفان هاشمی ‌رفسنجانی امروز در ضعیف‌ترین دوران حیات سیاسی خود به سر می‌برند اما تشکیل حزب از سوی هاشمی می‌تواند آن‌ها را هم متحد کند.

تن‌ها تفاوت این دو اتحاد این است که وحدت حول محور اعتدال با نماد آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی ایجابی بوده و وحدت برای بر هم زدن برنامه رقیب کاملا سلبی است و تجربه نشان داده نتیجه مطلوبی به همراه ندارد. در هفته‌های گذشته موضوع تشکیل حزب فراگیر بار دیگر توسط افراد مختلف مطرح شد. ابتدا زمزمه‌های تشکیل حزب توسط محمدرضا عارف مطرح شد. این گمانه با سفرهای زنجیره‌‌ای عارف به استان‌های مختلف بیش از پیش تقویت شد و حالا یک اتفاق کاملا محتمل است. اصولگرایان هم برای اینکه رنج باخت را کم کنند و از حالا به فکر بازی بعدی باشند راه‌اندازی حزب بزرگ با لیدری ناطق نوری را دنبال می‌کنند.

البته آن‌ها خود به خوبی می‌دانند که ناطق نوری که امروز او را به عنوان لیدر حزب جدیدشان می‌خوانند‌‌ همان کسی است که در جریان انتخاب نامزد نهایی اصلاح‌طلبان در همین انتخابات گذشته نقش موثری داشت. از طرفی بی‌مهری اصولگرایان به او پس از آنچه در سال ۸۸ رخ داد بیش از همیشه ناطق را از اصولگرایان دور کرده است. در کنار تلاش‌های راست و چپ برای تشکیل حزب جدید برخی نیز به دنبال ایجاد جریان سوم هستند.‌‌ همان جریانی که یک بار با عدم موفقیت محمد محمدی ری‌شهری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۷۶ به‌طور کامل از بین رفت و هرگز نتوانست صدای سومی در ساحت سیاسی ایران باشد. حال با کاندیداتوری محمد شریعتمداری و فعالیت جدید برخی از اعضای جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی با مرکزیت محمد شریعتمداری و محمد محمدی ری‌شهری قصد دارند تا جریان ناکام گذشته را به جبهه فراگیر اعتدال تبدیل کنند.

آن‌ها به اندازه ۱۴ سال با تجربه‌تر شده‌اند. راه و روش‌ها معلوم است. از آن جمع متضاد که جمعیت دفاع از ارزش‌ها را تشکیل می‌دادند امروز روح‌الله حسینیان با جبهه پایداری روزگار می‌گذراند و احمد پورنجاتی در حلقه مشاوران حجت‌الاسلام خاتمی.

محمد شریعتمداری نامزد احراز صلاحیت نشده انتخابات است و از همه مهم‌تر آیت‌الله ری‌شهری که مدت‌هاست هیچ سراغی از سیاست نگرفته است. جبهه فراگیر اعتدال قرار است با محوریت شریعتمداری و ری‌شهری تشکیل شود. اما آیا اعضای سابق حاضرند دوباره دور یک میز بنشینند؟

شریعتمداری در فکر حزب فراگیر

حالا دبیرکل اقتصادی جمعیت دفاع از ارزش‌ها بنا دارد جبهه فراگیر اعتدال راه بیندازد. محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی دولت اصلاحات و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد این روز‌ها به دنبال تشکیل حزبی است که صدای سوم باشد؛ صدایی بین راست و چپ. این اتفاق اگر چه با انحلال جمعیت دفاع از ارزش‌ها در ۲۴ آبان سال ۷۷ ناکام ماند اما حالا ری‌شهری می‌خواهد به سیاست‌ورزی بازگردد. روز گذشته محسن بهرامی ارض‌اقدس درباره جبهه فراگیر اعتدال گفت: اقدام شریعتمداری برای تشکیل جبهه اعتدال هیچ گونه ارتباطی با دولت منتخب ندارد و ما به دنبال تشکیل حزب دولتی نیستیم. محسن بهرامی با اشاره به ویژگی‌های جبهه فراگیر اعتدال محمد شریعتمداری گفت: آقای شریعتمداری از ابتدای ورود به عرصه انتخابات با شعار اعتدال وارد صحنه رقابت‌ها شد و خوشبختانه پروسه انتخاباتی که در این دوره طی شد آقای روحانی با شعار اعتدال روی کار آمدند و مردم نیز نشان دادند که این شعار را می‌پسندند.

ری شهری دوباره سیاستمدار می‌شود

وی گفت که آیت‌الله ری‌شهری از تشکیل جبهه اعتدال توسط شریعتمداری استقبال کرده و حتی قبول کرده که کتابی هم درباره اعتدال در اسلام بنویسد.

همه موافق هستند

محسن بهرامی با بیان اینکه هنوز پروسه رسمی تشکیل جبهه اعتدال آغاز نشده است، اظهار داشت: شریعتمداری در دو روز گذشته دیدگاه‌های خود پیرامون تشکیل جبهه فراگیر اعتدال را در جمع هسته اولیه ستادهای انتخاباتی خود بیان کرده است، ضمن اینکه شریعتمداری توضیح داده که برای راه‌اندازی جنبش یا‌‌ همان جبهه اعتدال، با اشخاصی همچون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، ناطق نوری و ری شهری صحبت کرده است. حتی آقای ری‌شهری تقبل کرده تا ابعاد بحث نظری اعتدال در اسلام را در قالب یک کتاب منتشر یا مباحثی را به صورت شفاهی در جمع دوستداران اعتدال بیان کند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه از لحاظ تشکیلاتی، جبهه اعتدال از افراد و تشکل‌های تشکیل می‌شود که به خط و مشی اعتدال اعتقاد داشته باشند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد حضور احزاب و تشکل‌هایی معتدلی هستیم که به صورت پراکنده فعالیت می‌کنند اما آن‌ها در مقاطع و حرکت‌های اجتماعی، سیاسی می‌توانند با اتحاد و همبستگی جبهه فراگیری را همچون جبهه پیروان که اصولگرایان سنتی را تشکیل می‌دهند، یا جبهه پایداری و ایستادگی که در اصولگرایی تعریف می‌شوند، تشکیل دهند.

جبهه اعتدال را احزاب و تشکل‌های رسمی که به مشی اعتدال نزدیک هستند، تشکیل خواهند داد.

بهرامی تأکید کرد: البته تعدادی از احزاب که در دوره انتخابات به عنوان حامی شریعتمداری به میدان آمده بودند، در تشکیل این جبهه نقش‌آفرینی می‌کنند ضمن آنکه احزاب دیگر نیز پیوستن و همکاری خود را با این جبهه اعلام کرده‌اند که بنده در حال حاضر نمی‌توانم اسامی آن‌ها را اعلام کنم.

باز تولید جمعیت دفاع از ارزش‌ها

جمعیت دفاع از ارش‌ها آن‌طور که احمد پورنجاتی، دبیر سیاسی این تشکل می‌گوید قرار بود پاسبان دو ارزش باشد: «یکی اینکه می‌گفتیم در شرایط انسداد سیاسی بعد از دور چهارم مجلس از موضع دفاع از نظام وارد شویم به این جمع‌بندی رسیدیم که جامعه انگیزه ندارد و برای شکستن یخ لازم است جریان سوم ولو به صورت حاشیه‌‌ای وارد شود.

حتی وقتی آقای ری شهری با آقای خامنه‌ای مشورت کرد ایشان خطاب به آقای ری شهری گفته بود شما مورد قدح هر دو جناح اصلی کشور قرار می‌گیرید. یعنی از هر دو طرف ضربه می‌خورید. در موضوع دوم هم انگیزه ما این بود که انقلاب با حضور همه نیرو‌ها موفق شده و امام هم بالانس ایجاد می‌کرد بنابراین باید همین موضع ادامه داشته باشد.»

این جمعیت از اختلاف‌هایی ضربه خورد که از‌‌ همان روز اول هم پیش بینی آن کار سختی نبود. اگرچه همه اعضا بر اصولی که پورنجاتی گفت قصد دفاع داشتند اما این دفاع هرگز با یک شیوه مشخص انجام نشد. حسینیان به سبک خودش دفاع می‌کرد و ری شهری به سبک خود.

این‌گونه بود که آن‌ها با وجود سر و صدای فراوان بالاخره تعطیلی موقت فعالیت‌های جمعیت را با یک بیانیه اعلام کردند.
منبع: اعتماد
برچسب ها: ری شهری سیاست صراط