۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵

اعمال‌شرایط جدیددرگوانتانامودرماه‌رمضان

حدود 40 تن از زندانیان گوانتانامو همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اجازه یافتند ساعات کمتری را در سلول‌های انفرادی‌شان سپری و روزه‌های خود را به طور دسته جمعی افطار کنند.
کد خبر : ۱۲۲۷۰۴
صراط: رابرت دوراند سخنگوی کمپ شماره 6 زندان گوانتانامو اعلام کرد که از آغاز ماه رمضان برای اولین بار دو تن از زندانیان این مرکز از اعتراض خود دست برداشته و به اعتصاب غذا خود پایان داده‌اند و همچنین درگیری میان نگهبانان و زندانیان به دلیل کاهش ساعات حبس انفرادی کمتر شده است.

ارتش آمریکا با شروع ماه رمضان در هفته گذشته اعلام کرد که 75 تن از زندانیان کمپ شماره 6 می‌توانند در این ماه به طور دسته‌جمعی نماز بخوانند و با هم افطار کنند. همه این 75 زندانی از اواسط ماه آوریل تاکنون 22 ساعت در روز در حبس انفرادی بودند و مجبور بودند به تنهایی نماز بخوانند و غذا بخورند.

به گفته سخنگوی این کمپ، در حال حاضر 40 تن از این زندانیان اجازه دارند 18 ساعت روز در محوطه کمپ باشند و شش ساعت از شب را در سلول‌های انفرادی سپری کنند. آن‌ها خلاف گذشته در ساعت روز به تلویزیون و حیاط دسترسی دارند و می‌توانند بدون اینکه دست و پاهایشان غل و زنجیر شده باشد از حمام استفاده کنند.

بقیه زندانیان نیز بین 12 تا 18 ساعت در روز در حبس انفرادی هستند اما می‌توانند هنگام افطار به طور دسته جمعی غذا بخورند و نماز بخوانند.

بر اساس اعلام ارتش اکنون 104 زندانی در گوانتانامو همچنان در اعتصاب غذا بسر می‌برند که به 45 نفرشان به اجبار سحری خورانده می‌شود. از اواخر ماه ژوئن تاکنون 106 زندانی در اعتراض به بازداشت غیرقانونی و شرایط حبس‌شان در اعتصاب غذا بودند که برای اولین بار در سال جاری دو تن از آن‌ها به اعتصاب خود پایان دادند.

ارتش اعلام نکرده است که کدامیک از زندانیان و به چه دلیل دست از اعتصاب غذا برداشته‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری میامی هرالد، غذا دادن اجباری به زندانیان در گوانتانامو خلاف قوانین بین‌المللی است و موجب درد و رنج زیادی برای آنها می‌شود. غذا دادن اجباری بدین صورت است که نگهبانان زندان لوله‌ای در بین زندانیان قرار می‌دهند و از این طریق به آنها غذا خورانده می‌شود تا از تلفات در میان اعتصاب‌کنندگان جلوگیری شود.

این در حالیست که مدافعان حقوق بشر و جامعه بین‌الملل با محکوم کردن این کار بارها از آمریکا خواسته‌ تا غذا دادن اجباری به زندانیان گوانتانامو را متوقف کنند.

هفته گذشته نیز دو تن از سناتورهای دموکرات از رییس‌جمهور این کشور خواستند تا فقط در شرایط خیلی ضروری و برای حفظ جان فرد اعتصاب‌کننده به آن شخص به اجبار غذا بدهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پزشکان گوانتانامو پس از اینکه زندانیان از خوردن یک وعده غذایی محدود سر باز می‌زنند یا 15 درصد از وزن مطلوب پایین‌تر می‌آیند از روش غذا دادن اجباری علیه زندانیان استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا