۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
یک مقام مسئول در شورای نگهبان:

مردم ما مانکن نمی‌خواهند

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان قزوین، شورای نگهبان را حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام دانست.
کد خبر : ۱۲۳۴۲۸
صراطحجت‌الاسلام علی قابل طی سخنانی در نشست خبری، بیان کرد: شورای نگهبان نهاد نگهبانی از اسلامیت و جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی است و مشابه آنچه ما در ایران به عنوان شورای نگهبان قانون اساسی داریم در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: تشکیلات شورای نگهبان ما از یک قوه سرچشمه نمی‌گیرد و قوه قضاییه و مجریه در آن سهیم هستند و بالاتر از سه قوه، مقام رهبری در تشکیل شورای نگهبان نقش دارد.

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان قزوین اضافه کرد: اعضای شورای نگهبان 12 نفر هستند که 6 نفر فقیه توسط رهبری انتخاب می‌شوند و 6 حقوقدان که با پیشنهاد قوه قضاییه و انتخاب مجلس انتخاب می‌شوند.

قابل عنوان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند اعضای شورای نگهبان، حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند؛ بنابراین شورای نگهبان دو وظیفه مهم بر عهده دارد که یک وظیفه بحث و بررسی تطبیق قوانین با قانون اساسی و شرع مقدس است و تمامی قوانین و مصوبات اعم از مسائلی که مربوط به داخل یا خارج از کشور باشد، مانند قراردادهایی که با برخی کشورها بسته می‌شود، باید به تایید شورای نگهبان برسد.

وی خاطرنشان کرد: قوانین سیاست‌خارجی نظام باید به تایید شورای نگهبان برسد و اساسنامه نهادها نیز باید توسط این نهاد تایید شود.

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان قزوین، اعلام کرد: در 21 اصل از اصول قانون اساسی از شورای نگهبان نام برده شده و وظایف دیگری نیز برای این نهاد در نظر گرفته شده است، مانند اینکه اگر بازنگری قانون اساسی شود، اعضای شورای نگهبان باید عضویت داشته باشند و در مجمع تشخیص مصلحت نظام باید اعضای شورای نگهبان حضور داشته باشند یا اگر برای رئیس جمهور مشکلی به وجود آمد و شورای ریاست جمهوری تشکیل شد، شورای نگهبان باید در این شورا عضویت داشته باشد.

وی تصریح کرد: بدون حضور شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی رسمیت ندارد و در واقع تنها کار مجلس در غیاب شورای نگهبان، بررسی اعتبارنامه اعضای خود است و هیچ قانونی بدون نظر شورای نگهبان قابل اجرا و ابلاغ نیست.

قابل افزود: ما در انتخابات دو گروه ناظر بر سر صندوق‌های رأی داشتیم که یک گروه ناظر بر شوراها بودند که از جانب نمایندگان مجلس انتخاب شده بودند و ناظران بر انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از سوی دفاتر نظارت شورای نگهبان انتخاب شده بودند و در انتخابات بعدی که انتخابات مجلس و خبرگان رهبری است، هر دو بر عهده شورای نگهبان است.

وی تاکید کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری 24 خرداد، 79.71 درصد از جمعیت واجد شرایط استان قزوین حضور پررنگ داشتند و مشکلی در بحث تخلفات وجود نداشت و تخلفی که تأثیرگذار در روند انتخابات باشد، وجود نداشت و اگر تخلفی نیز ذکر می‌شود مربوط به کاندیداهای شوراها بوده است.

قابل توضیح داد: ما دخالتی در بحث انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا به عنوان دفتر نظارت شورای نگهبان نداشته و نداریم .

وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد عهده‌دار مسئولیت عضویت در شورای شهر و روستا شود باید دارای بینش، فکر و ایده صحیحی باشد و این کار با تخصص وی همخوانی داشته باشد، ولی در برخی از تبلیغاتی که انجام می‌شد، این موارد نبود و آنچه مطرح شده بود در حد شعار بود یا عکس‌هایی با هزینه‌های سنگینی گرفته شده بود. این موارد با ارزش‌های دینی ما سازگار نبود و حتی برخی خانم‌هایی که کاندیدا شده بودند برای عکس خود هزینه‌های زیادی صرف کرده بودند.

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان قزوین، عنوان کرد: مردم ما مانکن نمی‌خواهند ما به اینها اعتراض داشتیم و خواستاریم با کسی که تخلف کرده برخورد کنند و خرید آرا نیز چه در قانون مجلس و چه ریاست جمهوری و چه شورا ممنوع است؛ زیرا باید انسان‌های دارای بینش و توانمندی علمی و فکری عهده دار امور شهر شوند.

منبع: ایسنا