۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵

واکنشها به بازداشت یک عالم بحرینی

واکنشها به بازداشت شیخ زهیر عاشور، اعتصاب غذای زندانی زن و انتقاد مرکز حقوق بشری از وضعیت بد زندانها در بحرین از مهمترین اخبار این کشور است.
کد خبر : ۱۲۴۴۴۱
صراط: به نقل از پایگاه اخبار المنامه، مجید المشعل رئیس شورای اسلامی علمای بحرین ربوده شدن شیخ زهیر عاشور از علمای بحرینی از سوی نظامیان رژیم را اقدامی ناپسند و اهانت به علم، دین و مردم دانست.

وی افزود: شورای اسلامی علمای بحرین مخالف حمله به علما در این کشور است و خواهان آزادی علما و بقیه بازداشت شدگانی است که به سبب طرح دیدگاههایشان در زندان به سر می برند.

شایان ذکر است که نظامیان رژیم بحرین پنجشنبه گذشته شیخ زهیر عاشور را از منطقه کرزکان پس از توقف وی در مرکز ایست بازرسی بازداشت کردند.

اعتصاب غذای زندانی زن بحرینی

از سوی دیگر منابع حقوقی بحرینی اعلام کردند: ریحانه الموسوی از بازداشت شدگان بحرینی از 18 جولای 2013 در اعتراض به رفتار نیروهای امنیتی و محدودیت های اعمال شده علیه وی، دست به اعتصاب غذا زده است.

ریحانه الموسوی از بی نتیجه بودن تلاشها برای راضی کردن مسئولان امنیتی برای رفتار مناسب با وی خبر داده بود.

نگرانی مرکز حقوق بشری از وضع بد زندانیان

مرکز حقوق بشری بحرین نگرانی شدید خود از ادامه محرومیت زندانیان سیاسی از درمان پزشکی به ویژه زندانیانی که به علت جراحات وارده از سوی نظامیان رژیم نیاز به درمان فوری دارند، اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: در 15 ژوئن سال 2013 سید ماهر جعفر هاشم شبر 40 ساله هنگام مشارکت در تظاهرات مسالمت آمیز در روستای البلاد القدیم بحرین با گلوله ساچمه ای هدف قرار گرفت و به شکل وحشیانه ای از سوی نظامیان بازداشت شد. وزارت کشور بحرین به جای تحقیق درباره حادثه و مجازات نظامیان با صدور بیانیه ای از دستگیری به اصطلاح تروریست ها و آشوب طلبان خبر داد.

مرکز حقوق بشر بحرین اعلام کرد: در هفده ژوئن 2013 خانواده ماهر یک تماس تلفنی از مرکز پلیس نبیه صالح دریافت کردند که از آنها خواسته شده بود که لباس های ماهر را به مرکز بیاورند، اما هنگامی که خانواده وی به مرکز پلیس مذکور رفتند مسئولان این مرکز ضمن مخالفت با پذیرفتن لباس های این زندانی از انتقال ماهر جعفر هاشم شبر به مکان دیگر خبر دادند.

این مرکز بیان کرد: در 23 ژوئن 2013 خانواده ماهر جعفر هاشم شبر به دادستانی رفتند و مسئولان از انتقال ماهر به زندان الحوض الجاف خبر دادند، اما هنگامی که روز بعد خانواده وی به زندان الحوض الجاف رفتند مسئولان زندان از حضور ماهر در این زندان اظهار بی اطلاعی کردند. خانواده ماهر جعفر هاشم شبر دوباره به دادستانی مراجعه کردند و مسئولان دادستانی به آنها اعلام کردند که از محل حضور ماهر جعفر هاشم شبر اطلاعی ندارند و در صورتی که خبری از وی بیابند به اطلاع آنها خواهند رسید.

در 25 ژوئن آنها هنگامی که دوباره به دادستانی رفتند آنها از حضور ماهر در زندان الحوض الجاف خبر دادند و خانواده وی برای اولین بار موفق به ملاقات وی در این زندان شدند و از تمدید بازداشت به مدت 45 روز به اتهام شرکت در تظاهرات باخبر شدند.

مرکز حقوق بشر بحرین از نگرانی خانواده ماهر هاشم از وضعیت سلامتی وی به ویژه پس از محروم کردن وی از درمان خبر دادند.این اولین باری نیست که زندانیان سیاسی از حق درمان محروم می شوند و در مورد مشابه محمد سهوان که حدود 80 ترکش در سر و گردنش دارد از خدمات درمانی محروم است و وضع بحرانی دارد.

ادامه حملات عوامل رژیم به مناطق مختلف بحرین

از سوی دیگر منابع وابسته به مخالفان بحرینی از یورش نظامیان رژیم به کرزکان و بازداشت تعدادی از جوان این منطقه خبر دادند.

تاسیس یک تشکل وابسته به آل خلیفه

رسانه های بحرینی اعلام کردند: عبدالله المقابی اتحادیه علمای شیعه را تاسیس کرده است و خود سخنگوی آن شده است.این تشکل وابسته به رژیم بحرین است.

تاکید الوفاق بر ضرورت پرهیز از خشونت

جمعیت الوفاق بحرین ضمن محکوم کردن خشونت در بحرین بیان کرد: بحرینی ها خواستار دموکراسی هستند و بیش از صد شهید و دهها هزار بازداشت شده و زخمی داده اند و بیش از دهها مسجد تخریب شده و صدها نفر مورد شکنجه قرار گرفته اند و احدی با این همه، به خشونت روی نیاورده است.

 روایت عریان کردن ریحانه الموسوی از زبان همسرش

طلال علوی همسر ریحانه الموسوی به روزنامه السفیر لبنان گفت: فرزند بزرگ ما سعی می کند که با اوضاع کنار بیاید، اما خشم در درونش نسبت به حادثه ای که برای مادرش رخ داده ریشه دوانیده است و فرزند دوم و سوم ما به علت تعلق خاطر شدیدی که به مادرشان دارند، شدیدا از این موضوع تاثیر پذیرفته اند.

وی افزود: ریحانه الموسوی در ماه آوریل گذشته بازداشت شد و علت بازداشت مشخص نشد، زیرا آنها فقط به ظاهر وی شک کرده بودند و شواهدی برای محکوم کردن وی پیدا نکردند.ریحانه را به مرکز پلیس الرفاع بردند وی را در آنجا در حالی که درب اتاق باز بود و دوربین های فراوانی در اتاق وجود داشت عریان کردند.لحظه سختی برای وی بود و با اعتراف به هر آنچه که افسر زن می خواست موافقت کرد.

طلال بیان کرد: ریحانه به سبب ضربه ای که به سرش وارد شده است از سردرد رنج می برد و به علت اینکه چشمانش برای چند روز بسته بوده است مشکل بینایی پیدا کرده است.همچنین ریحانه الموسوی به سبب ضربات وارده از ناحیه گوش چپ نیز مشکل شنوایی دارد و علاوه بر آن حالت های تشنج  برای وی رخ می دهد.

همسر ریحانه الموسوی افزود: ریحانه در مرکز تحقیقات جنایی به مدت یک روز و نیم باقی ماند و مورد ضرب و شتم و انواع توهین ها از سوی بازپرسان قرار گرفت.آنها را نمی دید، اما صداهای آنها را می شنید، و نفس های آنها را که به وی نزدیک می شدند حس می کرد.بازپرسان وی را تهدید می کردند.

طلال ادامه داد: اتهاماتی که به ریحانه الموسوی نسبت داده شده است سنگین و بی اساس است و ریحانه از اتهام مواد منفجره و تاسیس سازمان تروریستی مبراست و اعترافات وی تحت شکنجه بوده است.ریحانه به فعالیت های مسالمت آمیز اش معروف بوده است و با توجه به اینکه دوره کمک های اولیه را دیده است در درمان تظاهرات کنندگان زخمی نقش آفرینی کرده است.

وی بیان کرد: بدترین شرایط برای ریحانه الموسوی و شکنجه وی وصل کردن سیم برق به دستان وی با چشمانش بسته و منع کردن وی از خواب و خوراک بوده است.

طلال علوی افزود: ریحانه الموسوی تاکنون نتوانسته است وکیل اختیار کند و بازجویی های فراوانی از وی به عمل آمده که با شکنجه و تهدید همراه بوده است.

منبع: مهر