۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱

آیت‌الله‌مکارم: اروپاییان قابل اعتماد نیستند

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: اتحادیه اروپا تصمیم گرفته حزب‌الله لبنان را در لیست تروریست‌ها ثبت کند همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند؛ «آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند» اروپاییان نیز قابل اعتماد نیستند.
کد خبر : ۱۲۵۱۰۷
صراط: این مرج تقلید در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه درس تفسیر خود در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) به اقدام اتحادیه اروپا در چند روز گذشته اشاره و اظهار کرد: آنان که به سوریه هجوم کرده و کوچک و بزرگ را در کوچه، خیابان،‌ دانشگاه، بیمارستان و.. به خاک و خون می‌کشند و ماشین‌های بمب‌گذاری در مسجد می‌گذارند، در لیست تروریست‌ها نیستند! اما حزب‌الله که در برابر اسرائیل شهامت به خرج داده و کشورش را نجات داده در لیست تروریست‌ها قرار داده است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: آنها منطق ندارند و حساب و کتاب در کارشان نیست. اگر تصویب کردند که شب روز است،‌ باید قبول کرد. ما باید در محاسبات و روابط خود بدانیم که طرف ما چه کسانی هستند.

وی در ادامه با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) به تفسیر آیه 33 سوره مبارکه احزاب پرداخت و گفت: خداوند در این آیه بیان می‌دارند: «وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الأولَی وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»؛ ای همسران پیامبر به نماز و زکات اهمیت دهید آنها را به پا دارید.

وی به انواع ارتباط انسان اشاره کرد و گفت: نخستین ارتباط با خداوند است که تبیین کننده ارتباط ما با خداوند است و باید در حفظ و محکم نگه‌داشتتن آن تلاش کنیم؛ ارتباط دیگر ارتباط ما با خلق است و باید بتوانیم ارتباط درستی با اطرافیان داشته و کمک حالشان باشیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی سومین ارتباط را ارتباط با محیط زیست معرفی کرد و گفت: در این دنیا، خداوند نعمت‌هایی داده است که محدود است و در صورت تخریب، چیزی جایگزین آن نخواهد بود،‌ از این رو باید ارتباط درستی با آن داشته باشیم؛ نسل‌های آینده می‌خواهند در این سرزمین زندگی کنند، نباید محیط را ویران کرده و جنگل‌ها را که برکات زیادی دارند برای سود بیشتر از بین برده و بیابان خشکی برای آیندگان به جای بگذاریم.

این مرجع تقلید افزود: ارتباط دیگر انسان، ارتباط با خود است؛ ما دربرابر خود مسئولیم و باید خود را اصلاح کرده و دنبال معلم و مربی برویم تا خود را پرورش دهیم.

وی با بیان این‌که «در آیه 33 سوره احزاب دو نوع ارتباط تعریف شده است» ‌افزود: «أَقِمْنَ الصَّلاةَ وآتِینَ الزَّکَاةَ» معرفی کننده ارتباط انسان با خدا و دیگر افراد است. ما باید به نماز که مهم‌ترین وسیله ارتباطی با خداوند است، توجه داشته باشیم که این ارتباط می‌تواند انسان را به تعالی برساند؛ نماز نمی‌گذارد زنگار گناه و وسوسه‌های شیطان بر دل ما بنشیند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: زمانی که حضرت در آخرین لحظات عمر مبارکشان بودند، اطرافیان را دور خود جمع کردند و گفتند: «شفاعت ما به کسانی که نماز را سبک بشمارند،‌ نخواهد رسید»؛ این که انسان نماز را سبک شمرده و آن را در اولویت‌های بعدی امور روزانه خود قرار دهد، از شفاعت معصومین علیهم‌السلام بی بهره خواهد ماند.

وی با تأکید بر این‌که «زمان مرده را به نماز اختصاص ندهیم» اظهار کرد: اگر نماز را با آدابش انجام دهیم، ما را تغییر داده و از وسوسه‌های شیطان مصون می‌دارد.

این مرجع تقلید درباره «وآتِینَ الزَّکَاةَ» گفت: این بخش از آیه 33 سوره مبارکه احزاب ارتباط انسان با دیگر انسان‌ها را بیان می‌کند؛ بر اساس روایات، خدا روزی فقرا را در اموال اغنیا قرار داده است؛ بنابراین اغنیا باید به این مسئله توجه داشته باشند؛ اگر فقیری در جامعه وجود داشته باشد،‌ نشان می‌دهد اغنیا به وظیفه خود عمل نکرده است.

به نقل از حوزه، وی با تأکید بر این‌که «در جوامع اسلامی، نباید یک فقیر و یک بیکار وجود داشته باشد» افزود: در آیه 19 سوره ذاریات خداوند بیان می‌دارد: « وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ»؛ مؤمنان حقیقی کسانی هستند که در اموالشان حق معلومی برای محرومان قرار داده‌اند؛ بر اساس روایات امام صادق (ع)، منظور در این آیه زکات نیست که خداوند مقدار آن را مشخص کرده است، ‌بلکه حقی است که خود افراد آن را مشخص می‌کنند.

منبع: ایسنا