۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳

حضور هيئت بلندپايه سوري در مراسم تحليف

سفير سوريه در ايران درباره بسياري از مسائل رخ داده در بحران سوريه، نقش ايران در كمك به جبهه مقاومت، قرارداد گازي بين ايران و سوريه و حضور هيئت بلندپايه سوري در مراسم تحليف رئيس‌جمهوري منتخب سخن گفت.
کد خبر : ۱۲۵۴۹۲
صراط بيش از دو سال و نيم از بحران سوريه مي‌گذرد، اما سوريه که نقش مهمي در محور مقاومت دارد، همچنان پابرجاست و به موفقيت‌هاي چشمگيري در اين توطئه عربي_غربي رسيده، به همين مناسبت مصاحبه تفصيلي را با دکتر عدنان حسن محمود سفير جمهوري عربي سوريه در جمهوري اسلامي ايران در محل سفارت اين کشور انجام داده‌ايم که متن مصاحبه به شرح ذيل است:
            
از آغاز بحران سوريه بيش از دو سال مي‌‌گذرد، علت اينکه نظام سوريه و شخص بشار اسد با وجود تجهيز تروريست‌ها توسط بسياري از کشورهاي عربي و غربي همچنان مقاوم و پابرجاست، چيست؟

پايداري سوريه براي بيش از دو سال و شکست خوردن اين توطئه غربي چند عامل داشته است که اولين عامل اراده ملت سوريه جهت رويارويي با اين توطئه و همچنين تجربه‌اي که ملت سوريه در مقاومت داشته چرا که پايداري ملت در مقابله با توطئه‌هاي آمريکا، تکفيري و تروريستي که دست به کشتار مردم سوريه مي‌‌زنند و زيربناهاي اقتصادي کشور را نابود مي‌کنند، ريشه در اعتقاد به اصول ملي دارد.

ملت سوريه به ابعاد اين توطئه در سطح منطقه و جهان آگاه است و هدف کشورهايي مثل قطر، ترکيه و عربستان از کمک کردن به تروريست‌ها، ضربه‌زدن به اقتدار جامعه، ملت و کشور سوريه و در حقيقت ضربه زدن به محور مقاومت بوده چرا که ضربه‌زدن به سوريه، ضربه‌زدن به محور مقاومت است بنابراين سوريه، امروز فقط از خود دفاع نمي‌کند بلکه در برابر طرح توطئه خاورميانه بزرگ که هدف آن تقسيم منطقه است مي‌جنگد چرا که اين جنگ در آينده نقشه منطقه را تغيير خواهد داد و آن‌ را دوباره ترسيم خواهند نمود.

 در حال حاضر مجموعا چند درصد از خاک سوريه تحت سلطه و اشغال تروريست‌ها است؟

ارتش عربي سوريه هم‌اکنون عمليات ويژه‌اي عليه گروه‌هاي تروريستي و تکفيري انجام مي‌دهد و دستاوردهاي راهبردي به‌دست مي‌آورد و مي‌تواند به هر نقطه‌اي که اراده کند دسترسي داشته باشد اما نمي‌توانيم بگوييم مناطقي تحت سلطه اين گروهک‌هاي تروريستي قرار گرفته چرا که آنها هيچ پايگاه مردمي در سوريه ندارند و هميشه با ترساندن مردم حرکت و عمل مي‌کنند و هيچ آشنايي با جامعه سوريه ندارند و اين گروه‌ها از خارج از کشور يعني آمريکا، قطر، عربستان و ترکيه وارد سوريه شده و با فرهنگ جامعه بيگانه هستند.

آنچه که امروز صورت مي‌گيرد تخريب زيربناهاي اقتصادي سوريه در راستاي تحقق يافتن اين توطئه آمريکايي بوده بنابراين اين گروه‌هاي تروريستي هيچ جايگاهي در سوريه ندارند اما با كمك‌هاي خارجي توانستند براي مدت محدودي خود را مطرح كنند اما در سطح ميهني و مردمي هيچ جايگاهي در کشور ندارند.
 
                  

روند پيشروي ارتش سوريه و آزادسازي مناطق تحت اشغال تروريست‌ها طي ماه‌هاي اخير شتاب بيشتري يافته است، علت اين امر چيست و آخرين وضعيت ارتش در عمليات‌هاي ماه‌هاي اخير چگونه بوده و عمده هدف ارتش بر روي کدام مناطق متمرکز شده است؟

ارتش عربي سوريه عمليات ويژه‌اي در ريف دمشق، حمص و ادلب کرده و پيروزي‌هاي راهبردي عليه گروه‌هاي تکفيري و تروريستي بدست آورده چرا که ارتش فرزند ملت بوده و از زندگي مردم و دستاوردهاي کشور دفاع و در راستاي بازگرداندن امنيت و ثبات به کشور عمل مي‌کند به همين خاطر حمايت مردم از ارتش اين قدرت را به آن مي‌دهد که بتواند بر گروه‌هاي تکفيري و تروريستي غلبه کند چرا که دشمنان سوريه برنامه‌ريزي کرده بودند اين ارتش در ماه‌هاي اول بحران فروبپاشد و همچنين با ايجاد فتنه‌انگيزي بتوانند جامعه
را تضعيف کنند اما ملت سوريه پايبند به اصول ملي خود است.

امروزه ارتش سوريه ضربات سنگيني به تروريست‌ها وارد مي‌کند و برنامه‌ريزي آنان امروز بر جنگ اقتصادي عليه کشور و ملت سوريه براي از بين بردن زيربناهاي اقتصادي و معيشتي ملت سوريه است تا بتوانند سوريه را تحريم و مردم را تحت تاثير اين تحريم‌ها قرار دهند.

يکي از بزرگترين پيروزي‌هاي ارتش و مردم سوريه آزادسازي القصير بود، اهميت اين موضوع تا چه حد است و ورود حزب‌الله لبنان به اين نبرد چه تاثيري در موازنه صحنه جنگ به نفع مردم و ارتش سوريه داشت؟

حزب‌الله در جنگ القصير دخالت کرد چون اين جنگ در نزديکي مرزهاي لبنان بود و تروريست‌ها از آن منطقه به مناطق داخلي کشور لبنان تجاوز مي‌کردند بنابراين شرکت حزب‌الله در اين جنگ در مناطق مرزي و در دفاع از خود، مقاومت و امنيت مردم در داخل لبنان بوده است.



چه آمار و ارقامي از کمک‌هاي مالي، تسليحاتي و اطلاعاتي کشورهايي مانند قطر، عربستان و ترکيه و ... به تروريست‌هاي حاضر در سوريه در اختيار داريد و چه کشورهايي نيروي نظامي خود را در اختيار گروه‌هاي تروريستي حاضر در سوريه گذاشته‌اند؟

تروريست‌ها از 30 کشور اروپايي، آسيايي مثل عربستان، ترکيه و تمامي گروه‌هاي تروريستي وابسته به القاعده از مرز ترکيه و لبنان براي شرکت در جنگ سوريه و مرتکب شدن جنايت عليه مردم وارد کشور شده‌اند و طرف‌هاي متجاوز به سوريه يعني ترکيه، عربستان سعودي و قطر حمايت‌هاي مالي و لجستيکي به اين گروه‌هاي تروريستي مي‌کنند البته شايان ذکر است که عربستان و قطر ميلياردها دلار حمايت مالي و تسليحاتي به تروريست‌ها براي تخريب زيربناهاي اقتصادي زندگي مردم و دولت سوريه انجام داده و در حقيقت اين اقدامات ابزارهاي توطئه آمريکا و غرب برعليه سوريه است و از آنجا که سوريه محور اساسي مقاومت را تشکيل مي‌دهد اين تجاوز با هدف ضربه‌زدن به جبهه مقاومت صورت مي‌گيرد چرا كه غرب اعلام کرده است ساقط کردن حکومت در سوريه به‌عنوان پايان دادن به محور مقاومت در منطقه است.

 در ابتداي اين جنگ تعدادي از مقامات آمريکايي اعلام کردند چنانچه سوريه به قطع روابط با ايران و حزب‌الله موافقت کند اين بحران ظرف چند روز خاتمه مي‌يابد اما مقاومت براي سوريه ريشه و اصول اعتقادي دارد به همين خاطر ملت در راستاي دفاع از اين محور فداکاري مي‌کند.

                

ارتش امروز سوريه پس از دو سال و نيم نبرد با تروريست‌ها چه تفاوت‌ها و امتيازاتي با ارتش سوريه پيش از آغاز بحران دارد؟

ارتش سوريه از مردم، سرزمين و استقلال کشور دفاع مي‌کند و با اعتقاد راسخ به پيروزي با گروه‌هاي تروريستي مبارزه مي‌کند چرا که ملت و ارتش سوريه از سال‌ها پيش از اصول اعتقادي راسخ دفاع مي‌کنند و مردم هرگز اجازه نمي‌دهند که کشورشان به هزاران سال قبل بازگردد و دشمنان بتوانند جريان تکفيري_ وهابي را در کشور ترويج کنند چرا که اين انديشه‌ها براساس خون و خونريزي و کشتار است.

تکفيري‌ها دين را به عنوان ماسک براي به اجرا درآوردن طرح‌هاي خود، آمريکا و غرب استفاده مي‌کنند که آن هم در راستاي تحقق منافع رژيم صهيونيستي است.

 قطعا درهم شکستن مقاومت در منطقه هدف اصلي جبهه معارضان سوري به رهبري جريان سلفي و غربي_صهيونيستي است، آيا جبهه معارضان پس از دو سال و نيم نبرد به هدف خود براي نابود کردن مقاومت نزديک شده است؟

نمي‌توانند به محور مقاومت آسيب برسانند چون مقاومت يک انديشه و وابسته به اصول است چرا که در سال 2006 برنامه‌ريزي دشمنان براساس به زانو درآوردن محور مقاومت بود اما شاهد بوديم که حزب‌الله و مقاومت پيروز آن جنگ بود و هم‌اکنون انديشه مقاومت در منطقه راسخ‌تر شده و امکانات مقاومت در رويارويي با طرح آمريکايي و غربي افزايش پيدا کرده البته اقدام اتحاديه اروپا مبني بر وارد كردن شاخه نظامي حزب‌الله به فهرست گروه‌هاي تروريستي با هدف به زانو درآوردن حزب‌الله انجام شده اما آنها نمي‌توانند به نيت خود دست پيدا کنند و حزب‌الله به دفاع از لبنان و محور مقاومت را ادامه خواهد داد.
   
                           

نقش رژيم صهيونيستي در تشديد بحران سوريه و تجهيز تروريست‌هاي سوري چگونه بوده است؟

رژيم صهيونيستي نقش اصلي در بحران سوريه دارد و تحقق طرح خاورميانه بزرگ در منطقه در راستاي منافع اين رژيم بوده چرا که اين طرح در آغاز هزاره سوم در راستاي خدمت به رژيم صهيونيستي و عليه منافع کشورها و ملت‌هاي منطقه بوده و هدف آنان منحرف کردن افکار عمومي از مسئله اصلي مسلمانان که همان فلسطين است انجام شده و اين رژيم از سوي نيروهاي استکباري به سوي يک دشمن مجازي حمايت مي‌شود.

يكي از اهداف انقلاب اسلامي ايران كه با رهبري امام خميني(ره) به پيروزي رسيد مسئله فلسطين بود و در حقيقت فلسطين هدف و آرمان تمامي ملت‌هاي منطقه است.

جمهوري اسلامي ايران گويي را در راستاي دفاع از مسئله فلسطين نشان داد که همان جمعه آخر ماه رمضان است که به عنوان روز جهاني قدس نامگذاري شد تا مردم مسلمان جهان آن را به ياد بياورند و مقام معظم رهبري در راستاي ريشه‌دار کردن اين الگو و ارزش‌ها و در دفاع از فلسطين و حمايت از جبهه مقاومت در منطقه عمل مي‌کنند.

آيا احتمال دخالت مستقيم نظامي آمريکا و يا رژيم صهيونيستي در سوريه وجود دارد؟

بعد از دو سال و نيم مقاومت و پايداري سوريه در جبهه مقاومت تمامي کوشش‌هاي دخالت نظامي مستقيم تحقق نيافته و كليه اين تهديدات قسمتي از جنگ رواني برعليه کشور سوريه و در راستاي حمايت از گروه‌هاي تروريستي است که هم‌اکنون ضربات سنگيني توسط ارتش بر آنان وارد مي‌شود.

آينده تحولات در صحنه نبرد سوريه را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

تحولات ميداني، نظامي، منطقه‌اي و جهاني به سود سوريه و محور مقاومت پيش مي‌رود و تجربه ريشه‌دار در زمينه پايداري و مقاومت و تحقق اراده در رويارويي با دشمنان به‌ويژه غرب باعث شده کشورهاي متجاوز برعليه سوريه تحريم‌هاي شديدي عليه ملت و دولت کشور به‌کار گيرند و نيازهاي بهداشتي، دارويي، معيشتي و غذايي را تحت تاثير قرار دهند، اما بار ديگر تاکيد مي‌کنم سوريه در راستاي مقاومت، پايداري و فداکاري مي‌کند.

کشورهاي غربي و آمريکا که ادعاي انسانيت مي‌کنند مردم سوريه را تحت محاصره خود درآورده و هم‌اكنون ميليون‌ها نفر از مردم کشور تحت تاثير اين تحريم‌ها قرار گرفته‌ و جنايت‌هايي که گروه‌هاي تروريستي مرتکب شده‌اند در طول تاريخ بي‌سابقه است.

آيا بحران سوريه باعث شده که مردم از ماه مبارک رمضان غافل شوند؟

به هيچ‌وجه چون تمامي آداب اين ماه مبارک را انجام مي‌دهند البته بايد فرارسيدن ماه رمضان را به مردم برادر ايران و همچنين مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهوري منتخب تبريک بگويم، البته بايد انتخابات تاريخي که با شرکت فراگير مردم انجام شد را هم تبريک بگويم چرا که حضور گسترده مردم در انتخابات در حمايت از رهبري و مبين پايبندي به اصول و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و خط مقاومت بود که در حقيقت به‌عنوان يک شوک و نااميدي براي دشمنان ايران و در راس آنان آمريکا بود چرا که برنامه‌ريزي آنها بر اين بود که مردم در انتخابات رياست جمهوري شرکت نکنند و بتوانند در انتخابات دخالت کنند اما حضور پر شور مردم در انتخابات تمامي طرح‌هاي آنان را نقش بر آب کرد.

                  

من اعتقاد دارم جمهوري اسلامي ايران در آينده شاهد دستاوردهاي بيشتري خواهد بود و با اقتدار بيشتر در زمينه‌هاي اقتصادي، علمي و صنعتي پيش خواهد رفت و ملت برادر ايران روي بسيار زيبايي در رويارويي با استکبار جهاني در دهه‌هاي گذشته نشان داده و هميشه تهديدها را به فرصت در جهت سازندگي تبديل کرده و جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان به‌عنوان يک الگوي ايده‌آل و قانون‌مند در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، علمي، صنعتي و فناوري مطرح است همچنين اين ملت کهن با تمدن تاريخي، يک الگوي زيبا در دفاع از اصول ديني و ارزشي را به جهانيان نشان داده و ما هم قدردان جمهوري اسلامي ايران هستيم که از جمهوري عربي سوريه در راستاي حل اين بحران و بازگرداندن امنيت و ثبات به کشور سوريه حمايت مي‌کند.

کداميک از مقامات سوري براي شرکت در مراسم تحليف به ايران سفر مي‌کنند؟

کشور سوريه با يک هيئت بلندپايه در مراسم تحليف رئيس‌جمهوري منتخب شرکت خواهد کرد و اگر اطلاعات کاملي به ما بدهند كه كداميك از مقامات به ايران سفر مي‌كند آن را اعلام خواهيم کرد.

 قرارداد گازي که بين ايران، عراق و سوريه بسته شده بود هم‌اکنون مراحل نهايي خود را با عراق سپري مي‌کند اما قرارداد گازي ايران و سوريه در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

توافق‌نامه انتقال گاز ايران از طريق عراق به سوريه پروژه حياتي و راهبردي در سطح منطقه و جهان بوده و همان‌طور که مستحضريد جنبه اصلي جنگ عليه سوريه اقتصادي بوده و اميدواريم اين قرارداد در آينده نهايي شود.

اين قرارداد مراحل نهايي را سپري مي‌كند و قرار است اين لوله تا شهر بغداد برسد و بعد به مرز سوريه برود و از آنجا به شبکه انتقال گاز در داخل سوريه متصل شود و فکر مي‌کنم در آينده نزديک وزير نفت سوريه سفري به ايران جهت ارتباط دادن اين لوله به کشور سوريه خواهند داشت.

باشگاه خبرنگاران: روز قدس نزديک است آيا جمعه آخر ماه رمضان که با فرمان امام خميني(ره) روز قدس نامگذاري شد، امسال هم مثل سال‌هاي گذشته در سوريه برگزار مي‌شود؟

برگزاري روز قدس در اولويت‌هاي اول سوريه قرار دارد و همان‌طور که امام مردم را به حضور در راهپيمايي اين روز با شكوه دعوت کرده، انجام خواهد شد و بايد درود فرستاد به روح امام خميني(ره) که مسئله فلسطين را در اولويت ايران و کشورهاي منطقه براي بازگرداندن حقوق حقه ملت فلسطين قرار داد و حتما ملت و دولت سوريه اين دعوت را پاسخ خواهد گفت.

               

از اينکه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد بسيار سپاسگزاريم و اميدواريم هرچه زودتر اين بحران در کشور شما به پايان برسد تا امنيت و ثبات در منطقه بيش از گذشته حاکم شود.