۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷

درخواست مشاور هنری ارشاد از ناجا

مشاور هنری ارشاد گفت: از معاون‌محترم‌اجتماعی‌ناجا درخواست می‌کنم که نامه موافقت وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی برای تغییر اساسنامه سال 87 که مبنای برگزاری مجمع فوق العاده است را از هیئت‌مدیره خانه‌سینما بخواهند اگر تحویل دادند با پیشنهاد خانه‌سینما برای برگزاری مجمع حتما موافقت نمایند.
کد خبر : ۱۲۵۶۰۳

صراط: معاونت اجتماعی ناجا درخواست فرهاد توحیدی را برای برگزاری مجمع عمومی در خانه سینما رد کرد رئیس هیئت مدیره سابق خانه سینما در گفت و گو یی اعلام کرد که هیئت مدیره مکان دیگری برای برگزاری مجمع عمومی اعلام خواهد کرد. اما هیئت مدیره خانه سینما شب گذشته اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و اعلام کرد برای انجام توافقات 13 تیرماه می خواهیم تا مجمع عمومی را در خانه سینما برگزار کنیم زیرا تغییر مکان طبق اساسنامه نیازمند 15 روز تاخیر در برگزاری است. محمد حسین نیرومند مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلایل تسریع در برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما اشاره کرد و  درباره شکایت وزارت ارشاد از اداره کل ثبت شرکت‌ها توضیحاتی را ارایه داد.  

«محمد حسین نیرومند» مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره اصرار خانه سینما برای برگزاری سریع مجمع عمومی فوق‌العاده گفت: حقیقت این است که وقتی برخورد هیئت مدیره و برخی از اعضای خانه سینما  را در قبال رویدادهای دو سال گذشته مرور می‌کنیم باعث تعجب می‌ شود. هیئت مدیره و برخی روسای صنوف اخیرا به کارها سرعت بیشتری بخشیدند تا زودتر تکلیف خانه سینما مشخص شود این درحالی است که در دو سال گذشته ما شاهد تلاشی برای قانونی شدن و بازگشایی نمی‌دیدیم دوستان اگر تامل کنند دولت جدید همسو و همفکری بیشتری با این افراد دارد و کار  به سرانجام خواهد رسید اما  عجله برای بازگشایی خانه سینما مشکوک است و جالب است که منت بر سر وزارت ارشاد می گذارند که ما می‌خواهیم همراهی کنیم .

گروهی از خانه سینما به قوانین جاری کشور تن نمی‌دهند

وی در ادامه تاکید کرد : واقع امر این گونه نیست مدت‌هاست گروهی که خودشان را صاحبان اصلی خانه سینما می‌دانند به قوانین جاری کشور تن نمی‌‌دهند. تمام فعالیت‌های فرهنگی طبق قانون مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی است و اجرای آن الزامی است و مانند قوانین مجلس شورای اسلامی در حوزه فرهنگ لازم الاجرا است.  در قوانین شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح شده است هر فعالیت فرهنگی در کشور انجام می شود در قالب موسسات، کانون ها و مراکز فرهنگی باید تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  مجوز فعالیت داشته باشد. اما این افراد با کمال قلدری متاسفانه حاضر به تمکین نبودند و در مصاحبه‌های مختلف آن را ابراز داشتند حتی تا جایی پیش رفتند که مجمع عمومی خانه سینما را در تغییر اساسنامه هم سنگ و هم تراز مردم در تصویب قانون اساسی معرفی کردند.

وی در ادامه گفت: موسسات فرهنگی باید ثبت قانونی باشند اما این افراد با نامگذاری صنف بر روی فعالیت‌های خود مدعی هستند صنف نیازی به ثبت قانونی در حوزه وزارت ندارد. این در حالی است که  صنف هم شرایطی دارد. صنوف کشور یا در ذیل قانون نظام صنفی عمل می کنند و یا قوانین خاص خودشان را دارند مانند سازمان نظام پزشکی کشور.

عدم تمکین از قانون

وی در ادامه تاکید کرد: صنوف هم فعالیت‌هایشان زیر نظر وزارت خانه‌های  مرتبط قرار می‌گیرد اما  این مطلب را هم نمی پذیرند برخی از این تشکل‌ها حاضر به تایید اساسنامه خود توسط وزارت ارشاد اسلامی  نبودند با لجبازی و فضاسازی این کار را به تعویق انداختند  و باعث شد اتفاقات بسیاری رخ دهد. بخشی از این اتفاقات ناشی از عدم تمکین افراد به «قانون» بود.

نیرومند درباره رضایت افراد برای قانونی شدن توضیح داد: با توجه به این مطلب که جامعه سینمایی مطلع شدند یک عده به دلیل عدم تمکین به قوانین جمهوری اسلامی باعث شدند تا خانه را دچار مشکل کنند، فشارها بیشتر شد و  تن به قانونی شدن دادند و اخیرا در عمل به قانون سرعت بیشتری بخشیدند اما همین هم جای تعجب دارد و باید کنکاش کرد.

شکایت ارشاد از اداره کل ثبت شرکت‌ها

وی در ادامه توضیح داد:  وزارت ارشاد شکایتی  از اداره کل ثبت شرکت‌ها به قوه قضاییه برده است.  هیئت مدیره تغییرات غیرقانونی در اساسنامه سال 87 صورت داده است این درحالی است که تغییر اساسنامه منوط به دو شرط است باید اساسنامه تغییر یافته تحویل به وزارت ارشاد شود و سپس اساسنامه تغییر یافته مورد تایید شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد. وزارت ارشاد از عدم موافقت خود برای تغییرات اساسنامه مطلع است. اما هیئت مدیره کارشناسان ثبت را مجاب کردند تا اساسنامه تغییر یافته را به ثبت برسانند که کاملا غیرقانونی است.

با حکم قاضی هیئت مدیره وجاهت خود را از دست می‌دهد

مشاور هنری وزیر ارشاد در ادامه تاکید کرد: در آینده نزدیک قاضی پرونده حکم خواهد داد و  شرایط کاملا تغییر می‌کند و هیئت مدیره وجاهت خودشان را از دست می‌دهند. تغییر اساسنامه تخلف محسوب می‌شود و دوستان متخلف شناخته شده و بازگشایی خانه سینما روند دیگری به خود خواهد گرفت . دوستان به این دلیل است که به کارها تسریع بخشیده و می‌خواهند مجمع عمومی فو‌ق‌العاده را به سرعت برگزار کنند تا این حکم خللی در کارهایشان وارد نکند.

با موافقت نیروی انتظامی کارهای غیرقانونی پیگیری می‌شود

وی در خاتمه تاکید کرد: امروز اگر نیروی انتظامی موافقت کند تا مجمع عمومی فوق‌العاده در خانه سینما  برگزار شود دوستان می توانند مقدار زیادی از حکم قاضی مصون بمانند و روند کارهای غیرقانونی‌شان را پیگیری نمایند. من از معاون محترم اجتماعی ناجا جناب آقای  دکتر منتظر المهدی درخواست می کنم که نامه موافقت وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی را برای تغییر اساسنامه سال 87  که مبنای برگزاری مجمع فوق العاده است را از هیئت مدیره خانه سینما بخواهند اگر چنین نامه ای را تحویل دادند با پیشنهاد خانه سینما برای برگزاری مجمع فوق العاده در محل خانه سینما حتما موافقت نمایند.

منبع: فارس