۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰

ماجرای جیب خالی وافزایش حقوق فرهنگیان

در حالی که از چندی پیش خبر افزایش حقوق فرهنگیان به عنوان فوق‌العاده شغل در حقوق تیرماه آنان مطرح شده بود، این روزها فرهنگیان گله‌مند هستند که هنوز حقوق تیرماه پرداخت نشده است.
کد خبر : ۱۲۵۹۹۶

صراطماجرای افزایش حقوق فرهنگیان روز 17 تیرماه توسط وحید کیارشی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش رسانه‌ای شد؛ وی این موضوع را در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور و در هنگام سخنرانی مطرح کرد که البته به طور مستقیم به افزایش حقوق، تغییر احکام یا فوق‌العاده شغل اشاره نکرد بلکه گفت «آنچه رئیس‌جمهور در سخنانش قول داده بود، در هفته جاری ابلاغ می‌شود».

خبرنگاران آن روز پیگیر شدند و در نهایت علی فرهادی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد که این موضوع تغییر احکام است.

* محتوای بخشنامه افزایش حقوق

بخشنامه تغییر احکام طبق گفته کیارشی چند روز بعد ابلاغ شد که در این بخشنامه آمده بود: «با توجه به مدیریت منابع مالی و هماهنگی‌های انجام شده، برقراری فوق‌العاده شغل موضوع بند (5) ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری، متناسب با سطح تخصص و مهارت‌ها برای مشاغل تا سطح کاردانی 500 امتیاز و برای مشاغل کارشناسی و بالاتر 700 امتیاز با رعایت سایر مقررات بلامانع است.

مقتضی است احکام حقوقی کارکنان در اسرع وقت صادر و با حقوق تیرماه آنان پرداخت شود؛ بدیهی است در صورت رفع محدودیت‌های مالی نسبت به اجرای کامل مفاد مصوبه مذکور اقدام خواهد شد».

در شرایطی که فرهنگیان منتظر دریافت حقوق به همراه افزایش آن بودند، نه تنها از افزایش حقوق خبری نشد، از پرداخت حقوق نیز خبری نبود.

* هنوز از حقوق تیرماه خبری نیست

یکی از فرهنگیان به خبرنگار فارس گفت: حقوق فرهنگیان عمدتاً در روز 27 یا 28 هرماه پرداخت می‌شد اما اکنون بعد از گذشت یک هفته از ماه جدید، هنوز از حقوق تیرماه خبری نیست.

این فرهنگی، دلیل عدم پرداخت حقوق فرهنگیان را جذب نیروهای جدید در وزارتخانه و تغییر احکام ذکر می‌کند و معتقد است که بار مالی این اتفاقات باعث شده است که پرداخت حقوق نیز خللی ایجاد شود.

پس از گله تعدادی از فرهنگیان به رسانه‌ها، نهایتاً وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس احکام خرداد اقدام کرده است که هنوز این پرداخت به طور کامل انجام نشده است.

* دلیل تأخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان

علی فرهادی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: پیرو نامه مورخ 27 خرداد ماه معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص مصوبه شماره 71893/ت49302هـ هیئت وزیران مبنی بر برقراری فوق‌العاده شغل فرهنگیان و همچنین تأکید رئیس‌جمهور در تاریخ 15 تیرماه در جمع رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، مقرر شد فوق‌العاده شغل موضوع بند 5 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری به مرحله اجرا در آید؛ بر این اساس افزایش احکام حقوقی فرهنگیان از اول تیر ماه سال جاری صادر و طی نامه شماره 37879 مورخ 5 مرداد 92 معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به مبلغ 6300 میلیارد ریال برای سال 92 تأمین اعتبار شد.

وی افزود: با توجه به تأخیر در تأمین اعتبار و به تبع آن تأخیر حاصله در پرداخت حقوق فرهنگیان، عصر روز شنبه 5 مرداد ماه نامه‌ای به شماره 37850 از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مبنی بر پرداخت حقوق تیرماه فرهنگیان واصل شد که پرداخت مطابق لیست حقوق خردادماه را تأکید کرده است.

فرهادی تصریح کرد: از آنجایی که اعمال مصوبه ابلاغی از سوی معاون اول رئیس جمهور (موضوع نامه شماره 71893/ت49302هـ ) در برخی استان ها اعمال و در این چند استان مطابق افزایش اخیر پرداخت شده است و در سایر استان‌ها نیز احکام افزایش حقوقی تمامی فرهنگیان صادر شده است، لذا با تأمین نهایی اعتبار، تمام  پرداخت‌های مربوطه انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: این افزایش حقوق مصوبه هیئت وزیران را داراست و از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز تأمین اعتبار لازم دراین زمینه صورت گرفته است.

فرهادی خاطر نشان کرد: به منظور رفع نگرانی ناشی از تأخیر در پرداخت حقوق تیر ماه و جلوگیری از مشکلات احتمالی ناشی از اجرای نامه مذکور در بند 5، پیرو درخواست معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مقرر شد، پرداخت حقوق فرهنگیان در استان‌هایی که با تأخیر مواجه شده است، مطابق احکام خردادماه آنان انجام شود و پس از تأمین اعتبار مکفی افزایش ناشی از مصوبه اخیر هیئت وزیران پرداخت خواهد شد.

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز اعلام کرد: علی رغم افزایش احکام حقوق تیرماه فرهنگیان، برخی استان‌ها حقوق فرهنگیان را بر اساس خرداد ماه پرداخت کرده‌اند و مابه‌التفاوت افزایش احکام صادره با اختلاف جزیی حداکثر تا چند روز آینده به حساب آنان واریز می‌شود.

* برخی قسط دارند

اعلام پرداخت حقوق در شرایطی است که هنوز تعدادی از فرهنگیان از عدم پرداخت حقوق گله‌مند هستند؛ فرهنگی دیگری به خبرنگار فارس گفت: دیر پرداخت شدن حقوق فرهنگیان در شرایطی است که تعدادی از ما قسط داریم و بانک به ازای هر روز دیر پرداخت کردن قسط، دیرکرد می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اضافه شدن 100 هزار تومان به حقوق فرهنگیان با این همه تأخیر باعث می‌شود به اندازه صدها هزار میلیارد تومان تحقیر شویم چرا که نمی‌دانیم جواب صاحبخانه و طلبکار را چه بدهیم.

ماجرای حقوق و افزایش حقوق فرهنگیان نیز به گفته برخی فرهنگیان مانند این ضرب‌المثل است که می‌گوید«بیرونش دیگران رو کشته درونش خودش رو» چرا که همه می‌گویند خوش به حال فرهنگیان که حقوق‌شان زیاد شده است.

اسناد زیر درباره افزایش حقوق فرهنگیان است:

 

منبع: فارس